Brev:
Voldsom nattegråd
19. december 2018
Alder:
14 mdr.
Voldsom nattegråd
Kære Helen
Vi skriver til dig, fordi vi er i tvivl om, hvordan vi skal takle vores søn på 14 ½ måned, der er inde i en ret heftig periode både søvn og humørmæssigt. Vi har brug for nogle gode konkrete gode råd og taktikker.
Vores søn er en meget dejlig, udadvendt, livlig, kvik og social dreng, som vi indtil nu, har haft ret let ved at afkode og hjælpe. Selvom han ikke kan sige så meget (andet end dyrelyde!), er han tydelig i sin kommunikation og viser klart, hvad han vil, og ikke mindst hvad han IKKE vil. Han har indtil nu altid været let at trøste og aflede og har sovet nogenlunde godt, men nu oplever vi, at han græder utrolig meget og vågner grædende flere gange om natten og er helt utrøstelig og vil kravle ud af sengen.
Vi havde alle mulige planer om, at han skulle sove i eget værelse eller i hvert fald i egen seng natten igennem, men har aldrig haft det store held med at putte ham eller holde ham i egen seng. Vi putter ham i vores og bærer ham så ned i sin egen, hvor han sjældent bliver hele natten. Siden han kunne stå på knæ og siden stå, har det, når han først har sat sig op om natten, været umuligt at lægge ham ned igen. Han vågner ligesom og vil videre. Indtil nu har vi kunnet tage ham op til os og sove videre nogenlunde i ro og mag plus lidt bøvlen rundt og suttetab osv. Da han stadig fik meget modermælkserstatning men var i overgangsmadsfasen kunne han godt finde på at vågne meget sulten og grædende, hvis han havde et efterslæb af sult, men sov med det samme, når han havde fået mælk. Ellers har han aldrig været utrøstelig om natten før nu.
Lidt baggrund:
Han begyndte i dagpleje, da han var 11 måneder og har overordnet reageret rigtig godt på det. Dagplejeren er kærlig og opmærksom og han opfører sig mere eller mindre eksemplarisk, når han er hos hende. Kravler selv ned i sovepose og sover lange lure, hjælper til med flyverdragt osv., hvilket slet ikke fungerer hjemme, hvor næsten hver tøjgenstand, der skal på og hver eneste bleskifte er en kamp. Han er hos hende fra 8 til 15:30 hver dag og er for et par uger siden gået over til en lur af sig selv, hvilket har givet os nogle meget lange eftermiddage og aftner, da hans første lur endnu ikke helt ligger sent nok på dagen. På gode dage står han op kl. 6, sover lur kl. 11 og 3 timer frem og går så i seng mellem 19:30 og 20. På dårlige dage, hvor han har været meget nattevågen og er udmattet, sover han allerede lur kl 9 og er så vågen fra 11-12 stykker og til han skal sove om aftenen. Nogle dage har vi kunnet putte ham på sofaen til en powernap mellem 8 og 9 efter en slem nat og så har dagplejeren puttet ham til en god lur midt på dagen.
Sammenfaldende med at han var ved at gå over til én lur, blev han syg og var hjemme i over en uge, hvor han pga. feber, kvalme og opkast spiste meget, meget lidt. Efter den sygdomstur, som stadig spøger med en træls hoste, der forstyrrer hans søvn, har han været meget mere skrøbelig. Han virker som om hans separationsangst er gået helt amok, så han nu kan blive ked af det, bare en af os forlader rummet kort. Han havde lært at gå lige før sygeperioden og stavrede glad frem og tilbage mellem os, men i ca. halvanden uges tid efter sygdommen, virkede det som om, at han havde mistet modet og kravlede mest igen. Det er også efter den sygdomsuge at vi har oplevet grædeture sådan grænsende til hysteri, både om natten og i forbindelse med aflevering eller hentning, hvor han ikke er til at trøste eller aflede, hvilket han ellers virkelig var god til før. Han har også været mere pylret og klagende end ellers, men er stadig også helt glad, legende og frisk. Det svinger!
Kan den sygdomsperiode være forklaringen?
Vi er i tvivl om, om der er tale om natteskræk, udvikling, sult eller manglende tryghed (eller en god kombi af en masse), og vi vil gerne have bud på, hvordan vi skal forholde os. Vi kan f.eks. få ham til at holde op med at græde ved at vise ham billede (af sig selv!) på mobilen eller ved at sætte tegnefilm på, hvilket vi er bange for at gøre til en vane. Vi har også enkelte gange siddet oppe i flere timer med en lille zombie-dreng, der skreg hver gang, vi prøvede at slukke. (Det har som regel været i forbindelse med, at vi har overnattet ude hos bedsteforældre, hvor han generelt ikke rigtig kan finde ud af at sove som normalt.)
Omvendt føles det grænseoverskridende ikke at ty til det, der får ham til at stoppe gråden og slappe af. Han kan sagtens vågne på andre måder om natten, hvor han ligger og pludrer lidt eller halvsover. Men når han vågner sådan storgrædende, er hans krop helt spændt, og han bliver ikke beroliget af trøst. Det hjælper nogle gange kortvarigt at gå rundt med ham, men så tager det til igen. Han kører ligesom sig selv lidt op, fornemmer vi. Han afviser vand, oplæsning og legetøj, men som regel kan vi godt få ham til at drikke lidt mme, hvilket også lidt er en ting, vi jo gerne vil udfase og er bange for at vænne ham til igen.
Sikke en smøre. Summa summarum kunne vi godt bruge lidt hjælp til, hvordan vi takler ham, når han vågner sådan. Skal vi begge to være ind over? Skal vi acceptere tv eller whatever works? eller skal vi lade ham græde mens vi trøster, men ellers ikke forsøger at stimulere ham på nogen måde? Vi vil gerne vælge en strategi, så vi ikke i stressen over situationen gør det værre eller forlænger den her periode.
Vi håber du kan hjælpe.
De bedste hilsner
To mødre