Svar: Vil kun sove på siden

17. december 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Julie

Tak for dit brev :)

I 1990´erne påviste man en sammenhæng mellem måden barnet ligger på, når det sover - og vuggedød. Risikoen for vuggedød er op til 10 gange højere, hvis barnet sover på maven end på ryggen. Risikoen for vuggedød er dobbelt så stor, hvis barnet sover på siden i forhold til at sove på ryggen.

Derfor har anbefalingerne siden 1990´erne været, at barnet skal sove på ryggen. Derudover skal man undgå, at barnet får det for varmt, når det sover og så skal man undgå rygning og tobaksrøg - både i graviditeten og efter fødslen.

Siden 1991 er antallet af børn, der dør af vuggedød, faldet signifikant. Tidligere døde 120 børn årligt i Danmark, som følge af vuggedød - det svarer til ca. 2 børn per 1000 levendefødte. Efter anbefalingerne er tallet faldet til ca 0,2 børn pr 1000 levendefødte.

Vuggedød defineres som pludselig uventet spædbarnsdød uden forklarlig årsag. Dødsfaldet sker fra barnet er 8 dage til 1 år gammelt. Risikoen er dog størst det første halve år - i takt med at barnet bliver motorisk stærkere, falder risikoen betydeligt. Og Sundhedsstyrelsen skriver i deres pjece om forebyggelse af vuggedød, at "når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven".

Som jeg læser dit brev, så er jeres datter ikke motorisk der, hvor hun selv kan vende og dreje sig - og dermed selv skifte stilling under søvn. Derfor bør hun sove på ryggen, når ...

Annonce

... hun skal sove.

Er det ikke muligt, at du kan stå ved hende, når hun skal sove, så du er der, har en beroligende hånd på hende og hjælper hende med at overgive sig til søvnen? Evt. samle hendes hænder foran brystkassen og holde hænderne, fordi det giver hende en følelse af at holde sammen på sig selv, hvilket vil hjælpe hende til at overgive sig og mindske tendensen med at flagre med armene, så hun får vækket sig selv....

Du skriver, at hun tidligere har ligget i en spændetrøje og at fjernelsen af denne har gjort, at hun nu tager armene op i ansigtet og derfor ikke kan finde ro.. Og jeg tænker, at det netop er denne ændring, som giver jer lidt udfordringer nu. Hun har ikke været vant til at kunne bevæge sig så meget, som hun kan nu - og får derfor vækket sig selv, ligesom det er svært for hende at overgive sig til søvnen - det er en helt ny fornemmelse. En overgang til at hun lærer det, tænker jeg derfor vil være, at I hjælper hende med jeres hænder og ro...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så arbejder tiden naturligt for jer - så i takt med at hun bliver stærkere motorisk, kan deje om sin egen akse, trille omkring fra mave til ryg og ryg til mave, få fat i sine tæer osv. og får mere og mere styr på sin krop, så vil hun naturligt også kunne finde en rar stilling at sove i og så er der ingen problemer i, at hun vælger at sove på siden....

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder