Brev:
5 måneders alderen
8. maj 2019
Alder:
5 mdr.
5 måneders alderen
Kære Helen.
Vores datter er nu knap 5 mdr. - som tiden flyver. Hun trives, smiler, vender fra ryg til mave, tager fat i ben/fødder, råber, "snakker", rækker bagdelen i vejret når hun ligger på maven osv.. I takt med hendes udvikling, så har jeg nu fundet på flere mere eller mindre gode spørgsmål til dig - de handler om mad, søvn og udvikling :-)
1) Mad: Vi er i det små begyndt at give hende grød/mos. Vi har din bog om mad, hvorfra vi bruger opskrifter og inspiration, tak for den :-) Jeg er dog i tvivl om, hvor hurtigt vi skal gå frem, og hvor meget mad hun må få. Hun virker til at kunne lide det vi serverer, men vi har kun været i gang med maden en uges tid. Hun har fået majsgrød og majs-/hirsegrød til middag, men kun 10-12 skefulde (babyske) ad gangen (pr. portion). Dertil har hun fået kartoffelmos et par gange til aftensmad, ca. samme mængde - 10-12 skefulde (babyske).
Kort sagt: Hvor meget må hun få/bør hun få ad gangen? Hvor meget skal/bør vi variere maden her i starten - jeg tænker på, om det er bedst at få det til at køre med mad hun kender, eller om man bare skal variere så vidt muligt fra starten? Dertil er jeg i tvivl om, hvornår hun selv må sidde og tygge på noget - fx agurk?
2) Søvn: Hun sover nogenlunde om natten, men jeg er nok oppe ca. 2-3 gange mellem 12-06. Jeg har oplevet nogle gange nu, at hun skriger/græder højt i søvne ... jeg har prøvet at sige 'shhh', ae hende på maven, give sut mm., men, hun skriger så højt, at jeg altid tager hende op efter kort tid. Herefter giver jeg hende en tår mælk, og lægger hende så igen. Mit spørgsmål her går på, om jeg helst skal lade hende ligge for sig selv - selvom hun skriger, eller, om det er fint som jeg gør nu - dvs. tager hende op. Hun vågner kortvarigt ved at blive taget op, men falder hurtigt i søvn igen.
3) Søvn (igen): Er det normalt for en baby på 5 mdr., at jeg skal op 2-3 gange om natten ml. 12-06? Hun får mælk alle gange hun vågner og falder herefter - som oftest - rimelig hurtigt i søvn igen. Jeg synes bare at have læst, at mange babyer kan undvære mælk om natten fra ca. 6 mdr. - det synes jeg virker til at være meget længe væk lige pt., her, hvor der er jo kun en måned til min datter er 6 mdr.?
4) Søvn (igen, igen): Min datter vågner ofte omk. kl. 06 (og falder ofte i søvn omkring 20:30), hvorefter jeg tager hende op i min seng, ammer hende og lader hende ligge og møffe lidt rundt, imens jeg selv prøver at få lidt mere søvn. Efter måske 20-30 minutter, så falder hun, af og til, selv i søvn igen, og kan herfra så sove helt til måske kl. 08:15-08:30 stykker. Mit spørgsmål her er, om det er hensigtsmæssigt af mig at lave dette "nummer" - dvs. forsøge at få hende til at sove igen. Det medvirker jo bl.a. til, at hun ikke står op på samme tidspunkt hver dag, det bliver lidt forskelligt om det er kl. 07, 08 eller hvad det bliver til? Er det bedre, hvis jeg nu - i en alder af 5 mdr. - arbejder på at hun SKAL i seng kl. 20 og SKAL stå op kl. 6/7 ... eller, skal jeg stadig bare lade hende og hendes signaler styre det som hidtil og fx bare lade hende sove videre om morgenen til hun selv vågner?
5) Søvn (igen, igen, igen): Om dagen sover hun oftest tre lure, men det er ret sporadisk, hvornår lurene ligger og hvor længe de varer. I middagsluren, så vågner hun dog ofte efter måske en time til halvanden. Herefter prøver jeg at få hende til at sove længere, og oftest lykkes det - men først efter ca. 20 min.. Hvis hun endelig sover igen, så sover hun gerne en time ekstra. Er det OK, at jeg bruger disse 20 min. på at få hende til at sove videre, eller er det en dårlig vane, at jeg bruger lang tid på at få hende til at tage næste stræk (jeg synes bare, at hun ofte virker lidt træt og tilfreds med at ligge i vognen - så kører jeg rundt med hende til hun sover igen)?
6) Udvikling: Min datter smiler meget og kan også klukke lidt af grin en gang imellem, men, hun griner ikke rigtig højlydt ... er det noget, som jeg skal være bekymret for i hendes alder?
7) Udvikling: Min datter vender sig stort set hele tiden fra ryg til mave. Hvis jeg ligger hende på ryggen, så går der kun 2 sek., så ligger hun på maven. Hun virker rigtig stærk, men hun vender aldrig den anden vej, dvs. fra mave til ryg (jeg prøver at træne hende) - er det noget, som jeg skal være bekymret for?
8) Udvikling: Min datter råber ret meget, særligt når hun ligger på maven og møffer rundt. Jeg tror ikke hun har ondt, og hun græder jo ikke, så vil bare høre, om det er normalt, at babyer på hendes alder råber meget?
På forhånd mange tak for din tid og svar :-)
Med venlig hilsen
Fie.