Svar: Vil ikke bruge sut

7. marts 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Alex mor

Tak for dit brev og spørgsmål omkring sut :)

Det er ikke alle børn, som bruger sut - nogle børn foretrækker den ægte vare og kan slet ikke finde ud af at have en narresut i munden... og der er jo også en grund til at det hedder en "narresut" eller en "pacificer" på engelsk.. :)

Børn er forskellige - også i deres mundopbygning, orale-anatomi... Derfor kan det være en god ide at forsøge med forskellige typer af sutter - både sutter i latex/naturgummi og sutter i silikone, også sutter i forskellige faconer og former. Nogle børn har glæde af en lang sut, fordi deres sutterefleks f.eks. sidder langt tilbage i munden, andre børn har glæde af en kort sut - fordi en for lang sut stimulerer deres brækrefleks. Nogle børn har glæde af en flad anatomisk model, andre sutter helst på en rund sut, nogle børn har det bedst med en lille sut, og andre børn kan bedst finde ud af en stor - så nogle gange hjælper det også at forsøge med en sut, som måske ikke passer helt til barnets alder i forhold til producentens anbefaling... Silikonesutter er ofte lidt hårdere, hvor latexsutter kan virke lidt blødere, man kan også få sutter, som er lavet lidt elastiske, hvilket nogle børn synes er rigtig rart...

Sutterefleksen sidder i ganen, og derfor kan det nogle gange hjælpe, hvis man kan få sutten til at pege lidt op mod ganen, når barnet skal sutte. Det kan også være en god idé, at man i starten hjælper barnet med at holde sutten i munden ved forsigtig berøring. Vær opmærksom på ikke at nusse ham for meget på den ene kind, da det kan gøre, at han slipper sutter og drejer hovedet, fordi han tror, at det er brystet - hans bryst-søge-refleks sidder i kinden... Hold i stedet sådan, at sutten ligger i jeres håndflade, hvor I berører hans kinder med tommel- og pegefinger, for at se om det kan sætte ...

Annonce

... suttelysten lidt igang.

Nogle gange kan det være en god idé at give ham lidt udmalket modermælk eller modermælkserstatning ind i munden sammen med sutten, evt. på en 1 ml sprøjte eller I kan dyppe sutten, så han naturligt smager og begynder at sutte - og derved holder vakuum omkring sutten, så han finder ud af at holde fast i den. Lidt kogt afkølet vand kan også bruges. Brug ikke sukker, honning eller lignende på sutten! Det er NoGo!

Det kan være en god idé at starter med at amme og så erstatte brystet med en sut, så han er i "sutte-mode", når du skifter over :) Det kan være en god idé at forsøge med sutten, når han skal sove og et mæt og tilfreds - og har overskud til at sutte lidt - hvor det kan være svære at få ham til at acceptere en sut, hvis han er rigtigt ked af det og græder meget, så vil han i stedet opfatte sutten som irriterende... Det kan være en god idé at forsøge med sutten som en fast rutine i hverdagen, så han f.eks. altid ammes før sin middagslur, svøbes, tilbydes sutten og derefter puttes. Så den på den måde bliver genkendelig og dermed tryg, og han derfor måske på et tidspunkt vil acceptere den...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så kan det være en god idé at erstatte tommelfingeren med en sut, så han tilbydes et alternativ til sin finger, når han faktisk viser suttebehov. Som du skriver, er det bedre, at han sutter på en narresut end at han begynder at sutte på tommelfinger...

Som sagt, er det dog ikke alle børn, som bruger sut - og det er helt okay. Hvis jeres dreng ikke lærer det, så finder i ud af det, og det går ofte rigtig fint :) Hvis det kan give lidt ro at vide, så har ingen af mine piger brugt sut... I kan stadig sagtens forsøge, det er ikke for sent, men det er okay, hvis det ikke lykkes :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder