Brev:
Sammenhængen mellem sove og spisevaner 6 mdr.
7. marts 2019
Alder:
6 mdr.
Sammenhængen mellem sove og spisevaner 6 mdr.
Hej Helen
Vi har en dejlig dreng på 6 mdr. som indtil for nylig har sovet det meste af natten igennem, kun afbrudt af en til to flasker i løbet af natten.
Han sover fra 21.30- 05.30
Den sidste uges tid har han været vågen utrolig mange gange i løbet af natten. Han har sovet i soveværelset hos os i hans egen vugge indtil for 3 dage siden. Vi har vores store dreng sovende i sengen hos os, og efter at Malthe, den yngste, er begyndt at vågne og græde har vi taget ham ind på eget værelse i tremmeseng (vuggen er begyndt at være for lille), da den store bliver vækket af ham, samtidig med at den store også vækker Malthe i løbet af natten.
Vi begyndte på grød da han var 4 mdr. fordi han havde en vægt der sagde 8,8 kg og vores sundhedsplejerske mente han havde brug for mere end flasken.
Opstarten på grød gik fint og det ændrede ikke hans sove og spisevaner om natten.
Men efter han rundede de 6 mdr. fik jeg travlt med at introducere grøntsagsmos, kød og fisk og indsætte et ekstra måltid i løbet af dagen, da Sundhedsstyrelsen anbefaler 3-5 måltider når man er 6 mdr. Han var ikke særligt interesseret i mosen og jeg sprang flasken over efter formiddagsluren for at han forhåbentligt ville være sulten og derfor spise mere mos (helt sikkert ikke den rigtige måde at bære sig ad, men jeg gik lidt i panik efter vi var hos lægen hvor vægten sagde 10,4 kg.
Hans rytme ser således ud (indtil for en uge siden, herefter har jeg indsat et ekstra morgenmåltid i form af havregrød):
Vågner 05.30
Spiser flaske 6-6.30
Formiddagslur 7.30-9.30
Spiser flaske 10.00
Tilbydes grød/mos toppes med frugtmos og frisk frugt/grønt i hånden omkring 11-11.15
Middagslur 12.00- 14.30
Flaske 15-15.15
Eftermiddags snack frugt/frugtmos plus knækbrød m. smør 16.00
Eftermiddagslur kl. 17.15-18.00
Aftensmad Grød/mos smager vores mad og toppes med frugtmos og grønt i hånden.
Aftenflaske 20-20.30
I seng 20.30-21.30
Natflaske mellem kl 00.30-02.30
(spiser han 00.30, spiser han igen omkring kl. 04.30 og sover til 05.30)
Den sidste uge har han vågnet kl. 23.30 for at spise flaske (ca. 140 ml.) og så igen spise flaske kl. 02.30 og vågner så igen kl. 04.30 og er sulten da måltidet kl. 02.30 kun udgør ca. 80 ml.
Den sidste uges tid hvor jeg har skruet ekstra op for grød (indsat morgengrød i stedet for flaske - toppes så med flaske inden formiddagslur)
Samt tilbudt grøntsagsmos efter formiddagslur i håb om større indtag af mos. (dog har jeg ændret dette de sidste to dage, da jeg læste at det kunne være grunden til at han spiste det ekstra måltid om natten. hvilket endnu ikke har resulteret i at han undlader den ekstra flaske kl.02.30)
De sidste to nætter har vi ikke kunnet lægge ham i tremmesengen om natten uden at han vågner og græder - har han kun ville ligge på armen af en af os og sove. Tænker det er et tigerspring, han har ikke tænder på vej - men jeg er simpelthen så frustreret og bange for at han hverken får flaske eller fast føde nok tilsvarende hans alder, samtidig med at jeg ikke kan klare tanken om at vi ødelægger hans gode sovevaner og giver ham endnu dårlige vaner. Samtidig er jeg også ked af at skulle lægge ham på eget værelse, men det duer ikke at de vækker hinanden.
Der har været et par nætter hvor Malthe har vågnet og grædt vildt meget og i chok og bekymring over at han vækker den store, bliver jeg hidsig/magtesløs og nærmest kommer til at tvinge sutten i ham og så græder han endnu mere. Jo mere han græder jo mere sur og frustreret bliver jeg, da jeg halvt sover og ikke kan klare tanken om at hele huset vågner. (den store er 2,5 år og forstår ikke rigtigt at man sover om natten efter man er vågnet) (vi havde så mange problemer med nattesøvnen hos den store og angsten for at skulle undvære nattesøvnen i 8 mdr. igen, ligger og spøger i mit sind, som gør det hele voldsomt uoverskueligt og trist)
Skal jeg fortsætte med at lægge Malthe i eget værelse selvom han tydeligt har brug for nærhed lige nu (han har været så god til at sove om natten, også selvom vi var der eller ej) Hvordan bibeholder vi hans ellers gode vaner om natten og ikke laver noget om hver anden dag?
Hvad gør vi med hans spisevaner og hvordan bærer vi os ad i forhold søvnen om natten? hvordan hænger det sammen og gør vi noget rigtigt?
Jeg håber inderligt du kan hjælpe med at sætte det hele i perspektiv og give os gode råd, så vi ikke tager forhastede beslutninger. Ved mit brev bliver lidt indviklet, håber du fanger sammenhængen og mine bekymringer.
På forhånd mange tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Louise