Svar: Nogle gange vågen en time om natten

18. juni 2019

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lauras mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at det har været godt for Laura at skifte til dagpleje. Hun lyder i hvert fald til at have mere ro omkring sig og derfor sove betydeligt bedre end tidligere, og det er super dejligt!

Der kan være flere ting, som kan forklare, hvorfor Laura har en vågenperiode om natten, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Det kan godt handle om alder og udvikling, som du selv nævner. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med Laura nu - netop i 13-15 måneders alderen taler man om, at børn går igennem en slags separation-gentilnærmelses-fase, hvor hun på den ene side godt kan virke klyngende, vil op på arm osv. men lige så snart I så tager hende op, så vil hun ned igen. Og dette kan nogle gange godt gøre, at hun om natten også har brug for lidt ro, trøst og sikkerhed omkring, at I stadig er der - og derfor vågner for at tjekke, at hun ikke er alene :)

Jeg tænker ikke, at det skyldes, at hendes seng står hos jer - men I kan naturligvis godt overveje, om I skal forsøge at flytte hende til eget værelse, hvis I gerne vil dette. Det er dog ikke altid en god idé netop i denne alder, så det kan være bedre at vente til hun bliver omkring 16 måneder - til gengæld kan det være godt at gøre det her, da der ofte kommer en urolig periode igen i 18-20 måneders alderen...

Dagens rytme spiller naturligt også ind, og det er her vigtigt at være opmærksomme på, at det er stå op tidspunktet som sætter rytmen for resten af dagen. Det vil sige, at jo mere fast stå op tidspunkt I har, jo mere vil resten af dagen ofte følge efter - jo mere fast vil hendes spisetider, sovetider, tidspunkter for leg osv. naturligt også komme til at ligge.

Det er også en god idé, hvis jeres dagsrytme derhjemme nogenlunde følger dagplejers rytme. Så I hjemme forsøger at holde nogenlunde samme spise- og sovetider, fordi det vil være med til at holde jeres datters indre ur stabilt og dermed give hende en naturlig fornemmelse af, hvornår hun skal sove, hvornår hun skal være vågen og aktiv og lege.

Det spiller naturligt også ind, hvor lang hendes middagslur er, og hvor meget hun generelt sover nattesøvn. Samlet har hun måske brug for godt 13.5 times søvn i døgnet, så hun sover f.eks. 11 timer om natten og 2.5 ...

Annonce

... time i løbet af dagen, så hvis hun nogle nætter måske sover 11.5 time og tager 3 timers middagslur, så kan det godt forklare, hvorfor hun så måske er vågen midt på natten - så har hun her faktisk sovet det, hun kan på det tidspunkt...

Det kan spille ind, hvis hun nogle dage sover kort middagslur og derfor tager en powernap i løbet af eftermiddagen. Det behøver kun at være en ganske kort lur, hvor hun lige lukker øjnene i barnevognen, autostolen eller på sofaen.. Hvis hun sover omkring eller efter kl 16, så vil denne søvn kunne "æde" af nattesøvnen og derfor være forklaringen på, hvorfor hun har en vågenperiode om natten...

Nogle børn nyder også de stille nattetimer til at øve deres lyde og træne deres sprog. Så nogle gange kan man opleve, at børn vågner om natten, og ligger og snakker og pludrer. Det er ofte en periode og det går over af sig selv igen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og behov for mælk spiller naturligt også ind. Måske er det lidt for tidligt at I skære flasken helt væk. Det kan godt være, at hun stadig har brug for en flaske 1-2 måneder endnu... Det er super fint med godnatgrøden og at denne kan tage over på sigt, men nogle børn har glæde af flasken ved siden af grøden. Mange børn stopper først endeligt med flasken i 15 måneders alderen. Så måske har hun brug for lidt mere end 90 ml, når hun puttes eller måske har hun brug for at få mme sammen med sin grød og så bibeholde en lille flaske sen aften for at kunne sove igennem...

Det vigtigste er, at jeres datter er glad og okay, når hun vågner. Hun vågner ikke med gråd og virker okay tilfreds :)

Og så er det vigtigt, at I overvejer, hvordan I hjælper hende videre, når hun vågner. Det er vigtigt, at I hjælper med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det vil sige, at I så vidt muligt skal forsøge at se, om hun kan komme videre i søvnen uden hjælp, og hvis hun har brug for jeres hjælp, så hjælpe med stillingskift, beroligende hænder, putteklud og lignende og ikke begynde at tage hende op, gå rundt med hende i armene, hoppe på en pilatesbold eller lignende... så I ikke får skabt nogle nye vaner, som naturligt vil være svære at komme fra, men i stedet bibeholder alt det gode som I allerede har skabt :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor