Fortsat søvnproblemer og ammestop

20. maj 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Fortsat søvnproblemer og ammestop

Hej Helen

Tak for dit sidste svar. Vi har nu prøvet at med drømmeflasken, hvilket har resulteret i at vores dreng sover frem til omk 4-5 stykker.

Jeg står dog stadig med udfordringer i hans søvn. Lige for tiden er han svær at få til at sove nok om dagen. Tidligere kunne han sove 3 timer om formiddagen, 2 timer til middag og mellem 30-45 min sidst på eftermiddagen. Han var ca. oppe i 1,5-2 timer ml. de forskellige lure. Men lige nu er søvnmønstret ændret.
Han vågner omk. kl 4-5 stykker om morgenen og bliver ammet samt får flaske. Herefter er det forskelligt hvor længe han vil sove, men omk til kl. 6-7 stykker.

Formiddagsluren får han omk 8-8.30 afhængig af hvornår han er træt, men her er luren meget ændret. Han er svær at få til at sove 3 timer, sover alt iml. 1,5-2,5 time. Oppe igen i 1,5-2 timer hvorefter middagsluren er på ml. 1,5-2 timer.

Grundet at de to lure er blevet så korte er eftermiddagen/aftenen lang inden han skal i seng omk kl 19. Han sover sjældent længe om eftermiddagen, hvis vi er heldige bliver det til en lille time. Enkelte dage er det næsten nødvendigt at få en ekstra lur ind ellers er der for længe til han skal i seng. Vi har været nød til at putte ham før et par gange for at få ham "lukket" ...

Annonce

... ned.

For tiden er han meget svær at putte om aftenen. Han gider næsten ikke spise, det hjælper dog at gå rundt med ham imens - hvilket også er nødvendigt i løbet af dagen.

Der er umiddelbart ikke noget som skulle have gjort at rytmen sådan er ændret. Han er bare pludselig begyndt at sove dårligere. Denne ændring i rytmen har stået på i ca 1-2 uger, og gradvist blevet værre.

Tilmed vil han fra den ene dag til den anden ikke ammes længere - kun om natten/tidlig morgen, men i løbet af dagen gider han ikke. Han kan sagtens få ved brystet og sutte et par gange, men slipper, ligger sig i en flitsbue og skubber sig væk.

Vil rigtig gerne have de 3 lure i løbet af dagen til at køre igen, men kan simpelthen ikke se hvordan jeg skal få det til at fungere, da jeg prøver alt. Synes generelt han er lidt mere pylret for tiden, om det er et tigerspring tør jeg ikke sige.

Idet amningen ikke fungerer i øjeblikket er jeg i tvivl om hvor meget jeg skal give på flaske. Tidligere ammede jeg ham når han vågnede efter en lur, og igen inden jeg lagde ham ud at sove. Men hvor meget skal jeg give pr. gang på flaske.
Vil skyde på hans vægt er omk 6-6,5 kg, og lige knap 4 måneder gammel.

Håber du kan hjælpe

Med venlig hilsen
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor