Svar: Uro om natten - 9 mdr.
16. juli 2019
Alder:
9 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter :)
Det lyder som om, at jeres datter har klaret det super fint at skulle sove på eget værelse, og det er rigtig godt. Det kan være en lidt svær periode at flytte hende på, da hun lige nu går igennem separationsfasen, og det er sandsynligvis grunden til, at I oplever det lidt svært, og at hun virker meget urolig om natten.
At hun er i separationsfasen betyder, at hun øver sig i at bevæge sig væk fra jer, adskille sig fra jer, både motorisk og mentalt. Du fortæller, at hun er rigtig godt igang motorisk og er god til at bevæge sig rundt, og det er super godt. Men det at hun fysisk flytter sig væk fra jer gør, at hun også vil have brug for ekstra nærhed og tryghed, brug for at mærke jer lidt mere. Hun kan ikke separere sig, uden at føle sig knyttet til, så derfor vil hun lige nu ofte have brug for lidt ekstra nærhed.
Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Så om dagen kan hun blive rigtigt ked af det, hvis du f.eks. går på toilettet eller går i køkkenet og lader hende være alene i stuen. Og hun kan på samme måde have brug for at se dig, når hun skal sove og brug for at se dig om natten, når hun vågner og har svært ved at komme videre i søvnen.
Den store motoriske udvikling gør også, at hun har en rastløshed i kroppen, som gør det svært for hende at ligge stille. Så det er svært at finde fysisk ro, når hun skal sove, og det er også svært at ligge stille, når hun endelig sover. Derfor vil hun om natten have brug for hjælp til stillingskift, brug for en beroligende hånd, brug for at du giver hende dynen på, som hun har sparket af osv. Og det er præcis som du beskriver, sandsynligvis svært for hende at komme videre i søvnen uden dette - og når I sover hver for sig, så når hun at vågne for meget op og det tager derfor ekstra lang tid, før hun er parat til at sove igen. Når I sover sammen, så kan du med det samme lade hende mærke dig og lade hende fornemme, at du er der, at du ikke er forsvundet, og så sover hun naturligt videre igen.
Alder og udvikling spiller derfor ind på de natlige opvågninger og tiden er derfor nødt til at arbejde lidt for jer. Ofte er separationsfasen særligt tydeligt i 8-10 månedersalderen - nogle lidt før og hos andre lidt længere, og I skal naturligvis være opmærksomme på, at det for jeres datter vil blive afløst af vuggestuestart og dermed adskillelse fra jer om dagen, hvilket godt kan gøre hendes behov for nærhed, tæt fysisk kontakt og det at kunne se jer større, når hun om en måned starter pasning. I kan godt bibeholde rutinerne med at sove på eget værelse, men du skal nok være opmærksom på, at hun vil have brug for din hjælp til at finde ro det næste stykke tid...
Det som er vigtigt er, at du ikke får skabt nogle uhensigtsmæssige vaner i denne periode. Det betyder, at du f.eks. skal passe på ikke at øge antallet af flasker, ikke skal begynde at gå rundt med hende, hoppe med hende på en pilatesbold, ikke give hende sut hver gang hun vågner osv. Men i stedet netop hjælpe hende med stillingskift, beroligende hænder, nærhed og kærtegn - og stadig putte hende i egen seng, så hun forbinder denne med stedet hvor hun sover. Du må også gerne forsøge at indføre en putteklud, som hun kan have med sig, når hun skal passes ude - du skal dog ikke regne med at hun vil begynde at bruge denne bevidst, før hun er betydeligt ældre, men det kan stadig være en god hjælp :)
De fleste børn har i 9 måneders alderen brug for 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. I 10 måneders alderen kan den ene flaske ofte fjernes, og det er forskelligt, hvordan børn trives bedst. For nogle børn går det bedst med at undvære flasken om dagen, så de to flasker ligger aften og sen aften, hos andre er det svært at undvære flasken før middagsluren og så kan de to flasker ligge før putningen til middag og før putningen om aftenen...
Jeg kan ikke umiddelbart ud af dit brev helt tyde, om jeres datter får flaske før hun puttes om aftenen. Hvis hun ikke gør dette, så kan I naturligvis godt bibeholde denne rutine, og i stedet kan hun så få flaske før middagslur og sen aften, eller tilbydes flaske sen aften og tidlig morgen. Der kan dog være lidt fordele ved at bibeholde flasken før middagsluren frem for flasken tidlig morgen - det kan gøre det lettere for personalet i vuggestuen at putte hende til en middagslur, og samtidig vil flasken tidlig morgen kunne fjerne appetitten fra morgenmaden. Men igen - du skal naturligvis vælge den løsning, som du skønner jeres datter vil trives bedst med, som sikrer hendes mælkebehov og som også giver hende den bedste søvn :)
Det vil være rigtig godt, hvis hun drikker 400 ml mme i døgnet. Hvis hun er meget langt fra dette, så kan det være nødvendigt at bibeholde de 3 flasker lidt længere tid :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske