Brev:
Fortsat søvnproblemer og ammestop
20. maj 2019
Alder:
4 mdr.
Fortsat søvnproblemer og ammestop
Hej Helen
Tak for dit sidste svar. Vi har nu prøvet at med drømmeflasken, hvilket har resulteret i at vores dreng sover frem til omk 4-5 stykker.
Jeg står dog stadig med udfordringer i hans søvn. Lige for tiden er han svær at få til at sove nok om dagen. Tidligere kunne han sove 3 timer om formiddagen, 2 timer til middag og mellem 30-45 min sidst på eftermiddagen. Han var ca. oppe i 1,5-2 timer ml. de forskellige lure. Men lige nu er søvnmønstret ændret.
Han vågner omk. kl 4-5 stykker om morgenen og bliver ammet samt får flaske. Herefter er det forskelligt hvor længe han vil sove, men omk til kl. 6-7 stykker.
Formiddagsluren får han omk 8-8.30 afhængig af hvornår han er træt, men her er luren meget ændret. Han er svær at få til at sove 3 timer, sover alt iml. 1,5-2,5 time. Oppe igen i 1,5-2 timer hvorefter middagsluren er på ml. 1,5-2 timer.
Grundet at de to lure er blevet så korte er eftermiddagen/aftenen lang inden han skal i seng omk kl 19. Han sover sjældent længe om eftermiddagen, hvis vi er heldige bliver det til en lille time. Enkelte dage er det næsten nødvendigt at få en ekstra lur ind ellers er der for længe til han skal i seng. Vi har været nød til at putte ham før et par gange for at få ham "lukket" ned.
For tiden er han meget svær at putte om aftenen. Han gider næsten ikke spise, det hjælper dog at gå rundt med ham imens - hvilket også er nødvendigt i løbet af dagen.
Der er umiddelbart ikke noget som skulle have gjort at rytmen sådan er ændret. Han er bare pludselig begyndt at sove dårligere. Denne ændring i rytmen har stået på i ca 1-2 uger, og gradvist blevet værre.
Tilmed vil han fra den ene dag til den anden ikke ammes længere - kun om natten/tidlig morgen, men i løbet af dagen gider han ikke. Han kan sagtens få ved brystet og sutte et par gange, men slipper, ligger sig i en flitsbue og skubber sig væk.
Vil rigtig gerne have de 3 lure i løbet af dagen til at køre igen, men kan simpelthen ikke se hvordan jeg skal få det til at fungere, da jeg prøver alt. Synes generelt han er lidt mere pylret for tiden, om det er et tigerspring tør jeg ikke sige.
Idet amningen ikke fungerer i øjeblikket er jeg i tvivl om hvor meget jeg skal give på flaske. Tidligere ammede jeg ham når han vågnede efter en lur, og igen inden jeg lagde ham ud at sove. Men hvor meget skal jeg give pr. gang på flaske.
Vil skyde på hans vægt er omk 6-6,5 kg, og lige knap 4 måneder gammel.
Håber du kan hjælpe
Med venlig hilsen
Sarah