Svar: Storesøsters putterutine

14. december 2018

Kategori:
Alder:
5 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det lyder som om, at jeres datter har en del "overspringshandlinger" i forbindelse med at hun skal sove - og det handler om, at hun har et stort behov for at holde på jer, så hun forsøger alle muligheder for at få jer til at blive...:)

Hun lyder dog ikke utryg - hun er glad for sin seng, søger jer ikke om natten, men kalder på jer, hvis hun vågner og har brug for jer og virker generelt glad for sit værelse og har vænnet sig til flytningen og det nye hus.

Som jeg læser jeres brev, så trives hun også i hverdagen, og der er ikke noget som umiddelbart kan forklare, hvorfor hun lige nu skulle have svært ved at sove - drillerier, for mange krav, sygdom, krise i familien og lignende, som hun kan blive påvirket af. Det lyder som om, at der egentlig er ro i familien og omkring jer...

Derfor tænker jeg, at I godt kan begynde at lave nogle aftaler med hende om, hvordan det foregår og melde klart ud - at I læser en historie, hun må gerne få vand at drikke, I sætter en lydbog på, og så går I ud. I kikker naturligvis ind til hende, hun behøver ikke sove, det er fint, at hun ligger og lukker øjnene... men det er sådan, at det er nu.

Hun er 5.5 år gammel, og I kan derfor godt lave nogle aftaler med hende og også forklare hende nogle ting... Du skriver, at du på et tidspunkt må skære igennem - og det er du nødt til, og måske skal du gøre det lidt før. Og så netop tale med hende om - ikke imens hun puttes, men dagen efter eller før - hvorfor det er vigtigt, at hun lægger sig og slapper af, når hun er puttet, ligesom I kan tale med hende om, hvad der gør putningen hyggelig, og hvorfor det er vigtigt. Måske har I allerede talt så meget om det, at det ikke er nødvendigt at gøre det igen...

Det er vigtigt, at I ikke virker usikre på, hvorvidt I skal blive der, eller hvorvidt I faktisk mener, at hun godt kan ligge i sin seng, uden jeres tilstedeværelse.. Naturligvis skal der være plads til, at hun får en anden bamse, end den hun først havde bedt om, men det er vigtigt, at der ikke er for mange ting, som hele tiden skal ændres - at der ikke er alt for mange ...

Annonce

... overspringshandlinger, og at I signalerer, at I faktisk mener, at det er sovetid for hende nu...

Den forhandling, som I oplever aften efter aften, vil gribe mere og mere om sig med den alder hun har - og I kan naturligt ikke betænke hende i at forsøge. Faktisk er det et sundhedstegn, at hun øver sig i at forhandle, og forhandling er til en vis grad også okay. Hun må gerne komme med forslag til, hvordan putningen skal foregå, for at hun er tryg og glad for at komme i seng, det er helt okay, at hun har en vis medbestemmelse - men det skal aftales og tales igennem, før putningerne om aftenen. Og det kan også være okay, at I siger "vi har aftalt at... så nu gør vi sådan" og på den måde melder klart ud. Ikke på nogen hård eller autoritær måde, men så hun ikke bliver usikker på, hvad I mener, hvad der egentlig skal ske og hvad der forventes af hende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og ja - så synes jeg også, at det er en god idé, hvis I kan gøre hende selvhjulpen omkring behov for vand, enten ved at sætte en hylde op eller stille et lille bord eller en skammel ved siden af hende seng, som hun kan have en kop vand eller drikkedunk stående på... Så hvis hun kalder "jeg er tørstiiiig", så kan I også svarer "så tager du dig bare en tår vand", fordi hun netop har lidt vand stående :)

Når og hvis hun vågner om natten, så er I lige nu nok nødt til fortsat at gå ind til hende, putte hende med dynen osv. som I plejer og hjælpe hende videre ind i søvnen. I første omgang skal I ikke kræve, at hun kommer ind til jer, hvis hun har brug for jer eller at hun klarer sig selv. Det er nok, at hun skal vænnes til at komme i seng, få læst, kys og kram, og I så går til og fra, uden at putteritualet trækker ud. Men hen af vejen vil det naturligt være rigtig godt, hvis hun selv kan tage sig en tår vand, når hun vågner... Hos jer tænker jeg dog, at det lige nu også handler om, at hun har brug for at blive bekræftet i, at I er der for hende - og hun er jo kommet rigtig langt fra, at hun altid har sovet sammen med en af jer, til at hun nu faktisk sover på eget værelse uden mor og far :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer