Nattesøvn - knap 1 år

9. september 2019

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Nattesøvn - knap 1 år

Hej Helen

Vores dreng bliver 1 år d. 23. september.
Vi måtte tidligt starte mad. Han var ca 3,5 mdr, og vågnede hver time om natten. Da han var omkring 4 mdr sov han igennem om natten, og det fortsatte til han var omkring 9 mdr.

Han blev flaske barn, da han var 2 mdr efter en kamp med amning efter stressende fødsel og eftefølgende indlæggelse. Han har aldrig været særlig begejstret for flasken, og vi har måtte finde alternativer for at få det i ham de første fire-fem måneder med flaske. Da han var 6 mdr og frem til 9 mdr var vi på en til to flasker i døgnet, ofte sen aften og igen tidlig morgen, hvis vi var heldige. Sundhedsplejersken sagde, at han var fint dækket ind, da mme også var i maden.

Nu har vi ...

Annonce

... haft en dreng fra omkring 9 mdr, der får flaske inden sengetid. Han vågner til flaske igen mellem kl 23 - 03, og nogle gange igen kl 5-6. Han følger fint kost/lur skemaet, der er i din bog, så cyklussen er fin indtil vi kommer til natten. Han har et rigtig godt sovehjertet, og har hidtil sovet uden problemer om natten før 9 mdr.'s alderen.

Vores bekymring ligger på, hvordan vi skal få ham afvent fra flasken, når han rammer 1 år, fordi han har et behov om natten nu? Og så er vi lidt undren over, han pludselig har det behov.

Det skal siges, at han startede i vuggestue 1. august, og det var rigtig hårdt for ham, så vi havde en periode med mange opvågninger om natten, hvor vi trøstede og gav vand.

Venlig hilsen
Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre