Vugges i søvn - 6 mdr.

14. august 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vugges i søvn - 6 mdr.

Kære Helen

Jeg er ved at blive vanvittig!

Vi har fra en meget tidlig alder fået vænnet vores søn til at blive vugget i søvn i vores arme. Derudover skal det helst være under emhætten i køkkenet. Da han var spæd græd han meget, og vi fandt tilfældigt ud af at emhættens susen havde en beroligende effekt.
Det var jo dejligt at det virkede, men nu hvor han vejer over 10 kg synes jeg ikke det er så sjovt mere at han skal vugges i op mod 30 minutter før han overgiver sig. Nogle gange helt op mod en time faktisk.

Han sover 3 lure om dagen, så det er 4 gange om dagen inklusiv aftenputningen hvor jeg står og vugger og synger de sange samme om og om igen. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind, og min ryg kan heller ikke blive ved med at holde til det.

I en periode har jeg lagt mig med ham i vores seng når han skulle sove. Så er han blevet ammet liggende og derefter falder i søvn hvorefter jeg bare har ladet ham sove videre i vores seng. Det har virket super godt.

Nu er han dog stoppet med at falde i søvn efter amningen. Så vil han hellere holde fest:)
Men jeg vil også gerne have ham over og sove i sin egen seng. Vi er derfor begyndt mere hardcore at træne dette - især om aftenen når han skal puttes til natten.

Vi pusler, giver nattøj på, han bliver ammet og så lægger jeg ham i sin egen seng (hvis han er meget livlig eller ked af det efter amningen, så vugger jeg ham lidt i armene først). Når så han er kommet over i sengen, så får han sin natbamse, han bliver nusset og sunget for. Det kan dog godt ...

Annonce

... tage op til en time før han falder i søvn - selvom han var vildt træt da vi lagde ham.

Nogle gange bliver han også ked af det, og vi må tage ham op, trøste og vugge. Når så han er rolig og ser godt træt ud igen (ofte venter vi til øjnene næsten er lukket), så lægger vi ham ned igen. Men meget ofte så vågner han helt op så snart han rammer madrassen. Så begynder arme og ben at køre på ham, og så kan man starte forfra.
Når så han endelig sover, så går der en halv time før han vågner og græder. Nogle gange kan man nøjes med at give ham sutten og nusse ham lidt, men lige så ofte må man igang med vuggeriet igen. Ellers får han kørt sig selv helt op i en spids hvor han græder voldsomt og slet ikke kan falde til ro. Dette gentager sig ofte endnu engang før at natteroen endelig indfinder sig.

Om dagen vågner han også ofte hver halve time og skal have ret meget hjælp, synes jeg, til at komme videre i søvnen.

Vi bor desværre et sted hvor vi ikke har mulighed for at sætte ham i en barnevogn udenfor.

I vores sommerferie, hvor vi var i sommerhus var det ellers så nemt. Hvert gang han skulle sove, så kom han i barnevognen, vi trillede lidt frem og tilbage i haven og så sov han. Længe! Åh hvilken lykke. Vi flytter heldigvis inden årsskiftet og får egen have. Men det føles som om at der er en evighed til.

Jeg er efterhånden ret slidt, og håber at du har nogle gode fif til mig.
Jeg har din bog om børn og søvn, og finder god inspiration, men synes alligevel det virker så teoretisk.

Hilsen
Den frustrerede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien