Svar: Fortsat søvnproblemer og ammestop

20. maj 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sarah

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Når børn bliver 3-4 måneder gamle, så sker der nogle ændringer i deres søvn og i deres rytme, og det lyder som om, at det netop er dette, som du mærker nu. Det er heltnormalt for alderen og den udvikling som jeres dreng går igennem...

Det vil være rigtig godt, hvis du stadig kan arbejde på 3 lure dagligt og ofte vil dagens 3. lur ligge sidst på dagen - altså sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Det betyder også, at mange børn i 3-4 måneders alderen begynder at gå sent i seng, og du skal derfor være opmærksom på, om han nogle gange har brug for sin 3. lur lidt senere end du lige umiddelbart tror, og derefter så vil have en længere vågenperiode om aftenen og gå sent i seng...

Det er helt okay, at han ikke længere sove 3 timers lure, men ofte kun sover måske 1.5-2.5 time. Samlet set vil han have behov for ca 15 timers søvn i døgnet, og det vil ofte være sådan fordelt, at han om dagen sover ca 5 timer fordelt på 3 lure og om natten sover ca 10 timer. Det betyder altså, at han om dagen f.eks. godt kan sove 1.5 time + 2.5 time + 1 time og på den måde få sine ca 5 timers søvn, og nattesøvnen vil så vare ca 10 timer - afhængig af, hvornår hans 3. lur ligger, kan nattesøvnen fra fra f.eks. 20 til 06, f.eks. fra kl 21 til 07 eller 22 til 08.. Sover han mere om natten, vil dagssøvnen være kortere, sover han kortere nattesøvn, vil dagssøvnen være længere...

Jeres dreng er ved at være ude af sin spædbarnsalder og er nu en aktiv lille baby. Det betyder, at han nu er langt mere opmærksom på verden og alt, hvad der sker omkring jer. Han vil rigtig gerne følge med og opleve, og det er derfor helt normalt, hvis du lige nu fornemmer, at han har brug for lidt mere hjælp til at koble fra, når han skal sove, ligesom han godt kan have behov for hjælp til at blive i søvnen, når han er faldet i søvn.

Det kan være en god idé at vænne ham til en lur i barnevognen dagligt, så han vænnes til at sove her - det vil være dejligt for jer, når det bliver sommer, at I kan trille flere ture ud af huset :) Det er også stadig en god idé, hvis han kan få mælk, som en fast del af sit putteritual. Det vil hjælpe ham til at overgive sig til søvnen og samtidig sikre ham mulighed for en længere lur, før han naturligt vågner op og atter har brug for mælk. Samtidig vil mælk før lur passe rigtig godt ind, når han begynder med lidt skemad på et tidspunkt. Det vil være godt, at du her gradvist arbejder på en rytme med skemad og vand af kop når han vågner og så netop bibeholder mælk før hver lur :)

Da han nu er 3-4 måneder gammel, vil jeg sige, at hans mælkebehov er ca. 150 ml pr kg. Det betyder, at hvis han vejer 6500 gram, så vil hans døgnbehov være 975 ml. Fordelt på 6-8 måltider skal ...

Annonce

... han derfor drikke mellem 125-165 ml i hver flaske. Da du stadig ammer lidt ved siden af, så kan der naturligt trækkes lidt fra dette, da han også får noget hos dig, men tænker, at det kan give dig lidt idé om hans behov :) Derudover skal du naturligvis holde øje med hans bleer, sikre dig at han tisser godt og har gode tunge tissebleer, og at hans mave fungerer :)

Det er dejligt, at du stadig ammer ham lidt tidlig morgen, det er praktisk, at du kan lægger ham til der, og det skal du naturligvis endelig blive ved med, så længe både du og han trives med det :) Om dagen behøver du ikke længere amme, men kan give flaske, og har han pludselig behov for en trøstetår ved brystet, så er der jo stadig mulighed for dette - her kan du være fleksibel, som du fornemmer, I begge har det bedst med :)

Det er helt okay, hvis du vælger at stoppe amning nu. Hvis du kan trappe stille og roligt ned ved, at jeres dreng ammer mindre og mindre hyppigt hos dig, så vil din mælk naturligt nedsættes og amningen stoppe uden større problemer. Der er også fordele ved at give flaske - f.eks. at du ved præcist hvor meget han får, ligesom far også kan give ham mælk og dermed overtage lidt en gang imellem, så glæd dig over det :)

Jeg laver sjældent dagsplaner for børn i 3 måneders alderen, fordi de naturligt stadig skal have lov til at sove lidt fleksibelt og deres rytme kan godt variere lidt, så de nogle gange har brug for en 4. lur..., men en overordnet rytme kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen: Ammes lidt og sover lidt videre, får evt. lidt bryst at vågne på, når dagen begynder

Leger, hygger, pludrer...

Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur, sover her måske 1.5 time

Kommer op, leger, tumler, pludrer, hygger

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov

Frokost: Flaske og puttes til middagslur, sover måske 2.5 time her

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vågner, leger, hygger, pludrer

Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3. lur, sover en times tid

Leg, hygge, pludren

Aften: Flaske

Puttes til natten...

Sen aften: Drømmeflaske

Nat: Amning/flaske og sover videre

Som du kan se, så har jeg lagt et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det kan være med til at forlænge hans vågenperiode lidt, aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt - og gøre at hans middagslur måske kommer til at ligge lidt senere, ligesom den måske vil blive lidt længere - derefter kan han så få en 3. lur sidst på dagen og så blive puttet til natten...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der sker hos jer netop nu, og hvad I kan forvente :)

Jeg vil anbefale jer meget min bog "Helens bog om børn og søvn", hvori I kan læse mere om, hvad der sker med søvnen i netop 3-4 måneders alderen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla