Brev:
Vågner tidligt - 10 mdr.
24. marts 2019
Alder:
10 mdr.
Vågner tidligt - 10 mdr.
Kære Helen
Så er jeg tilbage. Det er en måneds tid siden, at vi sidste skrev sammen angående min søns tidligere morgener. Han er nu blevet 10 måneder. Vi kæmper stadig meget med de tidligere morgener og har forsøgt mange ting, men intet har virket endnu, så vi håber, at du måske har nogle flere ideer til, hvad vi kan gøre - eller fortælle os, at vi bare må lade tiden gå sin gang, hvis det er sådan, det er.
Vores søn vågner typisk mellem 4.30-5.30, og hans puttetidspunkt er nu nærmere kl. 19.30-20, fremfor kl. 19 tidligere. Han spiser og drikker godt i løbet af dagen. Bliver nu ammet til natten og et drømmemåltid. Drømmemåltidet er ikke det nemmeste, for han sover godt her og glemmer lidt at spise. Nogle dage kan jeg finde på at give ham lidt, når han vågner, men han efterspørger det ikke. I øvrigt vil han slet ikke ammes i løbet af dagen mere og bliver meget ked af det, når jeg lægger ham til, men det andet burde vel også dække hans behov. Vi giver ham også en godnatgrød, som han spiser ok. Afhænger lidt af hvor meget han har fået spist til aften.
Han har haft en periode, hvor han sov uroligt hele natten igennem, primært fordi han i søvne vender sig, lægger sig i kravlestilling, rejser sig eller banker hovedet ind i sengen (vi har en sengerand). Nu har han dog den sidste uges tid sover bedre i løbet af natten igen, men han vågner bare så utrolig tidligt og får jo ikke de timer, som han bør i løbet af natten, fordi vi også lægger ham senere. Nogle dage vågner han og er frisk og glad og andre dage, burde han virkelig sove videre. Nogle gange lykkes det også, at han falder i søvn igen, men efter omkring 10 minutter pusler han rundt derinde i sengen igen. At tage ham ind til os virker slet ikke. Så tror han, at han skal lege og ligger og kravler rundt ovenpå os og piller os i hovedet mm.
Da ændringerne i amning og grøden ikke har hjulpet, forsøgte vi at kigge på lurene i løbet af dagen. Jeg har holdt den kørende, så han tidligt sover kl. 9. Der er han dog ofte helt færdig og synes næsten, at det er synd for ham. Vi kører i barnevognen det sidste kvarter-halve time, og der kan han godt falde i søvn siddende. Der sover han så 1,5 time, hvorefter han er vågen til 13.30-14 (her er det lidt nemmere at holde den kørende, men han er stadig meget klar til at sove). Så sover han 1,5 time igen og er dernæst vågen indtil aften (kl. 19.30-20).
Nogle dage, hvis han har sovet rigtig dårligt i løbet af natten, kan han godt finde på at sove 2 timer til en af lurene. Tidligere vågnede han altid glad fra lur, men efterhånden kan han sagtens vågne halvgnaven og alligevel nægte at sove mere eller blive pylret og irritabel allerede efter en halv times tid. Hvad gør vi? Bør han sove mere eller mindre om dagen, ved jo at din anbefaling ligger på omkring 2,5 time. Skal jeg forsøge at vække ham fra formiddagsluren for at ændre hans rytme eller hvad skal vi stille op?
Håber meget at du har nogle tanker, du vil dele omkring vores problematik.
Bedste hilsner
Sarah