Svar: Falder først i søvn til natten efter midnat

18. december 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte og frustrerede mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, du synes det er hårdt, og at du efterhånden har brug for din nattesøvn.. Det lyder som om, at det hos jer har været den rigtige beslutning at gå over til flaske. Det har givet lang mere ro, fordi jeres datter nu græder mindre, hun tager rigtig godt på, og hun lyder også til at sove rigtig godt om dagen, men det går naturligt ikke, hvis hun begynder at få en rytme, hvor hun vender op og ned på nat og dag....

Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, når de sover. De falder naturligt i søvn, når de er trætte og har brug for at sove, og så vågner de naturligt igen, når de har fået sovet en god lur, de vågner veludhvilede og parate til at opleve...

Hos det spæde barn er rytmen ikke etableret, det skal vi hjælpe barnet med. Og det betyder, at jeres datter skal hjælpes til en rytme, hvor hun så vidt muligt sover om natten - naturligvis afbrudt af sine mælkemåltider - og så er mere vågen om dagen. Hun skal naturligvis have den søvn, som hun har behov for, men som du selv er inde på, så er det ønskeligt, hvis hendes længste søvnstræk ligger om natten og ikke om dagen.

Du spørger om det er fordi jeres datter sover for meget om dagen, at hun sover så sent.. og ja, det lyder faktisk sådan. Du fortæller, at hun ofte sover 3 lure af 2.5-3.5 times varighed. Det betyder jo, at hun samlet sover mellem 7.5-10.5 time i løbet af dagen... Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2 måneder er 15-16 timer i døgnet og ofte ligger det godt fordelt, hvis barnet sover ca. 6 timer samlet i løbet af dagen og ca 9-10 timer om natten... Samlet får jeres datter sandsynligvis den mængde søvn, som hun har behov for - men altså fordelt uhensigtsmæssigt over døgnet...

Jeg vil anbefale jer, at I en periode forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at forlænge hendes vågenperiode her. Badet vil være med til at aktivere hende ...

Annonce

... rigtig godt både motorisk og mentalt, og efterfølgende kan hun så puttes til en længere middagslur, som naturligt vil komme til at ligge senere end nu. På den måde kan I rykke lidt på hele dagens rytme, så hun måske begynder at trives med to lidt længere lure og derefter går lidt tidligere i seng - og får en længere nattesøvn - eller måske vil hun trives med en powernap om aftenen, og gå sent i seng, men dog ikke så sent, som er tilfældet lige nu. I 2 måneders alderen er man nødt til at være lidt fleksibel omkring barnets søvn. Nogle børn trives med to meget lange lure, andre børn trives med 3 lure... Og det kunne godt tænkes, at jeres datter måske ville trives med to lange lure og en længere nattesøvn eller to lange lure og en powernap...

Ændringen skal ske om dagen og ikke om aftenen eller om natten, og I skal forsøge at forlænge hendes vågenperiode mellem de to lure fremfor at vække hende af hendes dagssøvn for på den måde at se, om I kan skabe en rytme, som vil fungere bedre for både hende og jer - og som samtidig giver hende den søvn, som hun naturligt har behov for...

Derudover er det vigtigt, at I tilbyder hende flaske, som en fast del af hendes putteritual. Det at få flasken vil hjælpe hende med at koble fra og overgive sig til søvnen, og hun vil bedre kunne finde ro med flasken... Hvis flasken ligger for tidligt i forhold til, hvornår hun puttes, så kan hun ende med at blive overtræt og kæmpe mod søvnen - og derfor blive ekstra grædende og urolig... især om aftenen... :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I forbindelse med, at I tilbyder hende et bad før middagsluren, så kan hun godt have behov for to flasker her - en flaske, når hun vågner af sin lange formiddagslur, og dermed før hun kommer i bad, og så en flaske mere, før hun puttes til næste lur. Hun bør med den alder hun har spise hver 3-4 time :)

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig god jul til jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren