Svar: Hvordan får vi vores datter til at falde i søvn i sin seng?

13. august 2019

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lillemor

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)

Det lyder som om, at I har det godt og jeres datter lyder til at trives på alle punkter. Hun er en aktiv pige, som følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende - og det lyder som om, at hun har en stor uro i kroppen, når hun skal sove - og faktisk har stor glæde af at I holder hende, fordi det netop hjælpe hende til at koble fra... Jeg forstår dog godt, at I kan synes det er ved at være lidt uholdbart og gerne vil lære hende at sove selv...

Det kan være en god idé at give hende et bad om aftenen, efter aftensmaden, og efterfølgende smøre hende med creme, give hende lidt babymassage og lignende. Badet kan være med til at give en ro i kroppen og kan hjælpe hende til at koble bedre fysisk fra - det kræver dog, at badet ligger en time før putning.

Det kan også være en god idé at give hende et godnatmåltid som en fast del af putningen. Dette måltid skal ligge adskilt fra aftensmaden og gerne efter at hun har fået bad. Så hun f.eks. har en aftenrytme, der ser således ud:

Aften 18: I spiser aftensmad, vand eller letmælk af kop.

Hun kommer i bad, frotteres godt med håndklædes, smøres med creme, babymassage og lignende.

Tilbydes et godnatmåltid ca 19.30, letmælk af kop (lun eller kold) og får derefter børstet tænder.

Puttes til natten ca 19.45-20 med godnathistorie, sang, puttebamse...

Godnatmåltidet kan være en portion grød, havregyn med lidt sukker og mælk eller det kan være rester fra aftenmaden f.eks. en frikadelle og en klapsammen rugbrød... Godnatmåltidet er med til at give ro i maven og en følelse af "behov for at slå mave" og dermed hjælper det til at finde roen til at ligge ned...

Det kan være en god idé at lade hende starte med at sidde på skødet, imens I læser godnathistorie, så hun stadig får lidt af denne nærhed, som hjælper hende til at koble fra. I kan læse lidt, og derefter kan hun så komme over i sin seng, hvor hun så skal lægge sig, og I læser videre. Hun ligger i sin seng, I sidder ved siden af og læser, viser hende billeder i bogen og inddrager hende på denne måde, selvom hun ligger ned og ikke er på skødet. Hun behøver altså ikke hoppe rundt, for at få jeres kontakt :) Det er en forudsætning for at I læser, at hun ligger stille.. det er et lille venligt krav, som I godt kan stille "læg dig ned, så læser jeg", så det er tydeligt for hende, hvad der skal ske nu.

Nogle gange kan det også være en ...

Annonce

... god idé at fortælle en lille historie,som handler om hende selv eller at tale dagen igennem og på den måde få bearbejdet nogle af dagens oplevelser, så hun derefter bedre kan overgive sig til søvnen, fordi noget af hendes tankemylder er talt igennem. Hun har en alder nu, hvor hun oplever rigtig meget og hvor der sker mange ting i hverdagen og også med hendes udvikling og det kan naturligt være svært for hende at bearbejde det hele og koble fra overfor en dag fyldt med oplevelser og indtryk...

Lidt trykmassage, babymassage, imens hun ligger i sengen kan også nogle gange være en idé. Det kan også nogle gange hjælpe at lave lidt afslapningsørvelser, hvor I får hver del af hendes krop til at slappe af netop med jeres stemme, kærtegn og lignende. Så I på den måde får skabt en overgang fra at være i jeres favn og føle sig holdt der, til at hun godt kan ligge i sin seng og stadig mærke jer og få fysisk hjælp til at koble fra til at hun så til sist helt kan undvære at skulle holdes, have tryk, massage osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har også glæde af at blive puttet med en tyngde-dyne, vægt-tæppe eller lignende, som ligger tungere omkring dem, og som derfor giver lidt af det jeres favn og krop giver hende nu....

Derudover skal I naturligvis også overveje, om I behøver sidde hos hende, hvis hun om aftenen kan have brug for at koble lidt fra, tumle rundt osv. før hun er parat til at sove. At I sidder hos hende kan nogle gange også blive tolket som en mulighed for leg og underholdning, og derfor kan I nogle gange godt gå fra hende, netop for på den måde at signalere, at det faktisk er sovetid og ikke legetid nu. I behøver måske kun gå fra hende 1-3 gange så forstår hun godt, at hun skal lægge sig ned og vil så være parat til dette, hvorfor I så der kan sætte jer hos hende, putte hende med bamsen, synge godnatsang osv. og så der hjælpe hende til ro... Jeg er med på, at I har forsøgt med at gå frem og tilbage, og at det stadig kan tage hende 1.5 time at falde i søvn. Det tager dog flere aftener at finde ud af, at det nu er sådan det foregår, så I skal derfor også give det tid at lære nye rutiner og vaner - jeg ved ikke, hvor mange aftener I har forsøgt :) Når det så er sagt, så er det vigtigste, at hun stadig er tryg ved at sove og forbinder det at komme i seng med noget dejligt og rart. Det er en forudsætning for at få gode søvnvaner fremadrettet...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder