Svar: Voldsom nattegråd
19. december 2018
Alder:
14 mdr.
Kære begge
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle jeres tanker omkring hans pludselige reaktioner :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer.
Der kan naturligvis godt være flere ting, som spiller ind hos jer, så der er tale om en "kombi" som I selv nævner og jeg kan heller ikke udelukke, at det kan handle om f.eks. natteskræk, når jeres dreng vågner og er så ulykkelig, som han nogle gange er. Der er dog nogle ting, som umiddelbart springer mig i øjnene, når jeg læser jeres brev, som jeg tænker er mere sandsynlige end natteskræk...
For det første er det en rigtig svær alder lige nu. Netop i 13-15 måneders alderen, kan man tale om en slags separation-gentilnærmelsesfase, hvor han på den ene side vil søge jer ekstra meget, har ekstra meget brug for at mærke jer tæt på, viser behov for at blive løftet op i jeres favn - og lige så snart I så tager ham op, så vil han alligevel ikke være oppe, men vil ned igen. Det kan føles lidt som op-ned-op-ned og som om at han ikke rigtig selv helt kan beslutte, hvad han egentlig har brug for. Det kan også vise sig ved, at han pludselig bliver ked af det, når I forlader et rum - f.eks. går i køkkenet eller på toilettet og lader ham være alene i stuen, han har pludselig ekstra meget behov for at se jer.
Og det påvirker naturligt også hans evne til at sove og evne til at overgive sig til søvnen, han kan have ekstra behov for at I sidder hos ham, prioriterer tid ved sengekanten om aftenen, ligesom han også vil kunne sove mere uroligt om natten og også vågne fordi han lige nu drømmer ekstra meget og bearbejder dagens oplevelser.
Start i dagpleje kan spille ind. Selvom han e nu har gået i dagplejen i 3 måneder, så opleves adskillelsen fra jer større og mere bevidst nu og det kan han godt reagere på. Samtidig lyder det lidt hårdt ofr ham at følge dagplejers rytme - og jeg tænker faktisk, at jeres dreng lyder til at have behov for to lure dagligt. Det er lidt for tidligt, at han kun sover en længere middagslur - eftermiddagen bliver simpelthen for lang for ham og han bliver overtræt - hvilket ikke er befordrende for hans nattesøvn... Jeg synes derfor, at det er en overvejelse værd, om han kan få to lure dagligt - og det vil være rigtig godt, hvis I hjemme i juledagene kan hjælpe ham til dette. Meget gerne en formiddagslur, måske bare på 30-35 minutter og så en længere middagslur, der ligger lidt senere end den ligger lige nu...
Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at hjælpe ham til en nogenlunde fast rytme med to lure dagligt, og faste tidspunkter for leg og aktivitet, så han bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt - og faste spisetidspunkter, hvor I også meget gerne må medtænke sammensætningen af hans kost. Det er vigtigt, at han tilbydes mange små måltider dagen igennem og at han spiser sundt og varieret - han skal have rigtig mad, familiemad og mad fra alle fødevaregrupper - sunde snacks/mellemmåltider, ikke for meget sukker, ikke for meget mælk, men spise varieret dagen igennem. Og han må f.eks. også meget gerne tilbydes et godnatmåltid om aftenen, som en fast del af hans putteritual, så en aftenrytme ser således ud:
Aften 18: Aftensmad, familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad som spises med gaffel og med fingrene og der skal også stadig være moset mad. Kartofler kan moses med gaffel og frikadellen kan spises i stykker, vand eller lidt letmælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød eller rester fra aftensmaden - f.eks. kold frikadelle og en klapsammenrugbrød. Vand af kop. Får derefter børstet tænder...
Puttes til natten ca kl 20 med godnatsang, puttebamse, putteklud, historie eller lignende...
Og dette leder så hen til næste udfordring - det lyder faktisk som om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem.... Det lyder som om, at jeres dreng er afhængig af jeres favn for at kunne sove. I fortæller, at han aldrig er faldet i søvn i sin seng, men er faldet i søvn i jeres seng og derefter flyttet til egen seng - og når han så vågner i løbet af natten så kommer han ind til jer og sover videre....
Det er rigtig vigtigt, at I vænner jeres dreng til at falde i søvn der, hvor I ønsker, han skal sove. Han må gerne falde i søvn i jeres seng, det er helt fint at prioritere samsovning, hvis der er plads til jer alle, og sengen er stor nok - men I kan ikke forvente, at han så vil kunne flyttes til egen seng og sove videre der resten af natten. Hvis I ønsker, at han skal sove i egen seng om natten og ikke behøve jeres favn, så skal han puttes på denne måde om aftenen. Det er utrygt for ham, hvis han falder i søvn et sted og vågner op et andet sted, så vil han naturligt søge det han havde, da han faldt i søvn - netop jeres favn og seng og vil derfor først kunne sove roligt videre, når han atter kommer tilbage til jer:)
Hvis I gerne vil lære ham at sove i egen seng, så vil det hjælpe med en fast dagsrytme, fordi det vil gøre, at I bedre kan ramme hans egentlige puttetidspunkt - og han dermed vil være mere parat til at sove, når I putter ham. Og det er her igen vigtigt, at han ikke er overtræt, men føler sig parat - hvorfor de to lure dagligt, så han får en formiddagslur og en middagslur, kan være en god idé :)
Derudover vil det være rigtig godt, hvis I bevidst arbejder på at give ham en substitut for jeres favn, seng og nærhed. Det kan være en puttebamse, putteklud, slaskedukke, aflagt t-shirt, der dufter af jer eller lignende.. Noget som han stille og roligt kan begynde at føle tryghed ved, og som han kan putte sig med, hvor han normalt vil bruge jer. Det er vigtigt, at bamse/kluden osv. følger ham hele dagen. Den skal være med, når I triller i barnevognen, når han putter på sofaen, når han er i dagpleje osv. Så den følger ham som en fast følgesvend og stille og roligt tager mere og mere over.
Sygdom gør naturligt ikke gode søvnvaner bedre, og det er bestemt heller ikke nogen god idé at ændre på søvnvaner og rytme på tidspunkter, hvor jeres dreng er inde i en sygdomsperiode. Han har naturligt brug for ekstra nærhed og tæt kontakt, når han er syg. Men hvis han er ved at være frisk igen og har mere overskud, så er det en god idé at forsøge nu... vinteren er jo desværre ofte årstid for "snotnæser" og "øreproblemer", og det er derfor en god idé at udnytte de sygdomsfrie dage til at skabe nye vaner og rutiner.
Nogle gange kan det være nødvendigt at aflede ham ved at vise ham små filmklip osv. så han kommer helt ud af en svær situation og falder til ro. Som I skriver, så er det vigtigt, at han slapper af og I skal ikke gøre noget, som virker grænseoverskridende for hverken jer eller ham... Men jeg tænker, at hos jer vil det hjælpe at se lidt på dagsrytmen, forsøge at indføre to lure dagligt igen med formiddagslur og middagslur (det er vigtigt, at han ikke sover længere end til kl 16) og også overveje, om I skal ændre på måden I putter ham på og de ritualer han forbinder med at falde i søvn, fordi det naturligt har betydning for hans evne til at komme videre i søvnen om natten...
Når og hvis han vågner om natten og er ked af det, så skal I forsøge at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Og hvis det lige nu kan hjælpe at tage ham ind til jer og lægge jer med ham, så er det at foretrække fremfor at gå i stuen, tænde lys, se tv osv. Jo mere I kan signalere, at det er nat og dermed tid til at sove og jo mindre aktivitet I kan tilbyde, jo bedre vil det være fremadrettet :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god jul til jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske