Brev:
Falder først i søvn til natten efter midnat
18. december 2018
Alder:
2 mdr.
Falder først i søvn til natten efter midnat
Hej Helen,
Jeg har skrevet til dig før da vores lille pige på nu 9 uger har haft 4 uger med skrigeri hver aften i noget der ligner 4-7 timer. Det har gjort mig udmattet, frustreret og rigtig ked af det. Det resulterede i at min produktion af mælk blev væsentlig nedsat og jeg kunne til sidst ikke få amningen til at fungere og er nu gået over på MME og de lange aftenen med skrig er mere eller mindre stoppet. Men nu er der opstået et andet ''problem''. Hun falder først i søvn til natten mellem 01 og 03, og sover ikke mere end 3-4 timer før hun er vågen igen til mad.
Hun har taget mere på end gennemsnittet siden fødslen hvor hun vejede 3.870 og nu er hun på ca 6,2 kg, så jeg tror ikke hun er sulten og hun bliver flere gange om aftenen tilbudt flaske for at vi er sikre på hun ikke er sulten, men afviser den.
I løbet af dagen har hun ca 3 lure udenfor i vognen af 2,5 til 3,5 times varighed. Typisk en om morgenen fra 9-10 stykker, så igen fra ca 13-14 tiden og igen ved en 17 tiden. Den kl. ca 17 er sjældent mere end 2 timer. Hendes vågne perioder om dagen er alt fra 30 min til 1,5 time - kan variere meget, men så snart hun begynder at vise tegn på træthed som at hun gaber og gnider øjne ligger vi hende klar til putning, og i løbet af dagen falder hun i søvn indenfor 20-30 min men om aftenen er hun vågen i flere timer selvom vi utallige gange forsøger at putte hende i hendes vugge. (Hun har sovet i samme vugge siden hun var ca 2 uger).
Det er ikke i tvivl om hun er træt om aftenen for hun gaber og gaber og øjne er til sidst ved at blive gnedet ud af hovedet af træthed, og hun er jo typisk vågen fra 18-19 tiden og til hun falder i søvn mellem 1 og 3, nogle aftener kan vi få hende til at sove 30 min men så vågner hun igen.
Hun er de fleste aftenen egentlig glad nok og der er måske gråd i sammenlagt ca 1 time, og så er der enkelte aftenen hvor det er 3-4 timers tid. Men selvom hun er rigtig træt falder hun først i søvn til natten mellem 1 og 3 og sover ikke mere end 3-4 timer før det er madtid igen og jeg ved ikke hvad vi skal gøre. Det er meget opslidende at være oppe den halve nat med hende og vi prøver alt. Vi vugger, synger, aer, ligger tæt, nusser, og nogle gange forsøger vi barnevognen fordi der finder hun altid ro om dagen men intet virker.
Er det fordi hun sover ''for meget'' om dagen og kan man vende om på det? For det ville være sjovere at have mange vågner timer om dagen end om natten.
Hilsen
en meget træt og lidt frustreret mor.