Svar: 10 mdr. meget urolig søvn

7. maj 2019

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sille

Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak for den fine beskrivelse af jeres lille datter. Jeg vil meget gerne fortælle lidt om, hvad jeg tænker spiller ind hos jer :)

Det lyder umiddelbart som om, at jeres datter får sit søvnbehov fint dækket. Du fortæller, at hun ofte sover fra 18-18.30 til 05-05.30 og dermed sover ca 11 timer om natten, og ofte sover hun 3-4 timer samlet i løbet af dagen fordelt på 2-3 lure. Det er super fint. Det er også rigtig godt, at du tilbyder hende 3 lure, de dage hvor hun viser behov for det. Da hun står tidligt op, vil hun naturligt godt kunne have behov for en ekstra lur i lidt længere tid.

Når det så er sagt, så har hun en meget tidlig søvnfase - det vil sige, at hun sover meget tidligt og står tidligt op - og nogle gange vil børn, der starter dagen tidligt sove ekstra uroligt om natten. I løbet af natten går jeres datter igennem forskellige søvnstadier og hen mod morgenstunden vil hun naturligt begynde at sove lettere, have mere drømmesøvn osv. Det kan godt betyde, at når hun puttes allerede kl 18 så vil hun begynde at sove uroligt omkring kl 03, hvis hun derimod blev puttet kl 20, så ville hun måske først blive urolig omkring kl 05...

Det lyder som om, at I trives med den tidlige rytme og ikke som om, at I skal ændre noget her. Som sagt får hun samlet sit søvnbehov fint dækket og man skal ikke ændre noget, der som udgangspunkt fungerer. Så hvis I som familie trives med den tidlige rytme, så skal I naturligt bibeholde dette :) Men det vil naturligt betyde, at hun kan få lidt mere urolige nætter, end hvis rytmen generelt lå lidt senere.

Derudover så gennemgår jeres datter lige nu en stor udvikling både motorisk og mentalt. Hun er rigtig godt igang med at kravle, rejser sig ved møblerne og tumler naturligt rundt. Den motoriske uro giver hende en stor rastløshed i kroppen. Det er rigtig svært for hende at ligge stille, det er rigtig svært at finde fysisk ro. Hendes ben og arme er hele tiden i bevægelse, kroppen kan ikke slappe af. Og når hun sover sker det samme. Hun får sig om natten lagt sig i kravlestilling, ligger og vipper frem og tilbage, græder, klynker frustreret. Nogle gange kan hun ligge og slå hovedet ind i sengegavlen, imens hun sover - headbanging kaldes det - ligesom hun kan ligge og kaste hovedet frem og tilbage fra side til side - headrolling kaldes det.

Det er helt naturligt for hendes udvikling, og lige nu har hun brug for jeres hjælp om natten - hun har brug for, at I med jeres hænder, nærhed, kærtegn, hjælper hende med stillingskift, så hun bliver lagt ned ...

Annonce

... igen, kommer om på den anden side, får dynen på sig, som hun har sparket af osv. Nogle gange kan det også hjælpe at putte hende på maven og med hænderne stryge hende ned over ryggen og blenumsen, frem og tilbage igen og igen.

Hun er i separationsfasen og det betyder, at hun på den ene side kan klynge sig til jer, vil op, beroliges og mærke jer - og samtidig også kan skubbe jer væk, afvise jeres forsøgt på kærtegn og hjælp - hvorfor I skal prøve at finde balancen mellem at hjælpe hende og ikke nødvendigvis tage hende op, men hjælpe hende videre, hvor hun ligger. Et eller andet sted hjælpe med så lidt aktivitet som muligt lige nu - efter hvad hun viser behov for :)

Der er, som I skriver, ofte tale om en udviklingsmæssig periode, som kan være lidt svær og som ofte går over igen - i takt med at hun motorisk bliver stærkere, vil hun naturligt også selv kunne finde en stilling om natten og komme videre i søvnen på egen hånd. Derfor er det netop vigtigt, at I hjælper hende med stillingskift og ro i egen seng og ikke begynder at gå rundt med hende om natten, giver sut hver gang hun vågner osv. Det er på samme måde rigtig fint, at I ikke giver flaske, hver gang hun vågner men holder fast i at hun skal klare sig 4 timer uden hun tilbydes mælk igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Gradvist skal den ene flaske dog også trappes ud, så hun nu får to flasker i døgnet. De to flasker kan enten ligge før middagslur og aften eller aften og nat. I må prøve at vurdere, hvilken hun bedst vil kunne undgå. Da hun sover tidligt kan det være svært at få et godnatmåltid puttet ind, hvilket godt ville kunne mætte hende lidt ekstra og dermed gøre, at natflasken måske bedre kunne undgås, så måske er det flasken før middagsluren, som I skal forsøge at fjerne først... I kan dog også forsøge med natflasken og blot tilbyde hende mindre og mindre, så hun til sidst helt kan undvære den...

Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at hun vågner og græder fordi hun har ondt i f.eks. ørerne. Små børn kan godt tage sig til ørerne, fordi de har ondt, men hun kan også gøre det i forbindelse med træthed. Det kan godt være et træthedssignal. Har hun været forkølet, er hun startet i dagpleje, vuggestue eller lignende, så hun er udsat for nye bakterier og vira... Hvis I tænker, at hun kan have væske på ørerne, så kunne det være en idé at få lægen til at kikke på hende og I kan evt. også tale me lægen om, hvorvidt I et par aftener i træk skal forsøge med lidt smertestillende sen aften for at se om det vil hjælpe på hendes søvn...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer