Brev:
Vågner mange gange i nattens løb
7. marts 2019
Alder:
6 mdr.
Vågner mange gange i nattens løb
Kære Helen
Så er jeg tilbage igen, da søvnen på ingen måder er blevet bedre. Hun vågner fortsat hver eller hver anden time i nattens løb. Nogle enkelte nætter kan jeg være heldig at få hele tre timer i stræk og det føles som en luksus. Hun sover 13-14 timer i døgnet og er generelt en MEGET glad pige. Hun pludrer, griner og underholder alle omkring sig, men om natten er hun ked af det, når hun vågner og vil gerne have mit bryst for at finde ro og tilbage til søvnen igen. Jeg er hendes menneskelige sut. Vi har forsøgt at give hende mme af flaske inden sengetid, men det gider hun ikke have. Vand af flaske gider hun dog godt, så det er ikke flasken, men indholdet hun protesterer imod.
Hun er en meget aktiv lille pige, der trods sin unge alder på 6,5 måneder kravler med maven i gulvet, men med krydskoordinationen på plads. Hun kommer op på alle fire og hun rejser sig ved sofabordet og andre møbler, der passer i højden. Så i hendes vågne timer, er hun stort set aldrig stille. Hun bevæger sig frit rundt i hele lejligheden og vil gerne lege med legetøjet, undersøge verden og snakke med omgivelserne.
Vores dage ser nogenlunde sådan her ud, hvor hendes lure varer alt mellem 45 minutter til to timer.
Kl. 5.00-5.15: Hun vågner og er frisk
Kl. 7.00: Ammes og puttes til første lur
Kl. 8.30: Grød og vand af kop
Kl. 10.30-11.00: Ammes og puttes til anden lur
Kl. 12.00-12.30: Mos med kød eller fisk og vand af kop
Kl. 14.00-14.30: Ammes og puttes til tredje lur, der oftest kun er 45 minutter
Kl. 17.30-18.00: Mos med kød eller frisk og vand af kop
Kl. 19.00-19.30: Ammes og puttes til natten
Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg ammer om natten, men jeg vil gætte på 3-4 gange. Hun spiser fint i dagens løb og er ikke interesseret i mælk efter grød/mos, så det er min klare fornemmelse, at hun spiser sig mæt ved måltiderne. Hun vejer nu 8,1 kg og følger sin vægtkurve fint.
Jeg har læst både din bog om mad og om søvn, og bruger dem nu flittigt som opslagsværker, når jeg bliver i tvivl om noget. Samtidigt læser jeg flittigt din brevkasse og umiddelbart læser jeg mig til, at babyer, der er motorisk foran deres alder, ofte sover mere uroligt om natten. Jeg tænker, at det måske godt kan være min Elli, men jeg håber alligevel, at du har nogle enkelte råd i ærmet, jeg kan forsøge mig med, mens jeg venter på, at tiden går og hun også får hovedet med i sin udvikling ;-)
Jeg håber, at jeg har fået givet dig et lidt bedre indblik i vores dagligdag og i Ellis udvikling.
Tak for en god brevkasse og for nogle råd, der er til at forstå og til at gå til.
Bedste hilsener
Ellis mor