Brev:
Vågner meget om aftenen
9. april 2019
Alder:
8 mdr.
Vågner meget om aftenen
Hej Helen,
Jeg har skrevet til dig tidligere om vores datter, som sov meget sent, til hun blev 6,5 måneder. Vi har fået lavet om på hendes rytme nu, så hun kommer i seng ved 20-tiden, og det er et skridt i den rigtige retning for os.
Men vores problem er, at hun, efter at være blevet puttet til nat, vågner omkring en time senere og er frisk. Vi gør så det, at vi går ind til hende og ligger med hende i svøb, til hun falder i søvn igen. Det tager en time til to. Før hun sov klokken 20 om aftenen, sov hun tre gange om dagen og blev så puttet ved 23-24-tiden og gjorde det samme: En times tid efter (klokken 24-01) vågnede hun igen og var frisk, så det er åbenbart noget, hun bare godt kan lide at gøre. For os er det selvfølgelig bedre, at det foregår tidligere på aftenen end efter midnat, men det er godt nok lidt irriterende og mærkeligt alligevel. Det har stået på, fra hun var tre måneder og nærmest hver eneste aften, men kun nærmest.
Hun står op mellem 05.30 og 06.00 (det passer os fint), sover lur om formiddagen og lur om eftermiddagen, men i reglen sover hun ikke efter 16.00. Hun kan sagtens holde sig vågen 4-5 timer der om eftermiddagen og tidligt på aftenen. Hun sover 3,5-4 timer om dagen.
Hun spiser virkelig fint, har kravlet fra hun var 6,5 måneder og har fået 3 tænder.
Vi putter hende ved, at vi går ind i soveværelset med hende og giver hende en godnatflaske. Efter den er hun ofte meget døsig, og så lægger vi hende enten i hendes egen seng eller i vores seng alt efter, hvor træt hun er efter flasken. Det gør ingen forskel på hendes mønster, om hun falder i søvn hos os eller i egen seng.
Det skal nævnes, at hun er meget meget urolig om natten og har været det, siden hun var 6 måneder. Hun vælter rundt, sætter sig op og kommer op på alle fire og vil kravle. Det er som om, hun nægter at ligge på ryggen, også når hun sover, ja ligefrem nægter (ikke kan finde ud af) at forholde sig i ro.
Jeg håber selvfølgelig, at du har et godt råd, men en mulig forklaring på det her, ville nok også kunne hjælpe os til at leve lidt mere roligt med det :-)
Mange hilsner
Kathrine