Svar: Sammenhængen mellem sove og spisevaner 6 mdr.

7. marts 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Louise

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Der er ingen tvivl om, at der er en sammenhæng mellem hele dagens rytme og nattesøvnen. De to ting hænger naturligt sammen, og det har derfor betydning for nattesøvnen, hvordan rytmen om dagen er - altså hvornår jeres dreng sover, spiser, leger og er aktiv hele dagen igennem.

Det er også en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at man får både mad og mælk/væske nok hele dagen igennem. Med den alder jeres lillebror har, så skal han dog stadig have flaske ca. 6 gange i døgnet, og jeg anbefaler, at flasken ligger før han puttes. Det vil sige, at det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner - og får vand af kop - og så tilbydes en flaske, før han skal sove. Derudover vil han også hen af vejen have behov for mellemmåltider, og når han bliver 7 måneder vil disse kunne erstatte to af flaskerne, så han her vil trives med 4 flasker i døgnet i stedet for 6 flasker...

Det er super fint, at jer dreng den sidste uges tid har vist behov for en flaske sen aften omkring kl 23.30. Netop den sene aftenflaske bibeholdes meget længe, og de fleste børn vil efter denne begynde at kunne sove et lidt længere søvnstræk. Det vil være rigtig godt, hvis jeres dreng begynder at kunne sove ca. 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05.. det kan han sikkert ikke lige nu, for igen er det vigtigt at dagen skrues rigtigt sammen, men det kan være et mål, du arbejder hen imod :)

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:

Tidlig morgen 04.30/05: Flaske og sover lidt videre

Morgen 6.30: Tilbydes havregrød, vand af kop. Giv gerne frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos som topping - lige nu lægges grød og formiddagsmåltid sammen, men det vil ændre sig på sigt...

Flaske og puttes til dagens første lur omkring kl 08

Frokost 10.30-11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gnave på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca. kl 12 som nu

Eftermiddag 15: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop. Må også gerne suppleres med lidt knækbrød, som du plejer at give ham...

Tilbydes lille flaske og puttes til powernap kl. ca. 17...

Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunkt jeres mad, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. kl 21.. tidspunktet varierer lidt efter, hvor lang dagens 3. lur er og hvor sent den ligger...

Sen aften 23.30-24: Drømmeflaske og må herefter gerne sove f.eks. 5 ...

Annonce

... timer uden mælk...

Det er, som du har læst, vigtigt at mængden af skemad og mængden af mælk passer sammen - dt vil sige, at du skal forsøge at finde balancen mellem, at tilbydes ham skemad, der mætter ham nok, men ikke tilbyde så stor en mængde, at det fjerner pladsen og lysten til mælken. Det betyder, at det er bedre, at han spiser 1 dl. skemad og tager imod sin flaske, før han puttes - end at han spiser 1.5 dl. skemad og afviser flasken eller ikke drikker nok. Og netop rutinen med skemaden først og flasken 1-1.5 time efter vil ofte være med til at sikre bedst mulig plads i maven til begge dele.

Med hensyn til at putte lillebror på eget værelse, så kan I naturligvis godt bibeholde denne rytme, hvis I tænker, at det vil fungere bedst sådan. Du skriver, at du fornemmer, at han lige nu har ekstra behov for nærhed, og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne have en lænestol eller lignende på værelset, så du kan sidde med ham og lade ham mærke dig, hjælpe ham til ro osv. før han puttes. Han kan få sin putteflaske i din favn og derefter blive flyttet over i sin seng, eller hvis du oplever, at han reagerer voldsomt på skiftet fra favn og ned, hvor han skal sove, så kan du give ham flasken direkte i sengen. Det er her vigtigt, at du sørger for at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

En stol på værelset, vil også hjælpe dig om natten, så du kan sætte dig med ham, berolige og betrygge - og stadig selv sidde nogenlunde.. men når det er sagt, så er det dog en god idé, hvis du kan forsøge at putte ham i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove, og ikke bliver afhængig af din favn, når han skal falde i søvn. Det samme gælder, når du hjælper ham om natten, det vil være rigtig godt, hvis du med dine hænder, kærtegn, beroligende ord, stillingskift osv, kan hjælpe ham videre i søvnen i sengen, hvor han ligger, så han ikke vænnes til at skulle op, vugges med, gås med, have sut osv. igen og igen... Prøv at bibeholde de gode rutiner, som I så småt er igang med at få skabt :)

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil gøre det rigtige, så I ikke havner i samme situation med søvnproblemer, som I har oplevet med storebror. Men det er to forskellige børn og derfor også to forskellige situationer, så prøv at tage det roligt her :)

Jeg håber at ovenstående tanker og dagsplan giver lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen lige nu, så han får den mad, som han har behov for - og så han også sikres den søvn, som han har behov for...

Rigtig meget held og lykke fortsat og glæder mig til at følge jeres familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor