Brev:
Vugges i søvn - 6 mdr.
14. august 2019
Alder:
6 mdr.
Vugges i søvn - 6 mdr.
Kære Helen
Jeg er ved at blive vanvittig!
Vi har fra en meget tidlig alder fået vænnet vores søn til at blive vugget i søvn i vores arme. Derudover skal det helst være under emhætten i køkkenet. Da han var spæd græd han meget, og vi fandt tilfældigt ud af at emhættens susen havde en beroligende effekt.
Det var jo dejligt at det virkede, men nu hvor han vejer over 10 kg synes jeg ikke det er så sjovt mere at han skal vugges i op mod 30 minutter før han overgiver sig. Nogle gange helt op mod en time faktisk.
Han sover 3 lure om dagen, så det er 4 gange om dagen inklusiv aftenputningen hvor jeg står og vugger og synger de sange samme om og om igen. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind, og min ryg kan heller ikke blive ved med at holde til det.
I en periode har jeg lagt mig med ham i vores seng når han skulle sove. Så er han blevet ammet liggende og derefter falder i søvn hvorefter jeg bare har ladet ham sove videre i vores seng. Det har virket super godt.
Nu er han dog stoppet med at falde i søvn efter amningen. Så vil han hellere holde fest:)
Men jeg vil også gerne have ham over og sove i sin egen seng. Vi er derfor begyndt mere hardcore at træne dette - især om aftenen når han skal puttes til natten.
Vi pusler, giver nattøj på, han bliver ammet og så lægger jeg ham i sin egen seng (hvis han er meget livlig eller ked af det efter amningen, så vugger jeg ham lidt i armene først). Når så han er kommet over i sengen, så får han sin natbamse, han bliver nusset og sunget for. Det kan dog godt tage op til en time før han falder i søvn - selvom han var vildt træt da vi lagde ham.
Nogle gange bliver han også ked af det, og vi må tage ham op, trøste og vugge. Når så han er rolig og ser godt træt ud igen (ofte venter vi til øjnene næsten er lukket), så lægger vi ham ned igen. Men meget ofte så vågner han helt op så snart han rammer madrassen. Så begynder arme og ben at køre på ham, og så kan man starte forfra.
Når så han endelig sover, så går der en halv time før han vågner og græder. Nogle gange kan man nøjes med at give ham sutten og nusse ham lidt, men lige så ofte må man igang med vuggeriet igen. Ellers får han kørt sig selv helt op i en spids hvor han græder voldsomt og slet ikke kan falde til ro. Dette gentager sig ofte endnu engang før at natteroen endelig indfinder sig.
Om dagen vågner han også ofte hver halve time og skal have ret meget hjælp, synes jeg, til at komme videre i søvnen.
Vi bor desværre et sted hvor vi ikke har mulighed for at sætte ham i en barnevogn udenfor.
I vores sommerferie, hvor vi var i sommerhus var det ellers så nemt. Hvert gang han skulle sove, så kom han i barnevognen, vi trillede lidt frem og tilbage i haven og så sov han. Længe! Åh hvilken lykke. Vi flytter heldigvis inden årsskiftet og får egen have. Men det føles som om at der er en evighed til.
Jeg er efterhånden ret slidt, og håber at du har nogle gode fif til mig.
Jeg har din bog om børn og søvn, og finder god inspiration, men synes alligevel det virker så teoretisk.
Hilsen
Den frustrerede mor