Brev:
Middagslure og amning
18. juni 2019
Alder:
5 mdr.
Middagslure og amning
Hej Helen
Tusind tak for dine råd til, hvordan vi bedre kan putte vores søn om aftenen.
Vi forsøger nu at give ham en powernap omkring 19-tiden hvor vi førhen begyndte at putte ham til natten. Det fungerer umiddelbart meget bedre. Han bliver så træt igen ved 21-tiden, hvor vi så pusler ham, giver ham nattøj på, og jeg ammer han liggende i vores seng. Herefter falder han ofte i søvn efter max 15 minutter - og helt uden gråd.
Jeg er en meget lettet mor!
Til gengæld har vi stadig lidt udfordringer med lurene i løbet af dagen. Han gider ikke rigtig ligge i barnevognen mere, medmindre han er virkelig træt. Han græder når han bliver lagt i den, og ofte må vi give op og tage ham op på armen og vende næsen hjemad.
Slyngevuggen, som ellers har været ren lykke, er heller ikke helt optimal mere.
Han protester nu også tit over at blive lagt i den, men overgiver sig som regel alligevel efter noget tid. Til gengæld er han begyndt at tage færre lange lure i den.
Dertil kommer, at jeg bare godt kunne tænke mig at lære ham at sove uden at skulle vugges i enten slyngevuggen eller vores arme (eller bumpes afsted på brosten i barnevognen :)).
Jeg har forsøgt, som du foreslog, at amme ham lige inden en lur fremfor, som tidligere, at amme ham når han vågner. Det funger ikke rigtig. Jeg synes for det første at det er meget svært at time det, således at han mere eller mindre bliver sulten og træt samtidig.
Desuden vil han stadig MEGET gerne have mad når han vågner. Også selvom han fik lige inden han sov. Nogle gange melder han sig ikke lige med det samme, men så går der måske kun en halv times tid. Og han bliver meget sur hvis han ikke får brystet.
Vi har prøvet at give ham enten vand eller lidt grød når han vågner. Men han vil stadig have bryst kort tid efter.
Han er som sagt en ret stor dreng, som ikke mangler mad. Han blev også undersøgt for refluks på hospitalet, hvor de sagde det ville være godt hvis jeg kunne amme ham lidt mindre. Det ville hans mave nemmere kunne kapere. Jeg vil jo derfor helst ikke ende med at amme endnu mere end tidligere. Slet ikke nu hvor han oveni købet også så småt er begyndt på lidt grød.
Jeg tænker selv at han jo i lang tid har været vant til at en lur blev efterfulgt af at komme til brystet. Så kunne han også lige tage en ekstra powernap i mors varme favn, og på den måde vågne lidt blidt og langsomt. Det tager vel tid at vænne sig fra. Men vi har forsøgt i over en uge nu, og jeg kan ikke finde ud af om vi skal holde ved, eller om vi skal ændre taktik.
Jeg kan lige tilføje som svar på nogle af de ting, du skrev i sidste brev, at hans seng allerede er hævet med et par håndklæder i hovedenden. Han bruger sut - og jeg giver ham den konsekvent efter hvert måltid. Det får ham til at falde til ro. Vi har dine bøger om både søvn og trøst, og jeg finder også god inspiration her. Det er dog alligevel rart at du gider dele dine tanker med mig om den specifikke situation.
Med venlig hilsen
Carina