Svar: Hvordan får vi vores datter til at falde i søvn i sin seng?
13. august 2019
Alder:
17 mdr.
Kære Lillemor
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som om, at I har det godt og jeres datter lyder til at trives på alle punkter. Hun er en aktiv pige, som følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende - og det lyder som om, at hun har en stor uro i kroppen, når hun skal sove - og faktisk har stor glæde af at I holder hende, fordi det netop hjælpe hende til at koble fra... Jeg forstår dog godt, at I kan synes det er ved at være lidt uholdbart og gerne vil lære hende at sove selv...
Det kan være en god idé at give hende et bad om aftenen, efter aftensmaden, og efterfølgende smøre hende med creme, give hende lidt babymassage og lignende. Badet kan være med til at give en ro i kroppen og kan hjælpe hende til at koble bedre fysisk fra - det kræver dog, at badet ligger en time før putning.
Det kan også være en god idé at give hende et godnatmåltid som en fast del af putningen. Dette måltid skal ligge adskilt fra aftensmaden og gerne efter at hun har fået bad. Så hun f.eks. har en aftenrytme, der ser således ud:
Aften 18: I spiser aftensmad, vand eller letmælk af kop.
Hun kommer i bad, frotteres godt med håndklædes, smøres med creme, babymassage og lignende.
Tilbydes et godnatmåltid ca 19.30, letmælk af kop (lun eller kold) og får derefter børstet tænder.
Puttes til natten ca 19.45-20 med godnathistorie, sang, puttebamse...
Godnatmåltidet kan være en portion grød, havregyn med lidt sukker og mælk eller det kan være rester fra aftenmaden f.eks. en frikadelle og en klapsammen rugbrød... Godnatmåltidet er med til at give ro i maven og en følelse af "behov for at slå mave" og dermed hjælper det til at finde roen til at ligge ned...
Det kan være en god idé at lade hende starte med at sidde på skødet, imens I læser godnathistorie, så hun stadig får lidt af denne nærhed, som hjælper hende til at koble fra. I kan læse lidt, og derefter kan hun så komme over i sin seng, hvor hun så skal lægge sig, og I læser videre. Hun ligger i sin seng, I sidder ved siden af og læser, viser hende billeder i bogen og inddrager hende på denne måde, selvom hun ligger ned og ikke er på skødet. Hun behøver altså ikke hoppe rundt, for at få jeres kontakt :) Det er en forudsætning for at I læser, at hun ligger stille.. det er et lille venligt krav, som I godt kan stille "læg dig ned, så læser jeg", så det er tydeligt for hende, hvad der skal ske nu.
Nogle gange kan det også være en god idé at fortælle en lille historie,som handler om hende selv eller at tale dagen igennem og på den måde få bearbejdet nogle af dagens oplevelser, så hun derefter bedre kan overgive sig til søvnen, fordi noget af hendes tankemylder er talt igennem. Hun har en alder nu, hvor hun oplever rigtig meget og hvor der sker mange ting i hverdagen og også med hendes udvikling og det kan naturligt være svært for hende at bearbejde det hele og koble fra overfor en dag fyldt med oplevelser og indtryk...
Lidt trykmassage, babymassage, imens hun ligger i sengen kan også nogle gange være en idé. Det kan også nogle gange hjælpe at lave lidt afslapningsørvelser, hvor I får hver del af hendes krop til at slappe af netop med jeres stemme, kærtegn og lignende. Så I på den måde får skabt en overgang fra at være i jeres favn og føle sig holdt der, til at hun godt kan ligge i sin seng og stadig mærke jer og få fysisk hjælp til at koble fra til at hun så til sist helt kan undvære at skulle holdes, have tryk, massage osv.
Nogle børn har også glæde af at blive puttet med en tyngde-dyne, vægt-tæppe eller lignende, som ligger tungere omkring dem, og som derfor giver lidt af det jeres favn og krop giver hende nu....
Derudover skal I naturligvis også overveje, om I behøver sidde hos hende, hvis hun om aftenen kan have brug for at koble lidt fra, tumle rundt osv. før hun er parat til at sove. At I sidder hos hende kan nogle gange også blive tolket som en mulighed for leg og underholdning, og derfor kan I nogle gange godt gå fra hende, netop for på den måde at signalere, at det faktisk er sovetid og ikke legetid nu. I behøver måske kun gå fra hende 1-3 gange så forstår hun godt, at hun skal lægge sig ned og vil så være parat til dette, hvorfor I så der kan sætte jer hos hende, putte hende med bamsen, synge godnatsang osv. og så der hjælpe hende til ro... Jeg er med på, at I har forsøgt med at gå frem og tilbage, og at det stadig kan tage hende 1.5 time at falde i søvn. Det tager dog flere aftener at finde ud af, at det nu er sådan det foregår, så I skal derfor også give det tid at lære nye rutiner og vaner - jeg ved ikke, hvor mange aftener I har forsøgt :) Når det så er sagt, så er det vigtigste, at hun stadig er tryg ved at sove og forbinder det at komme i seng med noget dejligt og rart. Det er en forudsætning for at få gode søvnvaner fremadrettet...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske