Dagsplan og søvnmønster

3. december 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Dagsplan og søvnmønster

Kære Helen

Så er der gået lidt tid siden sidst, og tingene ændrer sig jo hele tiden, så nu vil jeg gerne bede om lidt af dine gode input igen ;-)

Der er sket en hel del med vores søns søvnmønster siden, at vi sidst skrev sammen. Vores søn sover stadig kun to lure i løbet af dagen, men hvor de var rimelig faste på omkring 1,5 time formiddag og eftermiddag, har det nu ændret sig, så den ene er 1,5 time, og den anden typisk kun varer 45 minutter (det varierer lidt hvilken). Efter vi er flyttet i hus, sover han begge lure i barnevognen uden for, og han elsker det. Jeg går typisk kun et par huse ned ad vejen, og så sover han som en sten.

Jeg ville dog gerne forsøge at få ham til at sove en lidt længere middagslur, som du jo foreslog, og jeg har forsøgt mig med ALT. Putte videre med mig i sengen + evt. en amning, køre videre i barnevognen i laaang tid uden at tale til ham, nusse ham lidt og så køre videre osv, men intet virker. Oftest ligger han bare helt vågen og pludrer og nyder selskabet. Her på det sidste er han dog vågnet fra lurene med "mareridt", og det gør det ekstra svært at få ham til at sove videre, fordi jeg selvfølgelig tager ham op og trøster, hvis han virker meget ked af det.

Ovenstående betyder så også, at vi har følt os nødsaget til at putte ham omkring 18.15-18.30, hvor han er ved at være godt træt og pylret, og han falder i søvn med det samme(!), så vi trækker den endda lidt. Han sover rigtig godt om natten, og jeg stoppede faktisk med at amme kl. 22-23 efter vi skrev sammen sidst og har i stedet bare ladet ham sove, indtil at han udviste behov for mad, og det har faktisk gjort, at han nu sover fra 18.30 til et sted mellem 4 og 6 nærmest uafbrudt. Han kan dog få et mareridt indimellem her også, men det er ofte hurtigt overstået. Når han vågner mellem 4 og 6 tager jeg ham over i vores seng og ammer ham, og tit sker det faktisk, at han så sover videre til omkring kl. 7.

Det fungerer i det ...

Annonce

... hele taget rigtig godt for mig, for jeg elsker at sove - og synes også, at jeg har haft lidt søvn at samle op på det sidste halve år ;-) Han lader også til at trives med de 12-13 timers nattesøvn. Jeg gætter på, at det er derfor, at han ikke sover mere i løbet af dagen, men er den rytme ok?

Du må meget gerne give mig et bud på en dagsplan ud fra ovenstående. Lige nu er det rimelig fast med ca. 5 amninger (tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag og til natten) samt tre måltider (morgen, middag og aften ca. en dl grød eller mos + noget i hånden + vand i kop). Nogle gange kan jeg dog springe eftermiddagsamningen over, hvis amningen til middag har ligget lidt sent, og vi så nærmer os aftensmadstid, som typisk ligger omkring kl. 17-17.30 pga. hans tidlig nattesøvn. Lyder det aldersvarende?

Jeg overvejer så småt at lægge lidt frugt ind formiddag og eftermiddag, som du jo anbefaler for på sigt at droppe amningerne der. Hvor meget skal han spise til de mellemmåltider, for at de svarer til en amning og samtidig ikke bliver for meget frugt samlet set?

Min dreng vejer lidt over 10 kg nu, så han har ikke tabt sig efter overgangen til skemad, selvom jeg har skåret en hel del ned på amningerne. Han ligger præcis, som han plejer på vægtkurven.

Et andet spørgsmål er: Skal jeg stadig give ham mme (ca. 50 ml) til alle måltiderne? Og hvornår skal jeg evt. stoppe på det?

Min søn er i øvrigt MEGET glad for mad og spiser alt og med stor iver. Det kan ofte ikke gå hurtigt nok. Det hjælper dog at give ham noget i hånden også. Jeg har med vilje holdt det til den ene dl pr. måltid, men hvornår må han begynde at få mere til måltiderne? Han er jo en stor dreng, og hans afføringsmønster fungerer upåklageligt. Han har typisk en daglig afføring, som har en meget fin konsistens og lader aldrig til at have ondt i maven.

Endnu engang mange tak for din gode og meget hjælpsomme brevkasse.

Med venlig hilsen
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor