Falder først i søvn til natten efter midnat

18. december 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Falder først i søvn til natten efter midnat

Hej Helen,

Jeg har skrevet til dig før da vores lille pige på nu 9 uger har haft 4 uger med skrigeri hver aften i noget der ligner 4-7 timer. Det har gjort mig udmattet, frustreret og rigtig ked af det. Det resulterede i at min produktion af mælk blev væsentlig nedsat og jeg kunne til sidst ikke få amningen til at fungere og er nu gået over på MME og de lange aftenen med skrig er mere eller mindre stoppet. Men nu er der opstået et andet ''problem''. Hun falder først i søvn til natten mellem 01 og 03, og sover ikke mere end 3-4 timer før hun er vågen igen til mad.

Hun har taget mere på end gennemsnittet siden fødslen hvor hun vejede 3.870 og nu er hun på ca 6,2 kg, så jeg tror ikke hun er sulten og hun bliver flere gange om aftenen tilbudt flaske for at vi er sikre på hun ikke er sulten, men afviser den.

I løbet af dagen har hun ca 3 lure udenfor i vognen af 2,5 til 3,5 times varighed. Typisk en om morgenen fra 9-10 stykker, så igen fra ca 13-14 tiden og igen ved en 17 tiden. Den kl. ca 17 er sjældent mere end 2 timer. Hendes vågne perioder om dagen er alt fra 30 min til 1,5 time - kan variere meget, men så snart hun begynder at vise tegn på træthed som at hun gaber og gnider øjne ligger vi hende klar til putning, og i ...

Annonce

... løbet af dagen falder hun i søvn indenfor 20-30 min men om aftenen er hun vågen i flere timer selvom vi utallige gange forsøger at putte hende i hendes vugge. (Hun har sovet i samme vugge siden hun var ca 2 uger).

Det er ikke i tvivl om hun er træt om aftenen for hun gaber og gaber og øjne er til sidst ved at blive gnedet ud af hovedet af træthed, og hun er jo typisk vågen fra 18-19 tiden og til hun falder i søvn mellem 1 og 3, nogle aftener kan vi få hende til at sove 30 min men så vågner hun igen.

Hun er de fleste aftenen egentlig glad nok og der er måske gråd i sammenlagt ca 1 time, og så er der enkelte aftenen hvor det er 3-4 timers tid. Men selvom hun er rigtig træt falder hun først i søvn til natten mellem 1 og 3 og sover ikke mere end 3-4 timer før det er madtid igen og jeg ved ikke hvad vi skal gøre. Det er meget opslidende at være oppe den halve nat med hende og vi prøver alt. Vi vugger, synger, aer, ligger tæt, nusser, og nogle gange forsøger vi barnevognen fordi der finder hun altid ro om dagen men intet virker.

Er det fordi hun sover ''for meget'' om dagen og kan man vende om på det? For det ville være sjovere at have mange vågner timer om dagen end om natten.

Hilsen
en meget træt og lidt frustreret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig