Vågner mange gange i nattens løb

7. marts 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vågner mange gange i nattens løb

Kære Helen

Så er jeg tilbage igen, da søvnen på ingen måder er blevet bedre. Hun vågner fortsat hver eller hver anden time i nattens løb. Nogle enkelte nætter kan jeg være heldig at få hele tre timer i stræk og det føles som en luksus. Hun sover 13-14 timer i døgnet og er generelt en MEGET glad pige. Hun pludrer, griner og underholder alle omkring sig, men om natten er hun ked af det, når hun vågner og vil gerne have mit bryst for at finde ro og tilbage til søvnen igen. Jeg er hendes menneskelige sut. Vi har forsøgt at give hende mme af flaske inden sengetid, men det gider hun ikke have. Vand af flaske gider hun dog godt, så det er ikke flasken, men indholdet hun protesterer imod.

Hun er en meget aktiv lille pige, der trods sin unge alder på 6,5 måneder kravler med maven i gulvet, men med krydskoordinationen på plads. Hun kommer op på alle fire og hun rejser sig ved sofabordet og andre møbler, der passer i højden. Så i hendes vågne timer, er hun stort set aldrig stille. Hun bevæger sig frit rundt i hele lejligheden og vil gerne lege med legetøjet, undersøge verden og snakke med omgivelserne.

Vores dage ser nogenlunde sådan her ud, hvor hendes lure varer alt mellem 45 minutter til to timer.
Kl. 5.00-5.15: Hun vågner og er frisk
Kl. 7.00: Ammes og puttes til første lur
Kl. 8.30: ...

Annonce

... Grød og vand af kop
Kl. 10.30-11.00: Ammes og puttes til anden lur
Kl. 12.00-12.30: Mos med kød eller fisk og vand af kop
Kl. 14.00-14.30: Ammes og puttes til tredje lur, der oftest kun er 45 minutter
Kl. 17.30-18.00: Mos med kød eller frisk og vand af kop
Kl. 19.00-19.30: Ammes og puttes til natten

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg ammer om natten, men jeg vil gætte på 3-4 gange. Hun spiser fint i dagens løb og er ikke interesseret i mælk efter grød/mos, så det er min klare fornemmelse, at hun spiser sig mæt ved måltiderne. Hun vejer nu 8,1 kg og følger sin vægtkurve fint.

Jeg har læst både din bog om mad og om søvn, og bruger dem nu flittigt som opslagsværker, når jeg bliver i tvivl om noget. Samtidigt læser jeg flittigt din brevkasse og umiddelbart læser jeg mig til, at babyer, der er motorisk foran deres alder, ofte sover mere uroligt om natten. Jeg tænker, at det måske godt kan være min Elli, men jeg håber alligevel, at du har nogle enkelte råd i ærmet, jeg kan forsøge mig med, mens jeg venter på, at tiden går og hun også får hovedet med i sin udvikling ;-)

Jeg håber, at jeg har fået givet dig et lidt bedre indblik i vores dagligdag og i Ellis udvikling.

Tak for en god brevkasse og for nogle råd, der er til at forstå og til at gå til.

Bedste hilsener
Ellis mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!