Svar: Min datter sover ikke middagslur i vuggestuen
18. februar 2019
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, hvis din datter har mulighed for at sove en længere lur midt på dagen. Hun har naturligt brug for det afbræk, som en middagslur giver hende, og det er vigtigt, at hun får den søvn, som hun har behov for.
Man kan ikke bare forlænge hendes nattesøvn tilsvarende. Dagssøvnen giver hende nogle ting, som nattesøvnen ikke kan - og en dårlig nattesøvn kan repareres via dagssøvnen, hvor det modsatte ikke er tilfældet. Jeres datter lyder til at have behov for sin middagslur!
Som jeg læser dit brev, så vil vuggestuen gerne tilbyde børnene lur midt på dagen, og det ligger som en naturlig del af deres dagligdag, at børnene sover mellem kl 12-14. Det er rigtig godt, og her skal jeres datter naturligt også puttes. Hun kan godt sove, hvis de ikke flytter soverum, men skal hun sove et andet sted, så får hun ikke sin søvn, fordi der er for meget larm og uro.. og du skriver, at pædagogerne flytter børnene til det andet soverum for at har en pædagog mere i køkkenet...
Jeg synes, at børnenes søvnbehov må komme før behovet for køkkenhjælp... Derfor synes jeg, at du skal tale med pædagogerne/ledelsen om, at børnene får lov til at sove i det soverum, som giver dem den ro, som de har behov for, for at kunne sove. Vi ved i dag, hvor vigtigt søvn er for barnet humør, overskud, udvikling - og søvnen skal prioriteres. Og jeres datter er sandsynligvis ikke den eneste som har brug for ro, når hun skal sove....
Da de har et rum, hvor børnene kan sove uforstyrret, så må det være at prioritere, fordi det fungerer godt, når de sover der - hvor flytning til et rum tæt på køkkenet, ødelægger dagssøvnen... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver dig mod til at drøfte situationen med institutionen :) Knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske