Svar: Falder først i søvn til natten efter midnat
18. december 2018
Alder:
2 mdr.
Kære trætte og frustrerede mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, du synes det er hårdt, og at du efterhånden har brug for din nattesøvn.. Det lyder som om, at det hos jer har været den rigtige beslutning at gå over til flaske. Det har givet lang mere ro, fordi jeres datter nu græder mindre, hun tager rigtig godt på, og hun lyder også til at sove rigtig godt om dagen, men det går naturligt ikke, hvis hun begynder at få en rytme, hvor hun vender op og ned på nat og dag....
Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, når de sover. De falder naturligt i søvn, når de er trætte og har brug for at sove, og så vågner de naturligt igen, når de har fået sovet en god lur, de vågner veludhvilede og parate til at opleve...
Hos det spæde barn er rytmen ikke etableret, det skal vi hjælpe barnet med. Og det betyder, at jeres datter skal hjælpes til en rytme, hvor hun så vidt muligt sover om natten - naturligvis afbrudt af sine mælkemåltider - og så er mere vågen om dagen. Hun skal naturligvis have den søvn, som hun har behov for, men som du selv er inde på, så er det ønskeligt, hvis hendes længste søvnstræk ligger om natten og ikke om dagen.
Du spørger om det er fordi jeres datter sover for meget om dagen, at hun sover så sent.. og ja, det lyder faktisk sådan. Du fortæller, at hun ofte sover 3 lure af 2.5-3.5 times varighed. Det betyder jo, at hun samlet sover mellem 7.5-10.5 time i løbet af dagen... Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2 måneder er 15-16 timer i døgnet og ofte ligger det godt fordelt, hvis barnet sover ca. 6 timer samlet i løbet af dagen og ca 9-10 timer om natten... Samlet får jeres datter sandsynligvis den mængde søvn, som hun har behov for - men altså fordelt uhensigtsmæssigt over døgnet...
Jeg vil anbefale jer, at I en periode forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at forlænge hendes vågenperiode her. Badet vil være med til at aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, og efterfølgende kan hun så puttes til en længere middagslur, som naturligt vil komme til at ligge senere end nu. På den måde kan I rykke lidt på hele dagens rytme, så hun måske begynder at trives med to lidt længere lure og derefter går lidt tidligere i seng - og får en længere nattesøvn - eller måske vil hun trives med en powernap om aftenen, og gå sent i seng, men dog ikke så sent, som er tilfældet lige nu. I 2 måneders alderen er man nødt til at være lidt fleksibel omkring barnets søvn. Nogle børn trives med to meget lange lure, andre børn trives med 3 lure... Og det kunne godt tænkes, at jeres datter måske ville trives med to lange lure og en længere nattesøvn eller to lange lure og en powernap...
Ændringen skal ske om dagen og ikke om aftenen eller om natten, og I skal forsøge at forlænge hendes vågenperiode mellem de to lure fremfor at vække hende af hendes dagssøvn for på den måde at se, om I kan skabe en rytme, som vil fungere bedre for både hende og jer - og som samtidig giver hende den søvn, som hun naturligt har behov for...
Derudover er det vigtigt, at I tilbyder hende flaske, som en fast del af hendes putteritual. Det at få flasken vil hjælpe hende med at koble fra og overgive sig til søvnen, og hun vil bedre kunne finde ro med flasken... Hvis flasken ligger for tidligt i forhold til, hvornår hun puttes, så kan hun ende med at blive overtræt og kæmpe mod søvnen - og derfor blive ekstra grædende og urolig... især om aftenen... :)
I forbindelse med, at I tilbyder hende et bad før middagsluren, så kan hun godt have behov for to flasker her - en flaske, når hun vågner af sin lange formiddagslur, og dermed før hun kommer i bad, og så en flaske mere, før hun puttes til næste lur. Hun bør med den alder hun har spise hver 3-4 time :)
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Og rigtig god jul til jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske