Brev:
Lillebror sover dårligt
30. maj 2019
Alder:
17 mdr.
Lillebror sover dårligt
Kære Helen,
Lillebror på snart 17 måneder er begyndt at sove rigtig dårligt.
Siden han blev rask efter sin RS-virus for en måneds tid siden, er han begyndt at vågne hver nat. Nogle nætter er den mange korte opvågninger, men de fleste nætter er han oppe i halvanden til to timer, hvor han mosler rundt, prøver lidt at sove, pjevser, og til sidst skriger, indtil jeg giver ham en flaske (vi har trappet ned til én ske MME), hvilket han også får inden sengetid). Ofter gentager dette sig både først og sidst på natten, så han ender med tre flasker. Det hjælper heller ikke at give ham den med det samme - han er stadig vågen i lang tid. Fordi det larmer rigtig meget, og han skriger, hvis vi prøver at lade ham blive i egen seng, kommer han ind til os, så han ikke vækker sin storesøster. Det hjælper dog heller ikke.
Han har haft et turbulent forår med flytning, han har fået en masse tænder, og han er begyndt at gå (selvom han ikke rigtig vil), men det bliver ligesom ved.
Han er nede på én lur, og det fungerer rigtig godt. Hans dag ser nogenlunde sådan ud: ...
...
Vågner/vækkes kl. 7 (når han sover hele natten vågner han 6)
Morgenmad 7.30
Snack 9
Lur 11/11.30 ca. 2 timer (hvis han er træt 3, hvis han har sovet godt om natten 1 1/2 time)
Frokost kl. 14
Snack kl. 15.30 (når vi henter søster)
Aftensmad kl. 17.30
Godnatgrød kl. 19.00
Puttes mellem 19 og 19.30 med søster, hvor han som regel er meget træt. Ellers venter jeg til 20.
Mad er stadig lidt svært. Han er meget sulten morgen og sidst på eftermiddagen. Hans stramme læbebånd er sprunget og han slår det tit, så det er temmelig hævet og driller når han spiser. Efter anvisning fra lægen får han derfor stadig en del blød mad/mos/grød.
Og så er han meget morsyg. Vi prøver alle at være tålmodige, så det ikke bliver værre, men hvis han ikke sidder på min arm, skriger han konstant - særligt efter morgenmad og før og efter aftensmad. Forstår ikke, hvorfor, for jeg er aldrig gået fra ham (bogstaveligt talt, da han faktisk aldrig er blevet passet), og det er altid mig der putter!
Beklager, det blev så langt, men håber, du kan hjælpe med idéer til, hvordan vi kan hjælpe ham.
Mange tak:)