Svar: Vågner tidligt - halvandet år gammel

24. marts 2019

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev - jeg kan godt forstå, at du synes det er lidt for tidligt at starte dagen, når klokken kun er 05... :)

Når børn vågner meget tidligt, så skal man altid se på hele dagens rytme, og du fortæller her, at jeres datter tidligere har sovet både formiddagslur og middagslur, men at I netop er begyndt at ændre på dette, så hun nu får en længere lur midt på dagen. Det kan sagtens spille ind - især, hvis hendes formiddagslur har gjort, at hun har sovet dagens 2. lur så sent, at den har kunne påvirke nætterne...

MEN, når det så er sagt, så er det dog vigtigt, at hun ikke powernapper eftermiddag, fordi hun stadig har brug for to lure dagligt. Hvis hun har tendens til at falde i søvn på cyklen eller i autostolen på vej hjem fra vuggestue, så kan det være forklaringen på, hvorfor hun vågner tidligt - og så er det bedre, at hun sover sine to lure formiddag og middag fremfor middagslur og eftermiddag...

Derudover så skal man naturligvis også altid se på hendes samlede søvnbehov, og du fortæller, at hun ofte sover fra ca. 19.30 til 05, hvilket betyder ca. 9.5 times nattesøvn, og derudover får hun så ca. 3 timers middagslur - altså ca. 12.5 times søvn samlet. Det er lidt under det gennemsnitlige søvnbehov, så med mindre hun sover ekstra sidst på eftermiddagen, så skyldes hendes opvågninger ikke umiddelbart, at hun er udhvilet kl. 05...

Det er vigtigt også at medtænke, om hun vågner, fordi hun er sulten eller tørstig. Hvad tid giver du hende morgenmad? Spiser hun godt hele dagen igennem? Får hun et godnatmåltid som en fast del af sit putteritual?

Det er vigtigt, at hun ikke tilbydes morgenmad kl 05, da hendes indre ur naturligt så vil indstille sig på at skulle spise der og hun derfor vil vågne, fordi hun reelt er sulten. Derfor vil det være rigtig godt, hvis hun ikke spiser morgenmad før klokken måske er 6.30-7 - alt efter hvor ...

Annonce

... tidligt I skal ud af døren.

Det er vigtigt, at hun er god til at spise og drikke tilstrækkeligt hele dagen igennem, så hun ikke vågner fordi hun f.eks. er tørstig. Hvis hun virker tørstig kan en løsning dog være at give hende en drypfri kop ved sengen, som hun selv kan tage en tår vand af, hvis og når hun vågner og har dette behov. Du kan holde mængden på ca. 100 ml vand, så hun ikke pludselig vænnes til at skulle drikke større mængder om natten, og bedst er det naturligvis, hvis hun kan vænnes til at indtage sit behov i løbet af dag og aften :)

Og så er der det med godnatmåltidet. Det er ofte en god idé at tilbyde børn i denne alder lidt ekstra mad som del af deres putteritual, fordi de ofte er meget trætte, fyldt med indtryk fra en travl dag og derfor lidt for trætte til at spise tilstrækkeligt med aftensmad. Og hun kan derfor godt vågne tidlig morgen, fordi hun er sulten.

Et godnatmåltid kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød eller en portion havregryn med lidt letmælk. Det kan dog også være rester fra aftensmaden, har I f.eks. fået frikadeller, må hun gerne få et stykke rugbrød og en gnavefrikadelle før hun skal sove....

Godnatmåltidet bør serveres adskilt fra aftensmaden - meget gerne adskilt af et bad. Det vil sige, at en aftenrytme kunne se således ud:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og kartofler må gerne moses med lidt sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Ca. 19.15: Tilbydes et godnatmåltid, evt. sammen med en kop lun letmælk. Får derefter børstet tænder

Puttes til natten ca. 19.30 med godnathistorie, bamse, godnatsang...

Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre og giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)