Svar: Middagslure og amning
18. juni 2019
Alder:
5 mdr.
Kære Carina
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at det går langt bedre om aftenen. Det er super med en powernap i løbet af aftenen og lade puttetidspunktet ligge senere - og det er guld værd for jer alle, hvis han nu kan falde i søvn uden langvarig gråd. Det lyder meget fint, det du fortæller.
Om dagen tænker jeg, at tiden naturligt vil arbejde for jer. I takt med at jeres dreng bliver ældre, så vil han naturligt få mere rytme, hans behov for brystet bliver nedsat og det vil være rigtig godt at I - i takt med at antallet af skemåltider øges - forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så tilbydes brystet før han skal sove. På den måde skabes der plads til maven til begge dele, antallet af amninger nedsættes gradvist og netop mælken før søvnen vil hjælpe ham til at koble fra og finde ro.
Som jeg læser dit brev, så er jeres dreng igang med to skemåltider dagligt nu og det lyder super fint. Det vil normalt være frokost og aftensmad. Når han nærmer sig 6 måneders alderen vil det være rigtig godt at introducere morgengrød, og så skal han i den alder også tilbydes små mellemmåltider. Sammen med skemaden vil han skulle have vand af kop og så skal han som sagt stadig ammes før hver lur. Der vil ofte gå 1-1.5 time imellem, at han spiser skemad og at han tilbydes brystet.
I takt med at han spiser mere og mere i løbet af dagen og drikker vand af kop, så nedsættes antallet af amninger. Du har derfor helt ret, når du skriver, at du helst ikke vil øge antallet af amninger nu - det skal du ikke. Det er helt naturligt, at antallet af amninger gradvist sættes ned nu og de næste måneder frem, fordi anden mad og vand vil tage over.
En plan for dagen, hvor jeg nu har sat lidt tidspunkter på, kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Kommer op, leger, tumler, hygger, pludrer
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Vågner, kommer op, leger, hygger, tumler, bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt.
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. frugtmos som topping. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 12-12.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Vågner, leger, hygger, tumler, bruger sig selv motorisk og mentalt
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Er vågen, leger, hygger, tumler, pludrer
Ammes og puttes til natten - eller han har måske brug for en 4. lur om aftenen...
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre. De fleste børn er 6 måneder før de begynder at kunne springe denne amning over.
Som du kan se, så er der i denne plan 7 amninger ved siden af de to skemåltider, og det kan naturligvis sagtens være, at jeres dreng har brug for et par tørstslukkere eller brug for at blive ammet, når han vågner, hvis han f.eks. pludselig sover en længere middagslur. Men stille og roligt i takt med at antallet af måltider sættes op, og I får skabt mere rytme, så vil antallet af amninger ofte kunne skæres gradvist ned - du må forsøge at vurdere, hvornår han virker parat til at kunne undvære brystet mere :)
Som du selv er inde på, så kan refluks spille ind, men også her vil den fastere skemad ofte hjælpe, så maden netop lettere bliver i maven. Derudover er jeg helt enig med sygehuspersonalet om, at det kan være en god idé, at du forsøger at amme lidt mindre end tidligere. Det er dog en balance, for når han har tendens til at gylpe, så er det bedre, at han spiser lidt og tit og holder maden i sig, fordi han netop ikke overfyldes, end det er at lade ham spise så store måltider, at det meste ender med at komme retur.
Når det er svært for dig at få skubbet rytmen, så han dier før han puttes, så kan du i stedet lige nu forsøge at rammet et mellemtidspunkt fra han står op og til han skal sove igen. Så han gradvist vænnes til ikke at skulle have brystet, når han vågner, men i stedet får det tættere på at skulle sove igen. Som du selv skriver, så har han jo lært at vågne op med brystet og være i din favn, og det kan du naturligvis ikke ændre fra den ene dag til den anden, derfor er det også vigtigt at skabe ændringerne med forståelse for det lille menneske han jo er, og de rutiner han allerede har :)
Det er helt naturligt for hans alder og udvikling, hvis han begynder at protestere mod at blive svøbt eller puttet i slyngevugge. Han har brug for at bevæge sig, bruge sin krop og øver sig i at skifte stilling - og derfor også i at finde forskellige rare stillinger under søvn. Og hvis han er svøbt, ligger i slyngevuggen eller i sin barnevogn, så kan det være svært for ham at ændre stilling - og derfor give protester. Det er dog stadig en god idé, hvis du forsøger med f.eks. barnevognen dagligt, fordi det vil være rigtig rart for jer på sigt, hvis han vænnes til at sove i denne, så I kan tage ture ud af huset og komme ud i sommerlandet. Prøv evt. at elevere ryglænet, så han halvt sidder/halvt ligger, men stadig kan slappe helt af i ryggen - og læg ham så først ned, når han virker parat. Giv ham evt. lidt vand eller sutten, evt. koblet til en sutteklud, når han ligger i sin vogn :)
Med hensyn til at lære at sove uden at skulle vugges og være i bevægelse, så skal dette trappes gradvist ud, og det gør man ved at trille, vippe, vugge mindre og mindre. Det betyder, at du skal holde ham stille, når han er stille. Men lige så snart han giver lyd fra sig, så vugger du ham igen - og når han så er stille, så holder du ham stille. På den måde kan du gradvist lære ham, at han ikke behøver være i bevægelse for at ligge og slappe af, at det er helt okay blot at ligge og kikke :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske