Brev:
Hvordan får vi vores datter til at falde i søvn i sin seng?
13. august 2019
Alder:
17 mdr.
Hvordan får vi vores datter til at falde i søvn i sin seng?
Kære Helen
Vi har en datter på nu 17 måneder som pludre løs, og kan sige mange ord som mor, far, nej, det og pege, vov vov, puha, hoppe m.m. Hun har været lidt længe om, at lære at gå, men begyndte at tage sine første skridt for en måned siden, og nu kan hun allerede løbe:)
Vores udfordring og grunden til, at jeg skriver er, at vores datter er vildt svær at få til at falde i søvn i hendes seng. Det er ofte sådan at vi ånder lettet op, når det er den andens tur til at putte hende for natten. Vores datter har altid haft meget modvilje mod at skulle sove, uanset hvor træt hun så er, så kæmper hun for at holde sig vågen ved fx at nive sig selv i armen, ligge og slå sig i hovedet, smide sut og bamse på gulvet. Vi har mange gange forsøgt at få hende til at falde i søvn i sin seng ved at give hende en sutteflaske og synge godnatsang - hun vil gerne drikke sutteflasken men når vi begynder at synge godnatsang så virker hun meget uinteresseret i det og ligger og leger med sin bamse og tumler rundt i sengen, når vi beder hende ligge sig ned i sengen så ligger hun sig hvorefter hun sidder sig op og griner og ser det som en leg, ligger man hende ned begynder hun at græde.
Vi har forsøgt at gå til og fra metoden som du foreslår i din bog uden succes, at lade hende lege lidt i sengen inden hun puttets men også uden succes. Efter halvanden time giver vi op, og tager hende op til os i favnen og vugger hende i søvn. Ofte prøvet hun også at sidde sig op når vi har hende i favnen men når det ikke lykkedes giver hun til sidst op og ligger sig til at sove efter cirka en halv time. Vi ved godt at det er en uholdbar løsning at vugge hende i søvn i vores favn men efter en lang dag på job, så er det ofte nemt at springe over hvor gærdet er lavest og vælge den sidste løsning der tager en halv time og ikke 2 timer, så vi håber virkelig, at du kan hjælpe os videre herfra. Som info kan vi fortælle at hendes rytme ser således ud;
20.00 puttes for natten
6.00 vækkes op da hun skal i dagpleje
11.30 puttes til middagslur og sover typisk til 13.30 - sommetider vil hun kun sove halvanden time til frokost
Bedste hilsner
Lillemor