Storesøsters putterutine

14. december 2018

Kategori:
Alder:
5 år, 5 mdr.

Storesøsters putterutine

Kære Helen

I dit svar vedrørende lillebrors søvn, nævnte du, at det er vigtigt, at putningen ikke trækker ud og bliver til irritation og dermed også pres på børnene omkring at skulle falde i søvn.
Og det ramte mig, fordi det lidt er det, der er ved at ske, når storesøster skal puttes.

Som du ved, er der sket meget over det sidste år. Storesøster har sovet sammen med enten mor eller far, siden hun blev født, og det er vores oplevelse, at hun har haft et særligt behov for tryghed.
Vi købte nyt hus for et år siden og overtog det 1. maj. Herefter begyndte istandsættelsen, og den 1. juni flyttede vi ind i en lejet lejlighed, som vi boede i i seks uger, imens det nye hus blev klar.

Vi flyttede ind i det nye hus i sommerferien, og begge børn tog skiftet rigtig pænt. Men efter ferien kom reaktionen, og især storesøster har givet udtryk for, at hun savner det gamle – og hun har haft ekstra stort behov for kram og nærhed (især af mor). Heldigvis lykkedes det uden al for mange tårer at få indført, at hun sover alene på eget værelse (midt imellem lillebrors og vores), og hun er meget glad for det nye hus nu og sit nye værelse.

Hvis hun vågner i løbet af natten og har svært ved at falde i søvn igen (det sker sjældent), vil hun ikke med ind i vores seng. Så jeg oplever, at hun er glad og tryg i sin egen seng.
Hun ville bare allerhelst have en af os liggende eller siddende ved siden af 😊

Vi er meget enige i, at det er farligt at rykke alt for meget ved rutinen, fordi vi jo endelig er kommet ind i sådan en god rytme. Men, puttesituationen er ikke altid hyggelig.

Generelt er hun nok en ’ugle’ ligesom lillebror. Hun vil gerne være længe oppe, og hun er aldrig klar til at komme i seng – uanset tidspunktet.
Så vi forbereder hende i god tid inden, og så går det som regel nogenlunde med at blive klar (nattøj på, tisse, børste tænder, vaske hænder og ansigt og sige godnat til far og lillebror).

Men så snart bogen er læst, og vi har krammet godnat, er alting galt. Strømperne sidder forkert, underbukserne er pludselig ...

Annonce

... våde, hun er meget tørstig (og får vand flere gange), der er for mørkt (selvom vi har en god natlampe), vi skal holde i hånd, hun skal have en anden bamse en den hun har etc. Og på et tidspunkt må jeg skære igennem og sige, at nu får hun en sidste tår vand, og så skal hun lægge sig ned og lukke øjnene.

Hun siger tit, at hun ikke kan sove, og derfor er aftalen, at det behøver hun ikke. Men hun skal ligge ned og slappe af med lukkede øjne. Det har været ok tidligere, men nu er hun simpelthen begyndt at nægte.

Nu skal det pludselig være far, der putter, eller også vil hun kun lægge sig ned, hvis vi holder i hånden eller lign.

Der bliver enormt meget forhandling, og det er som om, det hele tiden griber om sig. Efter en aften med tre gange vand, skal hun også have tre dagen efter. Og hvis vi en aften har holdt i hånd, fordi hun har været overtræt og ked af det, skal vi også gøre det dagen efter etc. Derfor er stemningen ikke altid så god og hygelig, som vi gerne vil have den skal være.

Efter vi har læst bog og krammet og sagt godnat, er hun vant til at høre lydbog. Det fungerer godt. Og hvis jeg er alene hjemme og derfor putter begge børn samtidig, hører hun lydbog, imens jeg prøver at få lillebror til ro.
Jeg går typisk lidt til og fra, og på den måde ender hun med at falde i søvn først – lillebror bliver gerne generet, når man forlader rummet (det er uvant), hvor storesøster ender med at blive træt og falde i søvn (dog lidt senere end ellers).

På en almindelig aften ender vi typisk med at skære igennem og hun får lov at holde i hånd, og hun sover typisk omkring kl. 20/20.30.
I løbet af natten kalder hun typisk 1-2 gange, hvor hun skal have en tår vand, et kram, hjælp med dynen eller andet.

Vi har talt om at sætte en hylde op over hendes seng, så hun kan have en drikke dunk stående og selv tage en tår vand. Men jeg er i tvivl, om hun vil vågne op af det og have svært ved at falde i søvn igen.

Jeg glæder mig til at høre dine tanker omkring puttesituationen og hendes opvågninger i løbe af natten.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien