Svar: Aktiv og svær at putte

4. september 2019

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng har rigtig meget brug for både bryst og favn ,når han skal sove. Han kan, hvis du ammer ham og holder ham i din favn, falde i søvn om aftenen og sover ofte senest 19.30-20, hvis I derimod forsøger med en flaske og forsøger at få ham til at falde i søvn på egen hånd, så sover han ofte først mellem kl 22-23... Det betyder altså rigtig meget for hans evne til at overgive sig til søvnen, at han har brystet og den nærhed som det giver ham, at blive holdt i favn.

Du fortæller også, at du ofte ammer ham om natten, ofte hver 2-3 time. Jeres dreng har altså ikke kun brug for bryst og favn, for at kunne overgive sig til søvnen, men har også brug for bryst og favn for at kunne komme fra et søvnstadie til et andet. Jeres dreng har det, som kaldes et søvnassociations problem. Det betyder, at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af dit bryst og din favn for at kunne sove.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

Når søvnassociationer er gode, så er det fordi de lærer barnet at falde i søvn selv. Jeres dreng lærer at sove i sin seng, og han forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. Det gør det lettere for ham at komme videre i søvnen på egen hånd, når han vågner om natten, hvis han er faldet i søvn i sin seng og ikke i favn. Det er utrygt for ham, at falde i søvn i favn, derefter blive flyttet og opleve at ligge et andet sted....

Søvnassociationer er mindre gode, når de gør ham afhængig af jer. Og det betyder også, at hans behov for bryst og favn lige nu ikke skal erstattes af flaske eller mælk på anden vis. Det er derfor vigtigt, at I overvejer, hvilke søvnassociationer I giver jer dreng nu og fremadrettet. Det skal helst være noget som kan fungere for jer alle - også på sigt.

Hvilke tanker gør du dig omkring amning og flaske? Med den alder han har, så er der ernæringsmæssigt ikke grund til at give ham mælk på denne måde, og han kan sagtens få sit behov for væske dækket via en kop. Ligesom han kan spise almindelig familiemad, almindelige børnevenlige retter :)

Med den alder han har, så kan du desværre ikke regne med, at han selv vil sige fra overfor brystet. Det er en beslutning som du skal tage - at amningen nu er slut. Og du skal naturligt være forberedt på, at han vil blive ked af det og protestere over dette, for du fjerner jo det trygge, nære og dejlige, som han har haft hele livet - brystet.

Derfor vil det være rigtig godt, at I sætter noget andet i stedet, og det kan så meget fint være f.eks. en putteklud, slaskedukke, bamse, godnatsang, godnathistorie, kærtegn og lignende. I første omgang forsøge at introducere dette om dagen, så ritualet følger ham uanset om han puttes hjemme eller i dagpleje. Og om aftenen kan I fint introducere f.eks. putteklud og godnatsang sammen med amningen, og arbejde på at putte ham fra din favn og over i egen seng, så han vænnes til at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove - og ikke længere falder i søvn med bryst og favn.

Jeg vil anbefale, at I forsøger at introducere nogle nye søvnassociationer, som gradvist kan tage mere og mere over. Så I ikke fra den ene dag til den anden forventer, at han skal kunne falde i søvn på egen hånd og helt uden bryst og favn :) Når det så er sagt, så kan det godt være nødvendigt, at mor i en periode sover et andet sted, så far tager over om natten. Far kan putte sammen med ...

Annonce

... jeres dreng, give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, lade ham tumle rundt og mærke far hos sig osv. men far kan ikke amme og derfor er amning om natten slut (og jeres dreng skal heller ikke have flaske). Det er vigtigt, at han ikke længere får mælk om natten men lærer at sove uden dette. Hans behov for mad og væske skal dækkes i dagtimerne.

Det vil være rigtig godt, at I om aftenen lægger et bad ind mellem aftensmaden og et godnatmåltid. Badet skal ligge 1 time før putning for at have effekt (eller kvikker det ham op) og det skal afsluttes med god frottering med håndklædet, lidt massage osv. så han på den måde også hjælpes til ro i kroppen. Efter badet skal han tilbydes en godnatgrød, gerne en grovere grød som f.eks. havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. F.eks. med lidt lun letmælk af en kop. Derefter skal han have børstet tænder og puttes.

I første omgang ammer mor som hun plejer, men stille og roligt erstatter grød og letmælk amningen - og det ritual I har sat i stedet med putteklud, godnatsang, kærtegn osv. tager mere og mere over.

Det vil være rigtig godt, at far er den, som giver bad, gør klar til natten, hjælper med at spise godnatgrøden, børster hans tænder osv. Jo mere far gør alt det som leder op til putning, jo mere naturligt vil det være, at det til sidst også er far som putter - og jo lettere vil det være for far at komme på banen og naturligt overtage - og især, hvis mor nogle aftener/nætter ikke er hjemme. Jeres dreng vil naturligt ikke kunne forstå, hvorfor mor ikke kommer, ammer og siger godnat, hvis hun er hjemme. Det vil virke underligt og utrygt for jeres dreng. Derfor er det bedre, at mor ikke er der.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis I lige nu fornemmer, at jeres dreng skal puttes senere for at være mere parat til at sove og netop kunne undvære brystet, så putter I ham senere. Det er helt okay. Det er dog vigtigt, at I stadig holder fast i hans stå op tidspunkt om morgenen - uanset om det er hverdag eller weekend, ligesom det er vigtigt, at han sover 2 timer til middag, som han plejer og som han lyder til at trives med. Det er ikke meningen, at han skal begynde at sove længere om morgenen eller forlænge sin middagslur - det er meningen, at han om aftenen stille og roligt skal begynde at fornemme træthed og dermed parathed til at komme i seng, når han puttes. Derfor er det vigtigt, at I forsøger at holde fast i dagsrytmen, den rytme som han normalt følger i dagplejen.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det gør ondt i dit hjerte, når du hører jeres dreng græde og når du ved at det er brystet han søger og det naturligt med det samme vil stoppe gråden. Det er meget svært at holde igen i en sådan situation. Det kan også godt være, at du kan bibeholde amningen før putning om aftenen og så ikke amme ham yderligere, det kan forsøges. Der er dog mange børn, som ikke forstår, hvorfor de må ammes kl 19.30-20 og ikke ellers.. og hvor han derfor kan blive ekstra ked af det og frustreret, hvis han nogle gange får lov og andre gange ikke gør. Så kan det nogle gange være bedre at stoppe helt.

Andre gange kan det være løsningen at bibeholde amningen før putning, så du er der, hjælper ham med at falde i søvn, øver at putte ham i egen seng, før han sover osv. og så derefter holder dig væk (sover et andet sted) og lader far tage over. På den måde har jeres dreng fået hjælp til at overgive sig til søvnen og nærheden om natten kan far stadig give ham... Det kan være nødvendigt, at I forsøger jer lidt frem eller mærker efter, hvad I tænker vil hjælpe jer alle tre bedst :)

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder