Brev:
Uro om natten - 9 mdr.
16. juli 2019
Alder:
9 mdr.
Uro om natten - 9 mdr.
Kære Helen
Jeg har en dejlig datter, Tilde, som er 9,5 måned. Hun er glad og smilende, og meget langt fremme motorisk. Om 1 måned skal hun starte i vuggestue, og jeg skal tilbage på arbejde. Af den årsag valgte vi for en god uges tid siden at flytte hende på eget værelse.
Det er umiddelbart gået rigtig fint - der er ikke de store problemer med at putte hende. Vi ligger hende i sengen, hun får en sut og en bamse, en sang og så sidder vi ellers hos hende til hun er faldet i søvn. Det tager nogle gange lidt tid, fordi hun møfler rundt - men sådan har det altid været.
Problemet er nu, at vi har rigtig mange opvågninger om natten, hvor hun bliver meget vågen. Nogle gange er hun vågen i en lille time, hvor hun møfler rundt og nærmest skal puttes på ny. Jeg sidder hos hende indtil jeg kan liste i egen seng igen. Kort tid efter gentager det sig ofte igen.
Årsagen er vist, at jeg ikke længere har hende lige ved siden af og kan høre, når hun begynder at være urolig. Normalt kunne jeg give hende sutten inden hun vågnede, og så sov hun fint videre. Nu hører jeg hende først, når hun begynder at græde og er vågen.
Derfor er jeg begyndt at sove på en madras ved siden af hende. Det er umiddelbart okay, men jeg synes jo ikke det er helt optimalt. Vi er egentlig bare rykket ind i et andet værelse. Har du nogle gode råd, så vi forhåbentlig kan begynde at sove lidt bedre alle sammen - i hvert vores værelse?
Derudover er jeg lidt i tvivl om, hvordan vi skal gøre med mælk og flaske fremover - især, når hun begynder i vuggestue. Lige pt. får hun 1 flaske (Drikker cirka 150 ml.) om dagen, men den kan egentlig undværes, fordi hun spiser ret fint almindeligt mad. Dog skal hun jo stadig have en vis mængde mælk. Hun får en drømmeflaske i søvne kl. 22 (Drikker cirka 150 ml.), når jeg går i seng, og så får hun ofte omkring kl. 5, så vi kan strække søvnen bare en time længere. Hun drikker dog ikke ret meget - ofte blot 50-60 ml. Når hun begynder i vuggestue, så formoder jeg ikke, at hun længere skal have den om morgenen? Og hvor længe skal hun have drømmeflaske?
Håber du kan komme med lidt tips og gode råd. :-)
På forhånd tak.
Marie