Svar: 17 måneder og vågner om natten - Part 2
1. marts 2019
Alder:
17 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at det virker med strygetøj-metoden - husk dog på, at det ofte vil være to skridt frem og et tilbage, men at dette stadig er fremgang, selvom det går langsomt, og vær også opmærksom på, at det naturligt kan spille ind, at rytmen og rutinerne er anderledes, når din dreng bor hos sin far i weekenden. Det kan derfor godt tage lidt tid at få ændret jeres rutiner - men rigtig dejligt, at du allerede nu kan fornemme en forskel i den rigtige retning - hold fast i det :)
Med hensyn til lys, så vil det være rigtig godt, hvis du kan have lys i gangen, hvor du står og lægger tøj sammen og/eller stryger vasketøj. Du har naturligt brug for arbejdslys :) Men der må gerne være slukket lys på værelset, så din dreng vænnes til at ligge mere eller mindre i mørke. Børn er dog her forskellige og det betyder, at nogle børn har brug for lidt lys, så de kan orientere sig, hvor andre sover bedst, hvis det er mørkt. Og det kan faktisk også ændre sig i takt med, at han bliver ældre.
Med den alder han har nu, vil han sandsynligvis være okay med, at lyset bliver slukket, når det er nat og vil kalde på dig, his han vågner. Men når han bliver omkring 2.5 år, kan han godt have behov for lidt lys på værelset, så han kan orientere sig bedre. Og her er det godt, hvis du kan følge hans behov. Det er dog vigtigt, at han ikke har så meget lys, at det appellerer til vågenhed, og her er netop en åben dør og lidt lys fra gangen en god mulighed, det signalerer også, at han kan komme ud, søge dig eller kalde på dig, hvis han vågner. Det kan også være en natlampe med svag belysning eller måske en lille pære som sidder ved døren, fordi det giver ham mulighed for netop at kunne finde døren, hvis han vågner... og så er der også børn, som har stor glæde af at ligge og kikke på en lampe, som sender stjernebilleder og lignende ud i rummet, det kan hjælpe dem med at koble fra og falde bedre i søvn på egen hånd.
Så lige i forhold til lys, skal man være lidt fleksibel efter, hvad barnet viser behov for og føler sig mest tryg ved - det vigtigste er at barnet kan falde trygt i søvn :)
Lige nu vil jeg anbefale, at du lader lyset være tændt i gangen, når du står og stryger og evt. i løbet af aftenen, men slukker det, når du selv går i seng, så det er mørkt om natten. Og du skal så vidt muligt ikke begynde at stryge tøj eller lave praktiske ting om natten og så vidt muligt heller ikke tænde lys om natten. Hvis og når din dreng vågner, så skal du berolige ham med kærtegn, stillingskift, puttebamse, beroligende ord - "nat-nat, sove nu, skat" eller lignende. De samme ting, som du også bruger, når han skal puttes. Men så vidt muligt ikke skabe aktivitet om natten, men signalere, at nu er det nat og tid til, at I begge sover. Du skal hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt og uden at tænde for meget lys. Lys appellerer til vågenhed, og hvis du begynder at tænde lys om natten eller stryge tøj om natten, så tror han, at der skal ske aktivitet om natten...
Med hensyn til sygdom, så har jeg personligt altid haft det bedst med at være tæt på mine børn når de har været syge. Det har været vigtigt for mig at kunne følge med i deres vejrtrækning, hoste, mærke på dem i løbet af natten og vurdere deres temperatur osv. Men dermed ikke sagt, at det er sådan man skal gøre, og det afhænger naturligt også af, hvor syg din dreng er. Hvis han kun er lidt forkølet, så kan du godt lade ham være på eget værelse og gå frem og tilbage, når han har behov, men hvis han er rigtig skidt, så kan du enten tage ham ind i soveværelset eller lægge en madras på gulvet i børneværelset, netop for at være tæt på ham.
Du skal dog være bevidst om, at din dreng bliver mere og mere bevidst, og jo mere du ændrer på jeres hverdagsrutiner, jo sværere kan det være at komme tilbage i samme rytme igen. Det kan derfor godt kræve lidt ekstra arbejde, tålmodighed, omsorg og overskud i en periode at komme tilbage i den rytme, som du ønsker. Du skal derfor forsøge at finde den rette balance under sygdom - give ham den nærhed, forståelse, omsorg osv. som han naturligt har behov for, fordi han er syg, men samtidig også forsøge at holde fast i de rutiner og vaner, som I har fået skabt, og som du gerne vil holde fast i fremadrettet.... Trygheden må dog komme fremfor alt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske