Svar: Vågner mange gange i nattens løb

7. marts 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Ellis mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dag :)

Der er ingen tvivl om, at din datters motoriske udvikling spiller ind og er en del af forklaringen på hendes afbrudte nattesøvn. Som du har læst i mine svar til andre, så er du nødt til et eller andet sted at acceptere, at hendes "hoved følger med den motoriske udvikling" og det kommer naturligt til at tage lidt tid. Det er super dejligt, at hun er så motorisk aktiv og bruger sig selv så meget både fysisk og mentalt. Det er super godt, at hun kryber med krydskoordinerede bevægelser, det er super, at hun allerde er ved at finde så meget balance, at hun kan hive sig op ved sofabordet osv. Det er rigtig godt - men det giver desværre ofte en urolig søvn - og det et par måneder før, du normalt ville opleve dette.. tiden arbejder dog for jer :)

Når det så er sagt, så skal du naturligvis forsøge at skabe nogle rutiner, som ikke giver yderligere udfordringer hen af vejen og også forsøge at skabe en rytme, som sikrer at din datter ikke har behov for at vågne af andre årsager end hendes udvikling...

Det betyder, at du skal være meget opmærksom på, hvordan du hjælper hende om natten, når hun vågner og søger dig - og så vidt muligt undgå at give hende brystet, hver gang hun søger dette. Det er vigtigt, at hendes mælkeindtag nedsættes nu, men det er også vigtigt, at hun ikke får en vane med at skulle have brystet i munden for at kunne sove. Det anbefales, at du ammer hende til hun er mindst et år, og det er rigtig vigtigt, at hun ikke de næste mange måneder bliver afhænigig af dit bryst for at kunne sove - hun har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som du har :)

Derfor skal du forsøge at hjælpe hende med stillingskift. Da hun motorisk er så godt igang, som hun er, så får hun naturligt lagt sig i stillinger, som hun har svært ved at flytte sig fra under søvn - og her har hun brug for, at du hjælper hende med at komme om på den anden side, få dynen på, som hun har sparket af, måske holder hendes hænder, stryger hende stille og roligt på kroppen eller lignende, så hun med dine hænder, nærhed, kærtegn hjælpes videre i søvnen, der hvor hun er puttet :)

Og det er også rigtig godt, hvis du kan putte hende fra dig, før hun sover helt og uden at hun falder i søvn med brystet i munden. Det er helt naturligt, at hun stadig skal have mælk som en fast del af sit putteritual, men det er vigtigt, at hun puttes i seng eller barnevogn før hun sover, så hun forbinder dette med stedet, hvor hun sover - og ikke falder i søvn i din favn og med dit bryst og først derefter flyttes. Dette må du meget gerne øve om dagen :)

Det er rigtig fint ,at du fornemmer, at hun ikke har behov for mælk direkte efter et skemåltid. Hun skal tilbydes vand sammen med sin skemad, og der må meget gerne få 1-1.5 time imellem skemaden og brystet - netop for at give plads til begge dele, så hun bliver fyldt tilstrækkeligt op. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælken om natten, at hun spiser og drikker nok hele dagen igennem, og det er rigtig fint, at hun tilbydes 3 skemåltider dagligt, men du må meget gerne også begynde at tilbyde hende mellemmåltider nu.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen ...

Annonce

... 05-05.15 - vågner og starter dagen

Morgen 07: Ammes og puttes til første lur som nu - falder ikke i søvn med brystet, men flyttes fra favn og ned, hvor hun skal sove, hvor hun er vågen nok til at registrere, hvor hun puttes.

Formiddag 8.30: Grød og vand af kop.

Mellemmåltid 10: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til dagens anden lur kl 10-30-11 som nu. Puttes igen fra favn og uden brystet i munden...

Frokost 12.00-12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden selv, vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3. lur ca kl 14-14.30 som nu... og igen uden at falde i søvn med bryst i munden eller i favn, men så hun når at registrere, hvor hun puttes...

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19-19.30 - som nu - og igen uden afhængighed af bryst i munden for at kunne sove...

Sen aften 22-23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes tilbage i egen seng igen.

Nat 04: Ammes og sover videre...

Din datter starter dagen meget tidligt og det er naturligvis helt okay. Samlet lyder hun til at få den mængde søvn, som hun har behov for og hun lyder til at være en pige, som trives rigtig godt og er i god udvikling :) Det vil være et realistisk mål for jer lige nu, at du forsøger at amme hende hver 3-4 time om natten - hvilket stadig er hyppigt, men dog noget længere end hver time til hveranden som er tilfældet i øjeblikket, og du skal som sagt forsøge at hjælpe hende til disse lidt længere søvnstræk, ved at være opmærksom på at putte hende i seng uden favn og bryst, ligesom hendes indtag af skemad om dagen skal øges, og så ved at hjælpe hende med stillingskift, beroligende hænder osv. om natten.

Hvis du fornemmer, at hun om natten har brug for brystet for at kunne komme videre i søvnen, så er du nødt til at amme hende - men det er så vigtigt, at du gør amningen så kortvarig som muligt. Hun skal ikke fyldes sig med mælk om natten, men vænnes til at sove uden dette behov - indtaget skal sikres i dagtimerne.

Det betyder, at du skal afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af munden på hende. Du kan enten sætte dig op, amme hende kortvarigt og putte hende tilbage i egen seng igen, eller du kan lægge dig og amme hende liggende, lade hende die et par minutter og herefter lirke brystet ud. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Du skal sandsynligvis lirke brystet ud af munden på hende flere gange - og det er helt fint. Stille og roligt skulle hun så gerne begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove:)

Du kan stadig berolige hende med dine hænder og nærhed. Måske en klud der dufter af dig - og det kan du naturligt bruge, når hun ligger i sengen, så hun fremover kan hjælpes videre i søvnen, der hvor hun fra starten er puttet og faldet i søvn :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor