Svar: Vugges i søvn - 6 mdr.

14. august 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem, der handler om at han er afhængig af bevægelse og favn for at kunne sove.

Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er de ting og ritualer vi har i forbindelse med, at vi går i seng. Voksne læser måske i en bog og små børn får bryst, flaske, sut, bliver vugget eller lignende.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng, han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af jer/dig.

Jeres dreng har lært at forbinde søvn med bevægelse og favn. Han skal holdes i jeres arme og vugges igen og igen - og faktisk gerne under emhætten, så han har også behov for en vis beroligende lyd, når han skal sove. Men det er naturligt svært at bibeholde disse rutiner, det fungerer ikke for nogen af jer på sigt, og derfor er det godt, at I nu er blevet enige om at ændre lidt på jeres ritualer :)

Det kan være meget svært fra den ene dag til den anden at ændre vaner. Han søger naturligt det, som han altid har lært og vil ikke kunne forstå, hvorfor I pludselig vil lave alt ting om. Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at ændre lidt af gangen.

I første omgang vil det være rigtig godt, hvis I kan lære ham at sove liggende ved siden af jer, i seng eller i barnvogn. Så han i første omgang lærer at falde i søvn uden at have brystet i munden. I skal altså i første omgang adskille bryst og søvn.

Det er vigtigt, at han stadig ammes og han har i kraft af sin alder stadig brug for mælk, som en fast del af sit putteritual. Men det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med bryst i munden. Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme dagen igennem, hvor han sover 2-3 lure dagligt og det er her vigtigt, at I forsøger at starte dagen til samme tid hver dag og forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad til faste tider, ammes og puttes ca 1-1.5 time efter, at han har spist skemad. I skal lige nu ikke fokusere så meget på varigheden af hans lure om dagen, men i stedet forsøge at fokusere lidt på rytmen, hans indtag af skemad og så vænne ham til at falde i søvn uden at brystet er i munden.

Du kan, som du har forsøgt tidligere, lægge dig med ham og amme ham i din seng. At han nogle gange har svært ved at koncentrere sig her, handler måske om, at han puttes lidt for tidligt, så måske skal I se lidt på dagsrytmen i forhold til puttetidspunkter også. Nogle gange kan det være en god idé at lægge et bad ind midt på dagen, for både at aktivere ham rigtig godt før han skal sove middagslur, men også for at forlænge hans vågenperiode lidt, så han måske kan sove en lidt længere lur, når du så lægger dig med ham og hjælper ham til at sove.

Du skal som sagt amme ham, men det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at lirke brystet ud af munden på ham, så han ikke har det i munden, når han overgiver sig til søvnen. Han har dig stadig ved siden af sig, kan mærke dig og får din nærhed, men han lærer at falde i søvn liggende stille ved siden af dig og uden at være i din favn, uden at skulle vugges i dine arme.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan putte ham i barnevognen og trille ham en tur f.eks. om formiddagen, for på den måde igen at lære ham at sove uden at være i din favn, men dog stadig give ham muligheden for at finde ro netop ved lidt bevægelse. Du skriver at netop barnevognen har fungeret godt, da I var i sommerhus og selvom I nu er hjemme, så vil det være godt, hvis du kan bruge barnevognen som en fast del af hans putteritual om dagen. Jeg er med på, at I lige nu ikke kan lade barnevognen stå ude, men formiddagsluren behøver ikke være så lang, hvis han sover 45-60 minutter, vil det være super godt. Og måske kan du trille en tur af ca. denne varighed for på den måde lige nu at holde ham sovende... Det kan også være, at du har mulighed for at sætte barnevognen indendøre, når I kommer hjem, i givet fald ...

Annonce

... skal du blot sikre dig, at han ikke har det for varmt og løsne for noget af hans tøj, dyne, sovepose osv....

Om aftenen kan I gøre som I forsøger nu - amme ham og derefter putte ham i seng - og alt efter hvordan han reagere, tage ham op, berolige og betrygge og når der er ro på ,så atter putte ham ned i sengen. Det man også kalder "op-ned-metoden", som netop går ud på, at han får favnen og nærhed, puttes og bliver han ked af det, så tages han op, hjælpes til ro og puttes igen...

En dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden at sutte på selv. Vand af kop.

Ammes og skal her puttes til formiddagslur. Tril gerne en tur med barnevognen for på den måde at hjælpe ham med at overgive sig til søvnen.

Vågner, kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov. på den måde forlænges hans vågenperiode lidt og han aktiveres rigtig godt motorisk og mentalt. Badet kan også lægges efter frokost, hvis du tænker, at det vil fungere bedre for jer.

Frokost 11.30: Grøntagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - læg dig evt. med ham og am ham i dobbeltsengen eller am ham og put ham i tremmeseng eller barnevogn. Forsøg at flytte ham fra dig, før han falder i søvn med brystet i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes evt. til en powernap, kan dog også springe den over, det afhænger af, hvor lang middagsluren har været.

Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20. Læg dig med ham i dobbeltsengen eller put ham med "op-ned-metoden", som det lyder som om, at I forsøger netop nu. Prøv igen at adskille bryst og søvn, så han ikke falder i søvn med brystet i munden og prøv at arbejde på at han gradvist lærer at undvære favn. Han kan stadig vugges lidt og på den måde lulles ind i søvnen, imens han ligger i sin seng, ved at du holder dine hænder på hans hofte og vipper ham stille.

Sen aften 23-24: Ammes og begynder nu at kunne sove uden yderliger mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen...

Det kan være en god idé at putte jeres dreng i en sovepose f.eks. en voksipose, duni-duo, slee-bee osv. De fås i mange forskellige prisklasser og kvaliteter. I takt med at vejret bliver koldere, vil det naturligt blive lettere at putte ham i sovepose, så på den måde arbejder tiden lidt for jer her :) Det at være puttet i en pose vil minde om at være i jeres arme. Han vil føle sig omsluttet og holdt, men det vil være posen som gør det og ikke jeres favn. Det vil gøre ham rolig - genkendelighed er tryghed - og hjælper samtidig til fysisk ro i kroppen, og så vil det gøre det lettere at flytte fra jeres favn og ned, hvor I ønsker han skal sove. Det vil gøre skiftet lettere for ham.

Lyden fra emhætten som jeres dreng finder ro ved kaldes "hvid støj" og det har ofte en naturlig søvndyssende virkning på børn. Da jeres dreng er vant til at finde ro ved denne lyd, vil det være helt fint, at I fortsætter med dette. Det kan give jer lidt "fri" samtidig med at det for ham vil være genkendeligt og trygt. I kan downloade hvid støj/lyd og I kan også købe en bamse, som kan afspille hvid lyd/støj eller beroligende lyde.

Jeres dreng har brug for at få nogle nye søvnassociationer, men det bør ske gradvist og det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at erstatte med noget af det, som giver ham trygheden nu - altså f.eks. følelsen af at blive holdt og beroligende lyde. Så alt ikke er helt fremmed for ham.

Når det nogle gange tager op til en time at putte ham, så er det måske fordi du forsøger lidt for tidligt, hvilket man naturligt kommer til, hvis han har sovet kortvarigt og det er okay, men prøv om du kan følge dagsplanen og måske nogle gange kikke lidt på klokken i forhold til, hvornår han skal puttes. Det kan også hjælpe ham til lettere at overgive sig til søvnen, hvis du rammer det rette puttetidspunkt..

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder