Brev:
10 mdr. meget urolig søvn
7. maj 2019
Alder:
10 mdr.
10 mdr. meget urolig søvn
Kære Helen.
Vi har en helt gennemsnitlig datter på snart 10 mdr (13 maj). Fra hun var 6 uger og indtil hun var 5 mdr., sov hun 8-10 timer i træk om natten, men siden 5 mdrs alderen har det været meget svingende og de sidste par måneder særligt slemt med urolig søvn.
Hun sover i sin egen seng og har altid gjort det. I starten var det en vugge, men nu er det en tremmeseng, som står ved siden af vores seng i soveværelset.
Vores datter er et meget glad lille væsen og fyldt med energi, og der må gerne ske noget, når hun er vågen. Hun er meget nysgerrig. Hun har altid "talt" meget og gør det stadig. Hun kravler og rejser sig op, hvor hun kan komme til det, men vil allerhelst gå med støtte fra os.
Hun sover stadig de fleste dage 3 lure i løbet af dagen på sammenlagt 3-4 timer. Vi synes ikke at der er nogen forskel på hendes nattesøvn i forhold til om hun får 2 eller 3 lure. Er hun træt får hun 3. lur om eftermiddagen.
Hun har altid været meget nem at putte og er det stadigvæk. Hun falder selv i søvn i sin egen seng, dog med os ved hendes side, men vi holder ikke i hånd eller lignende, vi er der blot. Det er vi også ved at tænke på at skulle lave om på, så hun kan lære at falde i søvn helt selv.
Hun får flaske inden hendes middagslur, inden sengetid og 1 gang i løbet af natten. Hun blev fuldammet indtil 6 mdr, men får nu kun flaske og det er så 3 gange pr. døgn og ellers alm. mad.
Når hun så er faldet i søvn, kan hun ikke sove mere end 3-4 timer i træk på en god dag. Efter 3-4 timer skal vi bruge 30-45 min på at få hendes til at falde til ro igen, og vi er nødt til at tage hende op, da hun er meget urolig og græder. Så kan hun sove et par timer mere, inden hun får flaske og derefter sover hun max 4 timer igen. Så har vi balladen igen med at forsøge at få hende til at sove noget mere, da klokken typisk ikke er 5.00 endnu. Vi har prøvet at give hende natflasken første gang hun vågner, men så har vi bare ballanden med de 30-45 minutter uro og græden midt om natten.
På de dårlige dage er hun vågen hver time. Hun kravler op på alle 4, sætter sig op eller rejser sig op, i søvne vil jeg tro, for ofte kan vi sagtens lægge hende ned igen og så sover hun videre.
Det virker som om, at hun har ekstremt meget uro i kroppen. Den spjætter rundt og det hjælper at holde hende fast og tæt. Nogle gange virker hun ret træt om morgenen, så er nervøs for, om hun nu får en ordentlig søvn. I starten af den urolige periode manglende hun helt sikkert tryghed for det hjalp at komme op til os, og hun ville ikke så gerne ligge alene i sin seng, men det har vi holdt ret meget fast i at hun skulle. Det har så resulteret i, at vi nu er så trætte, at vores aftenener og når hun sover, bliver der hvor vi sover for at kunne være der for hende om natten og det holder bare ikke når begge skal gå på arbejde.
Er det "bare en fase, eller kan vi gøre noget, så hun får en meget rolig søvn.
Vi har prøvet at lægge hende senere i seng, men uanset hvad så står hun op kl. 5, aller senest kl. 5.30. Hvis hun kun har sovet 2 lure i løbet af dagen, så starter vi aften-putningsritualet kl. 18.00, og så sover hun typisk kl. 18.30
Derudover er hun begyndt at tage sig meget til ørerne, når hun skal til at sove. Min kæreste mener, at det er hendes måde at få noget tryghed på, når hun er træt. Hun har bamser og nusseklud, men ikke noget som hun bruger som tryghed i forbindelse med søvn. Er det normalt eller kan hun have ondt i ørerne?
Venlig hilsen
Sille