Svar: Storebror vil puttes af mor
20. februar 2019
Alder:
3 år
Kære mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Der er ingen tvivl om, at storebror har brug for dig og brug for at føle sig prioriteret - og det viser sig især om aftenen. Her higer han efter dig, vil have at du skal blive liggende hos ham, sove sammen med ham, og at han har dette behov hænger naturligt sammen med, at han er blevet storebror. Det er rigtig svært for ham at dele dig med lillebror, også selvom han er glad for sin lillebror - og netop sengetiden om aftenen er det tidspunkt, hvor han ofte vil kunne føle sig prioriteret...
Derfor skal du naturligvis prioritere ham, vise ham at du stadig er der for ham, rigtig gerne vil ham, passer på ham, elsker ham - både om dagen og om aftenen... men naturligvis på en måde, som også hænger sammen for jer alle...:)
Det er naturligt, at han søger dig mere end far. Du har været gravid, født lillebror, du går hjemme sammen med lillebror hver dag, du ammer lillebror osv. Så storebror mærker naturligt, at der er et særligt bånd imellem dig og lillebror. Det er dog vigtigt, at far også er med på banen, og at far og storebror sørger for at lave noget sammen, være sammen, så far og storebror naturligt har en masse gode ting sammen i hverdagen, ting som de to gør sammen. Og det er naturligt, at far også nogle gange kan putte storebror - du kan stadig godt komme ind og sige godnat, men far kan godt være den, der læser historie, og du kommer og kysser godnat...
Derudover så er det, som du også selv er inde på, rigtig vigtigt at puttetidspunktet er passende. Og det lyder umiddelbart tidligt at komme i seng kl 19 - men det afhænger naturligt af, hvor tidligt I starter dagen, og hvor lang en middagslur jeres dreng normalt tager. Jeg tænker, at jeres dreng har behov for ca 12 timers søvn i døgnet, nu hvor han er 3 år gammel. Og ofte vil det være sådan fordelt, at han sover 11-12 timer om natten og 0-1.5 time om dagen. Det vil sige, at hvis han f.eks. sover 1.5 time til middag og står op kl 07, så passer det meget godt, at han først sover kl 20-20.20... Men i weekenden, hvor han springer sin middagslur over, vil han måske godt kunne sove 12 timer fra 19-07....
Der er ikke noget i vejen for, at du putter ham i seng f.eks. kl 19.30, og han må også gerne ligge og slappe af, lade roen komme over sig, ligge og få læst en historie eller lignende. Tegnefilm på telefonen er ikke så godt, fordi lyset fra skærmen appellerer til vågenhed, så det kan være bedre at sætte en lydbog på, som han kan ligge i mørke og lytte til... Jeg tænker dog, at det vil være rigtig godt, hvis enten far putter ham, og du kommer og siger godnat, eller hvis du putter ham, går ud og kommer tilbage, når du fornemmer, at han er parat til at sove. Så du naturligt kommer og siger godnat og er der for ham, men også holder fast i at han godt kan ligge lidt selv og lytte til f.eks. lydbogen eller et stykke beroligende musik.
Der er en risiko for, at han også ligger og kæmper mod søvnen, fordi han kan være bange for at du går, før han falder i søvn. Og derfor kan det godt trække tiden ud, at du vælger at blive der. Det kan derfor være bedre, at du går og kommer tilbage igen af flere omgange, så han lærer, at han sagtens kan være i sin seng, selvom du ikke er der :)
I har valgt at sove sammen, og det er rigtig fint. Han er på den måde ikke alene, og han ved, at du og far kommer tilbage i soveværelset senere. Det lyder meget trygt for ham, og han har en alder nu, hvor han godt ved, at når han ligger i sin seng, så er I i stuen, I er ikke forsvundet. Det betyder dog ikke, at han ikke kan forsøge at holde på jer - for han har naturligt brug for at føle sig prioriteret, og derfor skal I også være der for ham, men I kan godt skiftes til at gå frem og tilbage efter at I har læst, betrygget ham og sagt godnat.
Og så vil jeg også anbefale, at far og søn begynder at lave noget sammen. Det kan være at gå til svømning, musik og bevægelse, de kan handle sammen, vaske bil sammen, lave mad sammen, og far må meget gerne være den som f.eks. står for aftenbadet, smører jeres dreng med creme, giver nattøj på osv. så far gør alt det, som leder op til putning, før mor så evt. putter. Jo mere far gør alt det, jo lettere vil det naturligt også være for far at putte jeres dreng, hvorefter mor så naturligt kan komme ind og sige godnat.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske