Svar: Søvn rutiner

1. januar 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære J

Tak for dit brev :)

Med den alder din datter har nu, så vil det være rigtig fint, at du gradvist skærer ned for flaskerne, så hun tilbydes 2 flasker i døgnet. Og jeg vil anbefale, at det er flasken før middagsluren og flasken før putningen om aftenen, som du bibeholder. Det betyder, at hun om formiddagen skal lære at sove uden flaske - i stedet skal hun tilbydes et mellemmåltid, så hun stadig får noget at spise og drikke, før hun sover - og så vil det være rigtig godt, hvis hun puttes med en putteklud, sut eller lignende, som kan tage over og erstatte flasken.

Flasken før middagsluren må gerne bibeholdes. Hun har stadig brug for sin mælk, og da hun ikke drikker flaske i løbet af natten, så bør flasken ligge her. Da hun er vant til til at få flaske, før hun skal sove, så vil det også gøre det betydeligt lettere for dagsplejer at putte hende og hjælpe hende til en længere middagslur der. Det vil være trygt og dejligt for hende :) Hun skal dog ikke falde i søvn med flasken i munden og om dagen vil det være rigtig godt, hvis hun sidder på skødet, får sin flaske der, og derefter tilbydes en sut evt. koblet til en klud og så puttes ned i seng, barnevogn eller krybbe, hvor hun nu forventes at skulle sove og hvad rutiner dagplejer har.

Om aftenen vil det være rigtig godt, hvis I kan indføre et bad og en godnatgrød - børste tænder og derefter tilbyde hende flasken i sengen. Dette fordi hun lige nu reagerer voldsomt på skiftet fra favn og ned hvor hun skal sove - og det er vigtigt, at hun om aftenen hjælpes med at koble fra og finder roen, så hendes søvn bliver tilstrækkeligt dækket. Det er dog samtidig vigtigt, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men at du fjerner den før hun sover helt - når jeg anbefaler denne metode lige nu, så er det fordi hun vågner, når hun flyttes fra din favn og derefter har meget svært ved at komme videre i ...

Annonce

... søvnen. På sigt vil det være rigtig fint, at hun om aftenen også får flaske på skødet og derefter puttes med putteklud og sut.. jf. Tidligere svar :)

En dagsplan kunne se således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i dagpleje

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke tilbydes flaske først, mellemmåltidet erstatter flasken. Puttes med klud, evt. med sut...

Frokost 11.30: Rugbrødshapere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende og får også stadig grøntsagsmos med kød eller fisk. Hun må også gerne få varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - og det er her vigtigt, at hun ikke falder i søvn med sin flaske. Hun puttes igen med klud, evt. med sut.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hentes i dagpleje

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Aften 17.30: Aftensmad - spiser familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad til hånden og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov og får lidt babymassage.

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30, vand eller mme af kop - og får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten 19.45-20.00 med putteklud, godnatsang, beroligende hænder - puttes i sin seng, så hun undgår skiftet fra favn og ned hvor hun skal sove...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre sammen med mit tidligere svar :)

Rigtig meget held og lykke - håber at det går rigtig godt med tilvænningen til dagpleje for jer alle. Dejligt at du har tid til og mulighed for gradvist at vænne hende til den nye verden, som dagplejen naturligt vil være :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.