Svar: Lillebror sover dårligt

30. maj 2019

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - for jeg tænker, at der hos jer kan være flere ting der spiller ind, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge...

Der er ingen tvivl om at sygdom kan spille ind, og at jeres dreng - på grund af sin periode med RS virus og deraf problemer med slim og vejrtrækningsproblemer, hoste osv. om natten - har fået en erfaring med sig om netop at sove afbrudt, og at søvn er forbundet med noget som kke er rart.. Og den erfaring kan sagtens sidde i kroppen på ham, selvom han nu er rask.

Når det så er sagt, så skal I naturligvis sikre jer, at han ikke har fået en ny virus/sygdom så han nu har fået f.eks. mellemørebetændelse, astmastisk bronkitis, lungebetændelse eller lignende, som gør at han sover dårligt og afbrudt... Det kan være en god idé at få lægen til at lytte ham igennem, tjekke ham en ekstra gang.

Du fortæller, at hans læbebånd er sprunget, at det er hævet og driller, når han spiser... det lyder ikke rart, og det lyder som om, at det generer ham meget og også gør ondt. Normalt vil et læbebånd hele af sig selv, men da han lyder meget generet, så tænker jeg, om I har fået en øre-næse-halslæge til at kikke på dette - det vil jeg middelbart anbefale jer, for at få en lægelig vurdering af en specialist - øre-næse-halslægen kan samtidig tjekke ørerne, når I er der :) Øre-næse-hals-lægen kan nogle gange se nogle ting og også rådgive på en anden måde end den alment praktiserende læge... :)

Det hører alderen til, at han lige nu søger mor ekstra meget, gerne vil op, mærke dig, sidde hos dig - og ofte vil han så lige så hurtigt ned igen. Det kan derfor være svært at finde balancen mellem at være der for ham og også motivere ham til at kunne selv. Prøv om du i hverdagen kan give ham små knus og kram, så han mærker at du er der, ser ham, anerkender ham, reagerer på ham - pas på ikke at afvise ham, ignorere ham eller sige "nu må du lige vente" eller "gå nu over til far" eller lignende, da han så kan føle sig afvist og det kan forstærke hans behov for at klynge sig. Bøj dig ned, sæt dig på hug, få øjenkontakt, fysisk kontakt, så han mærker dig og hjælp ham så videre imens du så også selv går videre med det praktiske du er igang med.

Det er vigtigt, at du anerkender hans behov for dig og samtidig bakke op om, at far også kan. Det er vigtigt, at han hører og ser at du bakker op om far. Hvis far feks. hjælper ham med jakken og han vil have sin mor, så kan du sige "far hjælper dig, jeg er lige her" og på samme måde kan far anerkende og sætte ord på "nu hjælper jeg dig, du kommer over til mor bagefter"...

Det vil også være rigtig godt, hvis far og søn kan lave ting sammen uden dig. Det kan f.eks. være rigtig godt, at det er far, som giver ham bad om aftenen, gør ham klar til natten, tilbyder ham et godnatmåltid, børster hans tænder osv. og du kan så putte som du plejer. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil det på sigt blive for far også at putte. Det vil også være godt, hvis far og søn handler sammen, går i haven sammen, går til svømning sammen i weekenden og lignende, så de to gør ting sammen, hvor mor ikke er der til at tage over...

Og så tilbage til søvnen og opvågningerne om natten. Her er det også vigtigt, at du ser ...

Annonce

... lidt på hans dagsrytme og hvor meget han egentlig sover. De fleste børn vil omkring 18 måneders alderen have behov for 13-13.5 times søvn i døgnet. Og hvis jeres dreng nogle nætter sover fra kl 19.30 til 07 = 11.5 time og så sover 3 timer til middag, så er det naturligt, at han kan have en vågenperiode på en time i løbet af natten, fordi han egentlig har fået sit samlede søvnbehov dækket....

Jeg kan godt se, at du fortæller, at han nogle morgener vågner kl 06, ligesom hans puttetidspunkt kan variere fra mellem kl 19-20 - og at du her forsøger at være fleksibel efter hans behov.. og så varierer dagsøvnen mellem 2-3 timer.. Og til en vis grad er det også vigtigt, at I er fleksible, men for børn i jeres drengs alder, kan det nogle gange være svært hvis rytme varierer for meget - og det kan faktisk godt være med til at give vågenperioder om natten. Så jo mere fast rytme dagen har, jo bedre fungerer nætterne ofte også - og når det så er sagt, så skal man jo heller ikke være rigid, men netop give plads til, at han nogle dage kan være mere træt og derfor har brug for at sove en længere middagslur, eller han nogle aftener går tidligere i seng og andre dage senere, eller at han nogle dage står tidligere op og andre dage senere... men hele dagens rytme spiller naturligt ind på nattens forløb...

I skal også være opmærksomme på, hvad I laver, når jeres dreng vågner om natten. Tager I ham med ind i stuen, sætter jer med ham, leger osv. eller ligger han i sin seng... Det lyder umiddelbart som om, at I forsøger at lade ham ligge og mosle i egen seng, hvilket kan være fint nogle gange, men det afhænger af, om han er ked af det... måske vil han sove mere sammenhængende, hvis han en periode kunne sove sammen med jer - enten i soveværelset eller det kunne være på en madras på gulvet i hans værelse, så I stadig holder fast i, at det er der han skal sove.. Det har alt sammen betydning for hans evne til at sove sammenhængende om natten, hvordan I hjælper ham videre, når han vågner.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover spiller flasken naturligt også ind, og det er ikke nogen god idé at fortynde hans erstatning - han lærer stadig at skulle have flaske, men med vand i stedet, og han skal lære at sove helt uden og i stedet indtage sit væskebehov i dagtimerne og om aftenen... Derfor er det bedre, hvis I kan trappe ud af mængden, så han får mindre og mindre og til sidst helt kan undvære, eller alternativt kan få en drypfri kop og blot få en lille slurk vand af den, hvis han vågner og er tørstig. Men det er slurke og små mængder I skal ned på - og så skal hans indtag øges i løbet af dagen i stedet :)

Du skriver, at I har haft et turbulent forår med blandt andet flytning, og I skal naturligvis medtænke, hvor stressede I forældre er - og har været. Stress smitter og børn spejler det de oplever, så det kan også spille ind. Andre gange ser man, at børns reaktion på alt det nye kommer efter lidt tid, når der atter er ro på. Det vil sige, at når I begynder at få ro på igen, atter har lidt overskud efter flytning, har fundet jer til rette osv. så reagerer han, fordi der nu er plads til hans reaktion...

Jeg håber, at nogle af mine tanker hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer - og også lidt idé til, hvordan I kan komme videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer