Svar: Vil kun sove på siden
17. december 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
I 1990´erne påviste man en sammenhæng mellem måden barnet ligger på, når det sover - og vuggedød. Risikoen for vuggedød er op til 10 gange højere, hvis barnet sover på maven end på ryggen. Risikoen for vuggedød er dobbelt så stor, hvis barnet sover på siden i forhold til at sove på ryggen.
Derfor har anbefalingerne siden 1990´erne været, at barnet skal sove på ryggen. Derudover skal man undgå, at barnet får det for varmt, når det sover og så skal man undgå rygning og tobaksrøg - både i graviditeten og efter fødslen.
Siden 1991 er antallet af børn, der dør af vuggedød, faldet signifikant. Tidligere døde 120 børn årligt i Danmark, som følge af vuggedød - det svarer til ca. 2 børn per 1000 levendefødte. Efter anbefalingerne er tallet faldet til ca 0,2 børn pr 1000 levendefødte.
Vuggedød defineres som pludselig uventet spædbarnsdød uden forklarlig årsag. Dødsfaldet sker fra barnet er 8 dage til 1 år gammelt. Risikoen er dog størst det første halve år - i takt med at barnet bliver motorisk stærkere, falder risikoen betydeligt. Og Sundhedsstyrelsen skriver i deres pjece om forebyggelse af vuggedød, at "når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven".
Som jeg læser dit brev, så er jeres datter ikke motorisk der, hvor hun selv kan vende og dreje sig - og dermed selv skifte stilling under søvn. Derfor bør hun sove på ryggen, når hun skal sove.
Er det ikke muligt, at du kan stå ved hende, når hun skal sove, så du er der, har en beroligende hånd på hende og hjælper hende med at overgive sig til søvnen? Evt. samle hendes hænder foran brystkassen og holde hænderne, fordi det giver hende en følelse af at holde sammen på sig selv, hvilket vil hjælpe hende til at overgive sig og mindske tendensen med at flagre med armene, så hun får vækket sig selv....
Du skriver, at hun tidligere har ligget i en spændetrøje og at fjernelsen af denne har gjort, at hun nu tager armene op i ansigtet og derfor ikke kan finde ro.. Og jeg tænker, at det netop er denne ændring, som giver jer lidt udfordringer nu. Hun har ikke været vant til at kunne bevæge sig så meget, som hun kan nu - og får derfor vækket sig selv, ligesom det er svært for hende at overgive sig til søvnen - det er en helt ny fornemmelse. En overgang til at hun lærer det, tænker jeg derfor vil være, at I hjælper hende med jeres hænder og ro...
Og så arbejder tiden naturligt for jer - så i takt med at hun bliver stærkere motorisk, kan deje om sin egen akse, trille omkring fra mave til ryg og ryg til mave, få fat i sine tæer osv. og får mere og mere styr på sin krop, så vil hun naturligt også kunne finde en rar stilling at sove i og så er der ingen problemer i, at hun vælger at sove på siden....
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske