Aktiv og svær at putte

4. september 2019

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Aktiv og svær at putte

Hej Helen

Vi er de lykkelige (men trætte) forældre til en skøn, glad og nysgerrig dreng på 15 mdr. Men han giver os mange udfordringer ift. Hans søvn.

Han har aldrig været den store fan af at sove og som spæd var han mest aktiv omkring midnat, det holder ved endnu, hvis han selv fik lov at bestemme så sov han tidligst kl 23.

Han er meget aktiv, med fart over feltet og det undre os at han ikke falder om! På en normal dag står han op/bliver vækket kl 6-6:30, tager måske en 30min lur i løbet af formiddagen, sover 2 timer til middag og holder den så kørende til 19-20 (hvis han bliver ammet) eller 22-23 (hvis han får flaske og skal selv falde i søvn.

Vi har ikke tålmodighed til time lange putte seancer derfor bruger vi sjældent mere end 30-45min på at putte da han falder hurtigt i søvn ved brystet eller selv prøver på at forlade soveværelset (hvor hans seng er koblet til vores) enten glad og klar på leg eller fuldstændig utrøstelig ulykkelig.

Et af vores store problemer er at han er meget aktiv også om aftenen. Når vi har spist aftensmad er han ofte træt, men inden vi får ham puslet og givet nattøj på er han allerede oppe i fart igen. Vi har også prøvet at give han bad hver aften inden sengetid men lige meget hjælper det, han synes det er kanon sjovt og gearer sig selv op.
Den eneste måde der har hjulpet var at amme ham i søvn og for en uge siden virkede det til at han var begyndt at miste interessen og det lykkedes os at putte ham uden bryst 5 nætter i streg! Men nu er lysten tilbage og han bliver fuldstændig panisk, hvis han ikke kan finde det. Det samme sker om natten, hvor han vil til hver 2. - 3. Time. Han bliver utrøstelig, hvis far hjælper om natten/når han er puttet.

Hvordan lærer vi ham bedst at falde i søvn selv og holde sig i søvnen? Og hvordan kan far få ...

Annonce

... lov til at hjælpe?

Jeg har længe prøvet at vende han af med brystet om aftenen/natten ved at lirke det ud, men så snart det ikke er der leder han efter det ellers sover han som en sten. Vi har også prøvet med sutten som han er glad for om dagen, men til nat vil han ikke kendes ved den.

Som forklaret ovenover, så er han meget aktiv, også i tremmesengen og minder ofte mere om Spiderman end en træt baby. Det er utroligt hårdt at få han til at slappe af og det ender oftest i tårer og han bliver meget ulykkelig. Derfor har vi prøvet at lade ham være oppe til han stensikkert var træt (Ca. Kl 22) og så puttet. Det er gået godt og han har været tilfreds med at blive lagt i hans seng uden klynk og for meget tumlen rundt. Men efter det ikke virker mere, er tremmesengen blevet hans ærkerival og han bliver ked af det og sur så snart han kommer i nærheden af den.

Hvordan gør vi tremmesengen til et rart sted at være?

Jeg er bange for at give ham negative associationer ved at lade ham græde sig hysterisk i sengen, men vi har behov for lidt fred om aftenen og jeg vil gerne kunne tage noget af presset af mine skuldre da det kun er mig der kan putte ham. Jeg er dog også af den overbevisning at hvis han har behov for brystet skal han have lov, men ikke til at sove med.

Vi har prøvet at give ham vand om natten, men han bliver så arrig at ingen af os kan bære det.

Det er også frustrerende for far at han ikke kan hjælpe og for os begge, da vi ved at hvis jeg ikke er der så kravler baby på loftet til jeg kommer hjem.

Som side bemærkning så spiser han godt dagen igennem, får de fleste dage aftengrød inden seng og sover fint uden hjælp i dagpleje.

Vi håber du har gode råd der kan hjælpe da vi har prøvet meget og vi alle tre har behov for at få styr på dette.

Mange tak
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!