Hvordan får vi vores datter til at falde i søvn i sin seng?

13. august 2019

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Hvordan får vi vores datter til at falde i søvn i sin seng?

Kære Helen

Vi har en datter på nu 17 måneder som pludre løs, og kan sige mange ord som mor, far, nej, det og pege, vov vov, puha, hoppe m.m. Hun har været lidt længe om, at lære at gå, men begyndte at tage sine første skridt for en måned siden, og nu kan hun allerede løbe:)

Vores udfordring og grunden til, at jeg skriver er, at vores datter er vildt svær at få til at falde i søvn i hendes seng. Det er ofte sådan at vi ånder lettet op, når det er den andens tur til at putte hende for natten. Vores datter har altid haft meget modvilje mod at skulle sove, uanset hvor træt hun så er, så kæmper hun for at holde sig vågen ved fx at nive sig selv i armen, ligge og slå sig i hovedet, smide sut og bamse på gulvet. Vi har mange gange forsøgt at få hende til at falde i søvn i sin seng ved at give hende en sutteflaske og synge godnatsang - hun vil gerne drikke sutteflasken men når vi begynder at synge godnatsang så virker hun meget uinteresseret i det og ligger og leger med sin bamse og tumler rundt i sengen, når vi beder hende ligge sig ned i sengen så ligger ...

Annonce

... hun sig hvorefter hun sidder sig op og griner og ser det som en leg, ligger man hende ned begynder hun at græde.

Vi har forsøgt at gå til og fra metoden som du foreslår i din bog uden succes, at lade hende lege lidt i sengen inden hun puttets men også uden succes. Efter halvanden time giver vi op, og tager hende op til os i favnen og vugger hende i søvn. Ofte prøvet hun også at sidde sig op når vi har hende i favnen men når det ikke lykkedes giver hun til sidst op og ligger sig til at sove efter cirka en halv time. Vi ved godt at det er en uholdbar løsning at vugge hende i søvn i vores favn men efter en lang dag på job, så er det ofte nemt at springe over hvor gærdet er lavest og vælge den sidste løsning der tager en halv time og ikke 2 timer, så vi håber virkelig, at du kan hjælpe os videre herfra. Som info kan vi fortælle at hendes rytme ser således ud;

20.00 puttes for natten
6.00 vækkes op da hun skal i dagpleje
11.30 puttes til middagslur og sover typisk til 13.30 - sommetider vil hun kun sove halvanden time til frokost

Bedste hilsner
Lillemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor