Brev:
Problemer med putning - 4 mdr.
31. maj 2019
Alder:
4 mdr.
Problemer med putning - 4 mdr.
Kære Helen
Vi har en dreng på 4 måneder, som vi kæmper med at få puttet om aftenen.
Vi bruger et sted mellem 1 og 3 timer hver dag fra vi starter putteritualet (skifte ble, nattøj, amning, en sang eller to, fortælling om hvad vi har lavet i løbet af dagen, nusning....) til at han sover.
Det er meget opslidende, men det allerværste er at han græder og skriger i flere timer. Jeg HADER at hans dage skal slutte med utrøstelig gråd.
Vi har som sagt et rimelig fast putteritual. Det starter gerne et sted mellem kl 18.30 og 19.30, hvor han begynder at vise tegn på træthed.
Han sover i en vugge i vores soveværelse. Vi lægger ham når han er rolig hvorefter vi nusser, lægger en hånd på hans bryst, snakker lidt eller ssh'er indtil han har tunge øjenlåg. Derefter forlader vi rummet og kommer ind når han "kalder på sutten" eller lignende, men går igen når han er rolig.
Vi gør alt hvad vi kan for at gøre det til en hyggelig stund, men det er som om at han forbinder det at sove med noget negativt. Han græder og skriger som sagt, og selv når han lukker øjnene og falder hen, gør han alt for at vække sig selv igen; basker med arme og ben, gnider sig i øjnene, snakker, pruster og græder.
Til sidst græder han så voldsomt at vi må tage ham op af vuggen, vugge ham i vores arme - ofte ved emhætten i køkkenet som beroliger ham. Når så han er faldet til ro, lægger vi ham igen. Nogle gange begynder han at græde igen med det samme, andre gange falder han i søvn men vågner efter måske ti minutter med et skrig. Og så er det forfra.
I øjeblikket er det ekstra svært at putte ham. I går tog det 4 timer. Vi har derfor droppet det med at forlade rummet i håb om at gøre putningen mere tryg for ham. Han begynder dog alligevel at græde så snart han rammer vuggen.
Hvad kan vi gøre? Vi bliver meget trætte og jeg bliver sindssygt ked af det fordi han græder så meget.
Til info, så fuldammer jeg ham (hvilket også ofte er med skrig og skrål - det bliver måske et separat brev senere).
Hans sovemønster er i øvrigt således:
Han vågner omkring kl 5 eller 6 (uanset hvor sent han er faldet i søvn). Derefter holder han sig vågen en time til halvanden og sover cirka halvanden time i slyngevugge.
Resten af dagen er der intet mønster, men han sover ofte mange korte lure af en halv til en hel times varighed (hvor han er vågen halvanden til to timer imellem). Han sover enten i slyngevugge eller barnevogn. Barnevognen er han desværre også begyndt at blive lidt utilfreds med. Jeg må ofte droppe turen og gå hjem med en grædende dreng på armen og barnevognen i den anden hånd.
Slyngevuggen er jeg egentlig glad for, men jeg tænker at den ikke ligefrem hjælper på det med, at han kun vil sove når han bliver vugget i vores arme.
Han er en stor dreng på 9 kg, og selvom der har været udfordringer med amningen siden fødslen, så får han i hvert fald rigeligt med mad.
Jeg håber ikke mit brev er blevet alt for rodet. Det er skrevet med tårer i øjnene, mens farmand har overtaget dagens putning, fordi jeg ikke kunne holde det ud.
Med venlig hilsen
Carina