Vil ikke bruge sut

7. marts 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vil ikke bruge sut

Kære Helen

Har du nogle gode råd til hvordan vi kan få vores lille søn til at bruge sut?

Han er 14 uger nu, vi prøvede første gang da han var 4 dage gammel, og har så prøvet til siden.

Vi har prøvet runde sutter i naturgummi og flade sutter i både silikone og latex.

Vi har prøvet at sætte hans nusseklud fast i, og har også prøvet med sådan et lille suttedyr, til at sidde i, men det er som om intet virker. Når vi giver ham den gumler (men ikke sutter) han på den hvis man holder den let, men spytter den ud så snart man slipper.

Vi har prøvet at tromme let på sutten og nusse ham på kinden ved mundvigen.

Vi vil rigtig gerne have han til at tage sutten af ...

Annonce

... flere årsager. Vi tænker at det er en god trøst for ham når han bliver ked af det. Jeg mangler den også om natten når han vågner, fordi jeg ikke kan give ham sut, er jeg nød til at lægge ham til brystet. Når vi er nogle steder på tur kan det også være en udfordring at vi ikke kan give ham en sut.

En anden ting er at han nu er begyndt at sutte på tommelfinger, og vi er bange for at det bliver en dårlig vane, der kan gå ud over hans tandstilling, og det er svære at tage hans tommelfinger fra ham end sutten.

Så kære Helen, kan vi lære vores søn at bruge sut, eller er det for sent?

Har du nogle gode råd, som vi ikke har prøvet?

På forhånd tak :-)

Hilsen
Alex mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

19. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Portionsstørrelser baby

Hej Helen Jeg har lige et spørgsmål omkring babys mad og portionsstørrelser....

15. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Modermælkserstatning i babymad

Hej Helen. Min dreng er nu 4.5 måned gammel, en stor og sulten dreng. Han...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder