Svar: Er svær at få til at sove om aftenen og om natten
2. december 2018
Alder:
8 mdr.
Kære Alfreds mor
Tak for dit brev - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)
Det lyder for mig som om, at I har ramt separationsfasen. Det betyder at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med Alfred lige nu - og det påvirker hans søvn. Både det at skulle finde roen og overgive sig til søvnen og også at skulle sove roligt, når han endelig sover - det er svært for ham i denne periode....
Separationsfasen dækker især over 8-10 måneders alderen (for nogle lidt tidligere og andre lidt senere). Jeres dreng er rigtig godt igang med at øve adskillelse fra jer - han sidder ikke længere ved jeres fødder, men forsøger at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, og han har derfor ikke helt samme kontakt og nærhed, som han tidligere har haft.
Behovet for nærhed har han dog stadig, og det viser han ofte ved at virke ekstra søgende om aftenen, når han skal sove. Det er svært at sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen. Ligesom han i denne periode også kan være mere brystsøgende, fordi brystet/amningen netop giver ham ekstra nærhed og er det mest trygge han kender - og det er vigtigt at sige, at du meget gerne må amme ham om aftenen, når han skal sove.
De fleste børn har brug for 3 amninger i døgnet i 8-9 måneders alderen og jeg anbefaler normalt, at disse amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Og amningen skal naturligt indgå som en fast del af hans putteritual. Du skriver at han ofte søger brystet flere gange om natten - og det er vigtigt, at du ikke sætter hans behov for brystet op, ligesom det er vigtigt, at han ammes men ikke falder i søvn med brystet i munden. Det er vigtigt, at han slipper brystet og registrerer, at han puttes i sin seng, hvis det er der, I ønsker, at han skal sove. Han må også gerne falde i søvn i din seng, hvis det fungerer bedst lige nu - men det er vigtigt, at han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover, så han ikke falder i søvn med bryst i munden.
Du skriver, at du gerne vil have "ham til at sove uden det bryst", og alternativet til bryst er flaske. Det er derfor også en mulighed, at I forsøger at introducere en flaske, som han så kan få 3 gange i døgnet i stedet for amning. Flasken har den fordel, at den også kan gives af far, I ved præcist hvor meget jeres dreng indtager, og samtidig kan flasken gives direkte i tremmesengen, så I undgår det skift, der er fra favn og ned i sengen, som det lyder som om, at jeres dreng reagerer på. Han kan således få sin mælk/flaske, der hvor I gerne vil lære ham at sove... :) Det er ikke sikker, at han vil acceptere en flaske med den alder han har nu, men I kan forsøge - det anbefales, at han enten ammes eller får flaske til han er 1 år....
Derudover så lyder det som om, at han måske bliver puttet lidt for sent.. Du skriver, at han ofte vågner af sin middagslur fra 14.30-15.30 og puttes kl ca 20 - og det lyder som om, at han nogle gange får en lidt lang vågenperiode om eftermiddagen og bliver måske derfor lidt for overtræt, hvilket gør det sværere for ham at falde i søvn. Det kan derfor godt være, at han skal puttes omkring kl 19-19.30 i stedet...:)
Men det kommer meget an på hans samlede søvnindtag, for nogle gange tager han jo også nogle meget lange dagslure, og så vil nattesøvnen naturligt skulle være kortere... :) Hvis han nogle dage sover 4-4.5 times søvn i løbet af dagen, så vil hans nattesøvn ikke kunne være mere end ca 10 timer lang og starter han f.eks. dagen kl 06.30, så betyder det et puttetidspunkt, som ligger senere f.eks. 20.30.. hvilket også kan forklare, hvorfor han ikke virker frisk og parat til at sove, når du forsøger...
Problemet her er, at hans eftermiddag så igen kan blive for lang og at du måske derfor så skal arbejde på at hans middagslur kommer til at ligge lidt senere. Så han står senere op fra den og derfor også puttes senere om aftenen....
Du nævner også, at han spiser okay til middag og aften, men ikke spiser så meget af sine mellemmåltider og nu hvor han bliver 8 måneder, vil det være en god idé at introducere en ny aftenrytme. Jeg vil anbefale, at I forsøger at give ham et bad om aftenen, afslutter dette med god frottering med håndklædet, fordi det kan hjælpe ham til større fysisk ro, når han skal sove - og så tilbyder ham en godnatgrød. Det kan være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød... Jeg anbefaler normalt ikke godnatgrød før 8 måneders alderen, men det passer også med jeres drengs alder nu.
Mit forslag til en dagsrytme ser derfor således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden amning)
Frokost 12.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos ved siden af. Det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad - udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, mme eller vand af kop. Får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten.. tidspunktet er du nødt til at forsøge at beregne dig frem til, fordi det afhænger meget af, hvor meget han har sovet i løbet af dagen og samlet kan forventes at sove. Hvis han står tidligt op af sin middagslur, skal han måske puttes kl 19, sover han en meget lang middagslur og samlet har sovet 4-4.5 time i løbet af dagen, så er han måske først putte klar kl 20.30.. godnatgrøden skal ligge kort før putning, tandbørstning og amning :)
Sen aften 23: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød....
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk og dermed brystet om natten, at jeres dreng spiser og drikker nok hele dagen igennem, og jeg håber at dagsplanen giver lidt idé om, hvad han har behov for :) Når og hvis han søger brystet om natten, så må du forsøger at berolige ham med dine hænder, stillingskift, beroligende ord osv. og så vidt muligt uden at tage ham op eller amme ham... Men hvis du fornemmer, at han tydligt har brug for brystet, så må du naturligvis give ham det - det er dog vigtigt, at du forsøger at afkorte amningerne mere og mere, så han til sidst kan sove uden bryst om natten.
Det betyder, at når han søger brystet om natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Du skal sandsynligvis gøre det mange gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Hvis du kan holde fast i at han sover i egen seng på eget værelse og det fungerer for jer, så er det fint. Men hvis du fornemmer, at du går pendulfart mellem hans værelse og soveværelset, så kan det være en god idé, at du kobler hans seng til din seng. Du kan ligge ned og amme, så han stadig får masser af kærtegn, nærhed, fysisk kontakt. Du kan holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig, hvor sengen som sagt er koblet til din seng. Naturligvis hvor det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt :)
Det er dog vigtigt at nævne, at det at ligge på afstand af dig, kan også være med til at gøre, at han ikke søger brystet helt så hyppigt. Når han ligger tæt på dig, dufter han din mælk tydeligt og det er naturligt sværere for ham at undvære brystet, når I ligger tæt:) Og har I lyst til at far skal forsøge med en flaske aften og/eller sen aften, kan det også nogle gange være lettere, hvis det foregår på Alfreds eget værelse, så mor ikke er der.
I skal også være opmærksomme på potningen om dagen - om formiddagen skal han ikke længere ammes, før han puttes - og det vil være rigtig godt, hvis du her bruger putteklud, kærtegn, beroligende ord og lignende, som kan overføres til resten af døgnet. Før middagsluren skal han naturligt tilbydes bryst (eller flaske), men igen ikke falde i søvn med dette, men beroliges med andre ting - som du så kan overføre til aften og nat. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed vil der være for ham :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske