Svar: Uro om natten - 9 mdr.

16. juli 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Marie

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter :)

Det lyder som om, at jeres datter har klaret det super fint at skulle sove på eget værelse, og det er rigtig godt. Det kan være en lidt svær periode at flytte hende på, da hun lige nu går igennem separationsfasen, og det er sandsynligvis grunden til, at I oplever det lidt svært, og at hun virker meget urolig om natten.

At hun er i separationsfasen betyder, at hun øver sig i at bevæge sig væk fra jer, adskille sig fra jer, både motorisk og mentalt. Du fortæller, at hun er rigtig godt igang motorisk og er god til at bevæge sig rundt, og det er super godt. Men det at hun fysisk flytter sig væk fra jer gør, at hun også vil have brug for ekstra nærhed og tryghed, brug for at mærke jer lidt mere. Hun kan ikke separere sig, uden at føle sig knyttet til, så derfor vil hun lige nu ofte have brug for lidt ekstra nærhed.

Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Så om dagen kan hun blive rigtigt ked af det, hvis du f.eks. går på toilettet eller går i køkkenet og lader hende være alene i stuen. Og hun kan på samme måde have brug for at se dig, når hun skal sove og brug for at se dig om natten, når hun vågner og har svært ved at komme videre i søvnen.

Den store motoriske udvikling gør også, at hun har en rastløshed i kroppen, som gør det svært for hende at ligge stille. Så det er svært at finde fysisk ro, når hun skal sove, og det er også svært at ligge stille, når hun endelig sover. Derfor vil hun om natten have brug for hjælp til stillingskift, brug for en beroligende hånd, brug for at du giver hende dynen på, som hun har sparket af osv. Og det er præcis som du beskriver, sandsynligvis svært for hende at komme videre i søvnen uden dette - og når I sover hver for sig, så når hun at vågne for meget op og det tager derfor ekstra lang tid, før hun er parat til at sove igen. Når I sover sammen, så kan du med det samme lade hende mærke dig og lade hende fornemme, at du er der, at du ikke er forsvundet, og så sover hun naturligt videre igen.

Alder og udvikling spiller derfor ind på de natlige opvågninger og tiden er derfor nødt til at arbejde lidt for jer. Ofte er separationsfasen særligt tydeligt i 8-10 månedersalderen - nogle lidt før og hos andre lidt længere, og I skal naturligvis være opmærksomme på, at det for jeres datter vil blive afløst af vuggestuestart og dermed adskillelse fra jer om dagen, hvilket godt kan gøre ...

Annonce

... hendes behov for nærhed, tæt fysisk kontakt og det at kunne se jer større, når hun om en måned starter pasning. I kan godt bibeholde rutinerne med at sove på eget værelse, men du skal nok være opmærksom på, at hun vil have brug for din hjælp til at finde ro det næste stykke tid...

Det som er vigtigt er, at du ikke får skabt nogle uhensigtsmæssige vaner i denne periode. Det betyder, at du f.eks. skal passe på ikke at øge antallet af flasker, ikke skal begynde at gå rundt med hende, hoppe med hende på en pilatesbold, ikke give hende sut hver gang hun vågner osv. Men i stedet netop hjælpe hende med stillingskift, beroligende hænder, nærhed og kærtegn - og stadig putte hende i egen seng, så hun forbinder denne med stedet hvor hun sover. Du må også gerne forsøge at indføre en putteklud, som hun kan have med sig, når hun skal passes ude - du skal dog ikke regne med at hun vil begynde at bruge denne bevidst, før hun er betydeligt ældre, men det kan stadig være en god hjælp :)

De fleste børn har i 9 måneders alderen brug for 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. I 10 måneders alderen kan den ene flaske ofte fjernes, og det er forskelligt, hvordan børn trives bedst. For nogle børn går det bedst med at undvære flasken om dagen, så de to flasker ligger aften og sen aften, hos andre er det svært at undvære flasken før middagsluren og så kan de to flasker ligge før putningen til middag og før putningen om aftenen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg kan ikke umiddelbart ud af dit brev helt tyde, om jeres datter får flaske før hun puttes om aftenen. Hvis hun ikke gør dette, så kan I naturligvis godt bibeholde denne rutine, og i stedet kan hun så få flaske før middagslur og sen aften, eller tilbydes flaske sen aften og tidlig morgen. Der kan dog være lidt fordele ved at bibeholde flasken før middagsluren frem for flasken tidlig morgen - det kan gøre det lettere for personalet i vuggestuen at putte hende til en middagslur, og samtidig vil flasken tidlig morgen kunne fjerne appetitten fra morgenmaden. Men igen - du skal naturligvis vælge den løsning, som du skønner jeres datter vil trives bedst med, som sikrer hendes mælkebehov og som også giver hende den bedste søvn :)

Det vil være rigtig godt, hvis hun drikker 400 ml mme i døgnet. Hvis hun er meget langt fra dette, så kan det være nødvendigt at bibeholde de 3 flasker lidt længere tid :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.