Aftenamning med udfordringer

16. juli 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Aftenamning med udfordringer

Hej Helen

Vi har en lille pige på 6 uger som bliver meget frustreret, når det gælder den sene amning til natten. Hun er født til termin, har taget fint på i vægt - cirka 200-250 gr om ugen. Vi oplever, at vi har en glad, rolig og meget mild pige generelt. Hun trives og vi har god kontakt med hende. Men om aftenen har hun ét måltid, der går helt skævt.

Hun har fra start taget ved brystet, spist godt og taget flot på. Dog oplevede vi helt tilbage i de første dage, at jeg ikke kunne mætte hende til natten. På barselshotellet anbefalede de, at vi gav en lille smule erstatning. Det er så begyndt at forfølge os lidt.
De sidste 2-3 uger, har det stort set været hver aften, at hun bliver meget frustreret ved brystet. Det er forskelligt, hvornår det sker, men mellem kl. 21 og 24 går det i gang.

I starten ventede vi længe før vi gik til modermælkserstatning, hvor vi nu er hurtigere til at give op, da det er samme historie hver aften.

Rytmen bliver, at vi forsøger at lægge hende til. Når hun så når sit vrede stadie, hvor jeg ikke kan få hende til at prøve, kommer hun over til far eller får sutten hos mig. Når der er lidt ro på (hvilket der godt kan kommer ret hurtigt) prøver vi igen og på den måde kører det frem og tilbage.

Vi forsøger altid at få hende til at spise mest muligt ved mig før vi finder en flaske. Ofte er det intet, nogle gange lidt. Til sidst får hun en flaske og spiser mellem 60 og 100 ml.

Det som sker er, at hun vågner, pusles og bliver lagt til, som til alle andre måltider. Men allerede så snart hun kommer til brystet bliver hun frustreret.

Vi oplever at der kan ske scenarier:

Hun vågner, pusles og bliver lagt til. Nogle gange kan hun godt få fat, men hun forsøger oftest ikke at spise overhovedet, og nedløbsrefleksen er desuden langsom (3-4 min). Hun bliver vred, og jeg kan ikke få hende til at sutte længe nok til at den løber til. Dertil kommer, at jeg helt sikkert begynder at spænde mere op, når hun bliver vred og tror mindre på det. Det indvirker nok også. Til dagens andre måltider går der ca 40 sekunder før nedløbsrefleksen går i gang. Herefter kan hun både bare virre med hovedet og græde, eller gå over til scenarie 2. Her slikker hun kort på brystet og bliver allerede her frustreret. Virrer med hovedet, og vil slet ikke forsøge at tage fat.

En gang i mellem sker det også, at hun får fat og spiser lidt. Men så går der ikke længe før hun begynder at reagere som når hun har tømt brystet om dagen. Engang imellem formår hun at starte nedløbsrefleksen op igen, hvilket giver et lille skud mere, men oftest ikke og så begynder hendes frustration.

Jeg har læst i mange af dine ...

Annonce

... svar, at det er normalt, at børn ligger ved brystet hele aftenen. Hun spiser ikke hyppigere om aftenen end resten af døgnet. Dvs. et måltid ca. hver 2. til 3. time.

Vi tror heller ikke det handler om ondt i maven. Vi synes hun kommunikerer sult til os, og vi forsøger meget at finde ud af, om hun ønsker at spise eller sutte. Vi oplever nogle gange at hendes spiselyd er “arrig” hvor hendes suttelyd er “pylret” selvom de to lyder enormt ens.
Dertil er hun ofte også træt oveni, og alle lydene bliver blandet godt sammen.

I starten var hun virkelig vred, når det skete! Men nu oplever vi at være hurtigere til at tage hende væk fra brystet og trøste og distrahere hende så hun mere sjældent ryger helt op i en spids. Vi er derfor også ofte i tvivl om, om hun egentlig er sulten, siden hun tager sutten og bliver rolig, eller fx bliver rolig ved at bare at bære hende rundt og vugge. Men, når så hun får flasken, spiser hun som sagt rigtig meget og slubrer det i sig.

Normalt i løbet af dagen tømmer hun et bryst på 8-10 min. Derefter spiser hun enten toppen og nogle gange tømmer hun også det andet bryst. Dog har hun de seneste fire dage ændret spisevaner og spiser nu kun omkring 4 min før hun melder tomt. Jeg er derfor blevet endnu mere i tvivl om jeg producerer mindre og mindre mælk?

Når hun spiser nu, er hendes vakum ikke særlig stærkt og hun glider konstant af og på. Hun har både gode tisbleer og ofte 3 afføringer dagligt - disse er meget vandede.

Vi ved simpelthen ikke, hvad der sker, når vi når til det måltid, eller hvad vi skal stille op.

Jeg vil rigtig gerne amme, og bliver nervøs for, om jeg kan blive ved på sigt, hvis jeg ikke kan følge med til hendes øgede appetit, idet hun allerede nu ikke har tålmodighed til at vente på mælken.
Derudover bliver jeg nu usikker, når jeg er ude med hende og hun bliver sulten, for at hun skal blive rigtig ked af det og jeg ikke har mulighed for at mætte eller give erstatning i øjeblikket.

Obs! Brevet her skrev vi for ti dage siden, men da du havde ferie har vi ventet med at sende afsted. Hun er derfor nu næsten 8 uger og de sidste 10 dage har hun forsat med at tømme på 3-4 minutter. Derudover oplever jeg at brystet føles mere tomt generelt - det fyldes ikke på samme måde som før. De sidste dage har hun ammet hyppigere både dag og aften end normalt, men virker ved flere af måltiderne ikke til at være rigtig sulten. For en uge siden tog jeg også en dag i sengen med hende, som du ofte anbefaler. Jeg oplevede dagen efter at have mere mælk, men det var som om det forsvandt igen efter et døgn.

Vi håber du har et par gode råd til os.

Med venlig hilsen
den lille familie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder