Brev:
Dagsplan og søvnmønster
3. december 2018
Alder:
6 mdr.
Dagsplan og søvnmønster
Kære Helen
Så er der gået lidt tid siden sidst, og tingene ændrer sig jo hele tiden, så nu vil jeg gerne bede om lidt af dine gode input igen ;-)
Der er sket en hel del med vores søns søvnmønster siden, at vi sidst skrev sammen. Vores søn sover stadig kun to lure i løbet af dagen, men hvor de var rimelig faste på omkring 1,5 time formiddag og eftermiddag, har det nu ændret sig, så den ene er 1,5 time, og den anden typisk kun varer 45 minutter (det varierer lidt hvilken). Efter vi er flyttet i hus, sover han begge lure i barnevognen uden for, og han elsker det. Jeg går typisk kun et par huse ned ad vejen, og så sover han som en sten.
Jeg ville dog gerne forsøge at få ham til at sove en lidt længere middagslur, som du jo foreslog, og jeg har forsøgt mig med ALT. Putte videre med mig i sengen + evt. en amning, køre videre i barnevognen i laaang tid uden at tale til ham, nusse ham lidt og så køre videre osv, men intet virker. Oftest ligger han bare helt vågen og pludrer og nyder selskabet. Her på det sidste er han dog vågnet fra lurene med "mareridt", og det gør det ekstra svært at få ham til at sove videre, fordi jeg selvfølgelig tager ham op og trøster, hvis han virker meget ked af det.
Ovenstående betyder så også, at vi har følt os nødsaget til at putte ham omkring 18.15-18.30, hvor han er ved at være godt træt og pylret, og han falder i søvn med det samme(!), så vi trækker den endda lidt. Han sover rigtig godt om natten, og jeg stoppede faktisk med at amme kl. 22-23 efter vi skrev sammen sidst og har i stedet bare ladet ham sove, indtil at han udviste behov for mad, og det har faktisk gjort, at han nu sover fra 18.30 til et sted mellem 4 og 6 nærmest uafbrudt. Han kan dog få et mareridt indimellem her også, men det er ofte hurtigt overstået. Når han vågner mellem 4 og 6 tager jeg ham over i vores seng og ammer ham, og tit sker det faktisk, at han så sover videre til omkring kl. 7.
Det fungerer i det hele taget rigtig godt for mig, for jeg elsker at sove - og synes også, at jeg har haft lidt søvn at samle op på det sidste halve år ;-) Han lader også til at trives med de 12-13 timers nattesøvn. Jeg gætter på, at det er derfor, at han ikke sover mere i løbet af dagen, men er den rytme ok?
Du må meget gerne give mig et bud på en dagsplan ud fra ovenstående. Lige nu er det rimelig fast med ca. 5 amninger (tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag og til natten) samt tre måltider (morgen, middag og aften ca. en dl grød eller mos + noget i hånden + vand i kop). Nogle gange kan jeg dog springe eftermiddagsamningen over, hvis amningen til middag har ligget lidt sent, og vi så nærmer os aftensmadstid, som typisk ligger omkring kl. 17-17.30 pga. hans tidlig nattesøvn. Lyder det aldersvarende?
Jeg overvejer så småt at lægge lidt frugt ind formiddag og eftermiddag, som du jo anbefaler for på sigt at droppe amningerne der. Hvor meget skal han spise til de mellemmåltider, for at de svarer til en amning og samtidig ikke bliver for meget frugt samlet set?
Min dreng vejer lidt over 10 kg nu, så han har ikke tabt sig efter overgangen til skemad, selvom jeg har skåret en hel del ned på amningerne. Han ligger præcis, som han plejer på vægtkurven.
Et andet spørgsmål er: Skal jeg stadig give ham mme (ca. 50 ml) til alle måltiderne? Og hvornår skal jeg evt. stoppe på det?
Min søn er i øvrigt MEGET glad for mad og spiser alt og med stor iver. Det kan ofte ikke gå hurtigt nok. Det hjælper dog at give ham noget i hånden også. Jeg har med vilje holdt det til den ene dl pr. måltid, men hvornår må han begynde at få mere til måltiderne? Han er jo en stor dreng, og hans afføringsmønster fungerer upåklageligt. Han har typisk en daglig afføring, som har en meget fin konsistens og lader aldrig til at have ondt i maven.
Endnu engang mange tak for din gode og meget hjælpsomme brevkasse.
Med venlig hilsen
Sarah