Svar: Vågner meget om aftenen
9. april 2019
Alder:
8 mdr.
Kære Kathrine
Tak for dit brev :)
Der er højst sandsyligt flere ting, som spiller ind hos jer, så jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
For det første kan du naturligvis godt have ret i, at jeres datter måske er en pige, der trives bedst med en 3-lurs-rytme og derfor sover sin 3. lur om aftenen mellem kl 20-21... og selvom tiden måske vil arbejde for jer her, hvis det er sådan situationen er, så forstår jeg godt, hvis du synes, at det efterhånden trækker tænder ud, og at I gerne vil have dette ændret...
Den rytme hun har lige nu med to lure dagligt og hvor hun er vågen fra klokken er ca 16 og til hun så puttes kl ca 20 synes jeg også lyder fin og alderssvarende - og det lyder rigtig fint at holde fast i dette. Jo mere fast og ensartet rytme hun har, jo mere vil hendes indre ur tilpasse sig dette og jo større sandsynlighed er der for, at hun langsomt vil begynde at kunne sove et længere søvnstræk, uden at vågne op efter ca. en time...
Når det så er sagt, så fortæller du, at hun ofte puttes ved at blive tilbudt flaske og når hun er døsig, så lægger I hende i egen seng eller i jeres seng, alt efter hvor træt hun er efter flasken. Du fortæller også, at når hun så vågner efter en times tid, så svøber I hende og ligger med hende indtil hun falder i søvn igen. Og selvom du ikke oplever, at det gør nogen forskel om hun puttes i egen seng eller i jeres seng, så tænker jeg, at det faktisk lyder som om, at jeres datter har et søvnassociationsproblem, som handler om, at hun er afhængig af jeres favn og følelsen af at blive holdt, for at kunne sove.
Derfor er det vigtigt, at hun puttes i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove - hvis du gerne vil have, at hun fortsætter sin søvn i egen seng. Når hun sover, så vil hun naturligt, når hun skifter fra et søvnstadie til et andet, registrere at alt er, som da hun faldt i søvn. Hvis det er det, så falder hun trygt videre ind i søvnen, men hvis hun er faldet i søvn i jeres favn eller med følelsen af at blive holdt tæt ved jer, så vil hun ikke kunne sove videre, før hun atter kommer op i jeres favn... og det kan være forklaringen på, hvorfor hun føler behov for at komme op til jer og ligge tæt med jer, når hun vågner efter en time om aftenen.
Samtidig fortæller du, at hun er en motorisk meget aktiv lille pige. Hun har kravlet siden hun var 6.5 måned gammel og hun tumler rigtig meget rundt om natten. Det er naturligvis forklaringen på, hvorfor I svøber hende og holder hende tæt... :) Det er dog sådan, at motorisk fremmelige børn ofte sover dårligt og meget uroligt. Det er rigtig dejligt, at hun er så godt med, men det at hun er begyndt at kravle så tidligt betyder, at hun har fået rigtig mange stimuli og oplevet verden meget stor - på et meget tidligt tidspunkt. Mange børn kravler ikke før de er mellem 8-12 måneder gamle. Og det betyder, at hendes hjerne nogle gange har lidt svært ved at følge med.
Så samtidig med at hun motorik har en stor uro i kroppen og svært ved at ligge stille, så vil hun ofte også have en ekstra stor mental uro. Det kan være ekstra svært for hende at koble fra overfor verden. Dt kan være svært at slippe alle de oplevelser og stimuli hun får, så der er en masse tankemylder, som hun naturligt er for lille til at bearbejde. Det kan gøre det svært at slippe, koble fra og dermed svært at falde i søvn, ligesom det kan gøre at hun vågner, smågræder, nogle gange ligger og griner osv. Og faktisk kan have mange natlige lyde, - alt sammen på grund af den motoriske udvikling, som hun er så godt igang med...
Og dertil kommer, at hun aldersmæssigt nu går igennem separationsfasen. Hun bliver langt mere bevidst og især bevidst om, hvor I befinder jer i forhold til hende. Hun kan f.eks. græde, hvis du går på toilettet om dagen eller ud i køkkenet og lader hende være alene tilbage i stuen. Hun viser ekstra stort behov for at se dig, ekstra stort behov for at være i favn og studere verden lidt fra dit skød og dermed ekstra stort behov for nærhed, knus og kram - for derefter at kunne bevæge sig mere og mere ud i verden igen. Hos jer er denne periode startet tidligt, men den er der stadigvæk og måske på en ny måde, fordi hendes bevidsthed er større nu...
Så hendes alder, udvikling osv. er også naturlig forklaring på de søvnudfordringer I har. Det vigtige er, at I forsøger at skabe nogle rutiner, som kan fungere for jer fremadrettet. Og det gælder f.eks. den faste dagsrytme, at hun får sin flaske som fast del af sit putteritual om aftenen, men ikke falder i søvn med flasken i munden. At hun gradvist vænnes til at sove, uden at hun behøver være i favn og hvor den fysiske afstand øges mellem jer, så hun lærer at sove i egen seng osv. så det I indføre nu er ting, som også kan fungere for jer alle fremover. Og naturligvis med hensyn til netop hendes alder og udvikling, så hun skal ikke puttes grædende, utrøstelig og ked af det, men naturligvis stadig være tryg ved at sove og forbinde det at sove med noget dejligt og rart :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at det giver lidt forklaring om, hvad det er der sker hos jer.. og dermed lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske