Lillebror sover dårligt

30. maj 2019

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Lillebror sover dårligt

Kære Helen,

Lillebror på snart 17 måneder er begyndt at sove rigtig dårligt.

Siden han blev rask efter sin RS-virus for en måneds tid siden, er han begyndt at vågne hver nat. Nogle nætter er den mange korte opvågninger, men de fleste nætter er han oppe i halvanden til to timer, hvor han mosler rundt, prøver lidt at sove, pjevser, og til sidst skriger, indtil jeg giver ham en flaske (vi har trappet ned til én ske MME), hvilket han også får inden sengetid). Ofter gentager dette sig både først og sidst på natten, så han ender med tre flasker. Det hjælper heller ikke at give ham den med det samme - han er stadig vågen i lang tid. Fordi det larmer rigtig meget, og han skriger, hvis vi prøver at lade ham blive i egen seng, kommer han ind til os, så han ikke vækker sin storesøster. Det hjælper dog heller ikke.

Han har haft et turbulent forår med flytning, han har fået en masse tænder, og han er begyndt at gå (selvom han ikke rigtig vil), men det bliver ligesom ved.

Han er nede på én lur, og det fungerer rigtig godt. Hans dag ser nogenlunde sådan ud: ...

Annonce

...

Vågner/vækkes kl. 7 (når han sover hele natten vågner han 6)
Morgenmad 7.30
Snack 9
Lur 11/11.30 ca. 2 timer (hvis han er træt 3, hvis han har sovet godt om natten 1 1/2 time)
Frokost kl. 14
Snack kl. 15.30 (når vi henter søster)
Aftensmad kl. 17.30
Godnatgrød kl. 19.00
Puttes mellem 19 og 19.30 med søster, hvor han som regel er meget træt. Ellers venter jeg til 20.

Mad er stadig lidt svært. Han er meget sulten morgen og sidst på eftermiddagen. Hans stramme læbebånd er sprunget og han slår det tit, så det er temmelig hævet og driller når han spiser. Efter anvisning fra lægen får han derfor stadig en del blød mad/mos/grød.

Og så er han meget morsyg. Vi prøver alle at være tålmodige, så det ikke bliver værre, men hvis han ikke sidder på min arm, skriger han konstant - særligt efter morgenmad og før og efter aftensmad. Forstår ikke, hvorfor, for jeg er aldrig gået fra ham (bogstaveligt talt, da han faktisk aldrig er blevet passet), og det er altid mig der putter!

Beklager, det blev så langt, men håber, du kan hjælpe med idéer til, hvordan vi kan hjælpe ham.

Mange tak:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor