Problemer med putning - 4 mdr.

31. maj 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Problemer med putning - 4 mdr.

Kære Helen

Vi har en dreng på 4 måneder, som vi kæmper med at få puttet om aftenen.
Vi bruger et sted mellem 1 og 3 timer hver dag fra vi starter putteritualet (skifte ble, nattøj, amning, en sang eller to, fortælling om hvad vi har lavet i løbet af dagen, nusning....) til at han sover.
Det er meget opslidende, men det allerværste er at han græder og skriger i flere timer. Jeg HADER at hans dage skal slutte med utrøstelig gråd.

Vi har som sagt et rimelig fast putteritual. Det starter gerne et sted mellem kl 18.30 og 19.30, hvor han begynder at vise tegn på træthed.

Han sover i en vugge i vores soveværelse. Vi lægger ham når han er rolig hvorefter vi nusser, lægger en hånd på hans bryst, snakker lidt eller ssh'er indtil han har tunge øjenlåg. Derefter forlader vi rummet og kommer ind når han "kalder på sutten" eller lignende, men går igen når han er rolig.

Vi gør alt hvad vi kan for at gøre det til en hyggelig stund, men det er som om at han forbinder det at sove med noget negativt. Han græder og skriger som sagt, og selv når han lukker øjnene og falder hen, gør han alt for at vække sig selv igen; basker med arme og ben, gnider sig i øjnene, snakker, pruster og græder.

Til sidst græder han så voldsomt at vi må tage ham op af vuggen, vugge ham i vores arme - ofte ved emhætten i køkkenet som beroliger ham. Når så han er faldet til ro, lægger vi ham igen. Nogle gange begynder han at græde igen med det samme, andre gange falder han i søvn men vågner efter måske ti minutter med et skrig. Og så er det ...

Annonce

... forfra.

I øjeblikket er det ekstra svært at putte ham. I går tog det 4 timer. Vi har derfor droppet det med at forlade rummet i håb om at gøre putningen mere tryg for ham. Han begynder dog alligevel at græde så snart han rammer vuggen.

Hvad kan vi gøre? Vi bliver meget trætte og jeg bliver sindssygt ked af det fordi han græder så meget.

Til info, så fuldammer jeg ham (hvilket også ofte er med skrig og skrål - det bliver måske et separat brev senere).
Hans sovemønster er i øvrigt således:
Han vågner omkring kl 5 eller 6 (uanset hvor sent han er faldet i søvn). Derefter holder han sig vågen en time til halvanden og sover cirka halvanden time i slyngevugge.
Resten af dagen er der intet mønster, men han sover ofte mange korte lure af en halv til en hel times varighed (hvor han er vågen halvanden til to timer imellem). Han sover enten i slyngevugge eller barnevogn. Barnevognen er han desværre også begyndt at blive lidt utilfreds med. Jeg må ofte droppe turen og gå hjem med en grædende dreng på armen og barnevognen i den anden hånd.

Slyngevuggen er jeg egentlig glad for, men jeg tænker at den ikke ligefrem hjælper på det med, at han kun vil sove når han bliver vugget i vores arme.

Han er en stor dreng på 9 kg, og selvom der har været udfordringer med amningen siden fødslen, så får han i hvert fald rigeligt med mad.

Jeg håber ikke mit brev er blevet alt for rodet. Det er skrevet med tårer i øjnene, mens farmand har overtaget dagens putning, fordi jeg ikke kunne holde det ud.

Med venlig hilsen
Carina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina