Svar: 11 måneder og middagslur
8. april 2019
Alder:
11 mdr.
Kære Lauras mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at Laura trives og lyder til at være faldet godt til i vuggestuen :)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Og selvom jeres datter endnu ikke er et år, så lyder det som om, at hun lige nu trives med én lur midt på dagen... og det er okay. I skal dog være opmærksomme på, at dette godt kan ændre sig igen. Nogle gange er der tale om en periode, så hvis hun f.eks. i 13 måneders alderen pludselig atter virker til at have brug for to lure, så er det vigtigt, at I tilbyder hende dette igen. I er derfor nødt til at være lidt fleksible her :)
Du fortæller, at hun ofte sover mellem 13-14.5 time i døgnet, og det betyder, at hun samlet får sit søvnbehov dækket - også selvom hun kun sover en lur dagligt og luren ikke altid er så lang. Det er derfor fint at lade hende bibeholde nuværende rytme - hun virker glad, har overskud til at lege, opleve, være i vuggestue, være adskilt fra mor og far osv. og virker ikke til at mangle søvn. Når man ser på søvnbehov er det vigtigt ikke kun at se på antallet af timer (som er fint), men også se på, hvordan hun i øvrigt trives, og I beskriver en glad pige, igang med en god udvikling :)
Det kan godt være, at hendes middagslur vil blive gradvist længere i takt med at hun vænner sig til rytme, dagligdagen osv. Det må tiden vise. Det lyder som om, at hun er god til at variere sit behov - falder i søvn, når hun er træt og vågner frisk og udhvilet, når hun ikke har brug for at sove mere. Så det er, som det skal være :)
Så lige nu tænker jeg, at I skal forsøge at bibeholde den nuværende rytme, og så se hvordan det går fremadrettet. Viser hun pludselig behov for to lure igen, så skal der være plads til dette :)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske