Svar: 17 måneder og vågner om natten - Part 2

1. marts 2019

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at det virker med strygetøj-metoden - husk dog på, at det ofte vil være to skridt frem og et tilbage, men at dette stadig er fremgang, selvom det går langsomt, og vær også opmærksom på, at det naturligt kan spille ind, at rytmen og rutinerne er anderledes, når din dreng bor hos sin far i weekenden. Det kan derfor godt tage lidt tid at få ændret jeres rutiner - men rigtig dejligt, at du allerede nu kan fornemme en forskel i den rigtige retning - hold fast i det :)

Med hensyn til lys, så vil det være rigtig godt, hvis du kan have lys i gangen, hvor du står og lægger tøj sammen og/eller stryger vasketøj. Du har naturligt brug for arbejdslys :) Men der må gerne være slukket lys på værelset, så din dreng vænnes til at ligge mere eller mindre i mørke. Børn er dog her forskellige og det betyder, at nogle børn har brug for lidt lys, så de kan orientere sig, hvor andre sover bedst, hvis det er mørkt. Og det kan faktisk også ændre sig i takt med, at han bliver ældre.

Med den alder han har nu, vil han sandsynligvis være okay med, at lyset bliver slukket, når det er nat og vil kalde på dig, his han vågner. Men når han bliver omkring 2.5 år, kan han godt have behov for lidt lys på værelset, så han kan orientere sig bedre. Og her er det godt, hvis du kan følge hans behov. Det er dog vigtigt, at han ikke har så meget lys, at det appellerer til vågenhed, og her er netop en åben dør og lidt lys fra gangen en god mulighed, det signalerer også, at han kan komme ud, søge dig eller kalde på dig, hvis han vågner. Det kan også være en natlampe med svag belysning eller måske en lille pære som sidder ved døren, fordi det giver ham mulighed for netop at kunne finde døren, hvis han vågner... og så er der også børn, som har stor glæde af at ligge og kikke på en lampe, som sender stjernebilleder og lignende ud i rummet, det kan hjælpe dem med at koble fra og falde bedre i søvn på egen hånd.

Så lige i forhold til lys, skal man være lidt fleksibel efter, hvad barnet viser behov for og føler sig mest tryg ved - det vigtigste er at barnet kan falde trygt i søvn :)

Lige nu vil jeg anbefale, at du lader lyset være tændt i gangen, når du står og ...

Annonce

... stryger og evt. i løbet af aftenen, men slukker det, når du selv går i seng, så det er mørkt om natten. Og du skal så vidt muligt ikke begynde at stryge tøj eller lave praktiske ting om natten og så vidt muligt heller ikke tænde lys om natten. Hvis og når din dreng vågner, så skal du berolige ham med kærtegn, stillingskift, puttebamse, beroligende ord - "nat-nat, sove nu, skat" eller lignende. De samme ting, som du også bruger, når han skal puttes. Men så vidt muligt ikke skabe aktivitet om natten, men signalere, at nu er det nat og tid til, at I begge sover. Du skal hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt og uden at tænde for meget lys. Lys appellerer til vågenhed, og hvis du begynder at tænde lys om natten eller stryge tøj om natten, så tror han, at der skal ske aktivitet om natten...

Med hensyn til sygdom, så har jeg personligt altid haft det bedst med at være tæt på mine børn når de har været syge. Det har været vigtigt for mig at kunne følge med i deres vejrtrækning, hoste, mærke på dem i løbet af natten og vurdere deres temperatur osv. Men dermed ikke sagt, at det er sådan man skal gøre, og det afhænger naturligt også af, hvor syg din dreng er. Hvis han kun er lidt forkølet, så kan du godt lade ham være på eget værelse og gå frem og tilbage, når han har behov, men hvis han er rigtig skidt, så kan du enten tage ham ind i soveværelset eller lægge en madras på gulvet i børneværelset, netop for at være tæt på ham.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal dog være bevidst om, at din dreng bliver mere og mere bevidst, og jo mere du ændrer på jeres hverdagsrutiner, jo sværere kan det være at komme tilbage i samme rytme igen. Det kan derfor godt kræve lidt ekstra arbejde, tålmodighed, omsorg og overskud i en periode at komme tilbage i den rytme, som du ønsker. Du skal derfor forsøge at finde den rette balance under sygdom - give ham den nærhed, forståelse, omsorg osv. som han naturligt har behov for, fordi han er syg, men samtidig også forsøge at holde fast i de rutiner og vaner, som I har fået skabt, og som du gerne vil holde fast i fremadrettet.... Trygheden må dog komme fremfor alt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor