Svar: Dagplejestart - dagsrytme

1. december 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maja

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar :)

Det lyder som en rigtig god idé, at I vil forsøge at hjælpe Laura ind i en rytme, som passer med dagplejens rytme og den nye hverdag, som I alle sammen får, når barselsperioden slutter, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer omkring dette :)

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen begynde at trives med 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at den flaske, som jeres datter lige nu tilbydes kl 05/06 stille og roligt forsvinder - og i stedet for at hun får flaske her og sover videre, så vil det passe rigtig fint, at I står op og starter dagen der. Hun har en naturlig opvågning på dette tidspunkt og det lyder som om, at det vil passe meget fint ind i hverdagen, når hun skal afleveres i dagpleje omkring kl 07.

I kan så overveje, om hun skal tilbydes morgenmad kl 06 i stedet for sin flaske eller om hun først skal spise morgenmad i dagplejen - det afhænger af, hvordan I tænker, at det vil fungere bedst og hvad dagplejen har mulighed for at tilbyde...

Jeg tænker altså, at i takt med at I trapper den tidlige morgenflaske ud - hvilket i gør ved at tilbyde hende mindre og mindre af gangen - så vil der nogle gange ske det, at hun begynder at vågne og starter dagen her, og så vil hendes rytme naturligt ændre sig og af sig selv starte tidligere end tilfældet er lige nu... Når det så er sagt, så kan det også godt være sådan, at hun er nødt til at få lidt hjælp med på vejen og for at hjælpe hende bedst muligt, vil det ofte være en god idé at vække hende tidligere med ca. 15 minutter af gangen. Så hun på den måde også kan sove formiddagslur, middagslur osv. gradvist tidligere.

Det vil sige, at hvis hun ikke vågner af sig selv, når morgenflasken forsvinder, men f.eks. stadig vågner kl. 8, så begynder I at vække hende kl 7.45, 7.30, 7.15, 7.00, 6.45 osv. indtil I rammer det stå op tidspunkt, som I tænker fremadrettet vil være nødvendigt. Samtidig skal hun på samme måde puttes tilsvarende tidligt til sine lure resten af dagen.

Da hun fremadrettet vil skulle starte dagen meget tidligt, og da det naturligt ikke kan fungerer for nogen af jer, hvis hun går i seng allerede kl 17, som du skriver, så vil det være rigtig godt, hvis hun fortsat har mulighed for at sove en powernap sidst på eftermiddagen. Det sikrer, at eftermiddagen ikke bliver for lang for hende og at hun dermed bliver overtræt - og samtidig sikrer det, at hendes puttetidspunkt ikke bliver så tidligt, at I ikke får noget hyggetid sammen derhjemme :)

Mit forslag til en dagsplan, som kan passe til en pige på godt 8 måneder ser således ud:

Vågner og starter dagen omkring kl 6....

Gøres klar til dagen og afleveres i dagpleje kl 07...

Morgen 7-7.30: Tilbydes havregrød, vand af kop.

Puttes til ...

Annonce

... dagens første lur

Formiddag 9.30-10: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle osv. Men tilbydes også stadig grøntsagsmos til frokost. Må også gerne tilbydes varm mad - kød, fisk, kartofler, grøntager, ris, pasta... Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 14.30-15: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Sover dagens 3. lur som sikrer, at eftermiddagen ikke bliver for lang for hende

Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes en godnatgrød ca 18.30-18.45, får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca kl 19

Sen aften 23: Drømmeflaske

Med hensyn til dagssøvnens varighed og putnign i barnevogn, så kan der sker flere ændringer her - både i takt med at hun bliver ældre, rammer separationsfasen og skal starte i dagpleje. I er derfor nødt til at se lidt hvad der sker...

Det lyder dog som en god idé, hvis I kan arbejde på at hjælpe hende til at sove mindst en lur dagligt i barnevognen, nogle dage forsøge at putte hende både formiddag og middag i vognen - alt efter hvad der skal ske i løbet af dagen. Det er okay, hvis den ene lur kun varer 45 minutter og den anden lur så er en længere lur, så længe hun samlet får sit søvnbehov dækket og hun stadig har mulighed for den 3. powernap, så er det rigtig fint at alle lure ikke er lige lange :)

Det er derfor også stadig en god idé, hvis du en gang imellem lægger dig med hende for på den måde at holde hende sovende, så hun vænnes til at sove et lidt længere søvnstræk og så hun naturligt for den nærhed, som hun stadig har brug for :)

Og så er det en rigtig god idé, hvis I kan trille hende en tur i barnevognen og meget gerne lade hende sidde op, kikke sig omkring, opleve og mærke verden, vinden i ansigtet osv. og først lægge hende ned, når hun tydeligt viser sig parat til at sove. På den måde anerkender i hendes lyst til at opleve og følge med samtidig med at hun får mulighed for at forbinde sin barnevogn med et dejligt sted og hvor hun trygt kan lægge sig til at sove.

Hvis I har en erfaring med jer om, at hun ofte vågner efter ca 40 minutters søvn, så vil det være rigtig godt, hvis I kan stå parate hos hende og hjælpe hende ind i søvnen, før hun vågner op - med beroligende hænder, en sut eller lignende. Ligesom I meget gerne må trille hende så lang en tur, at I passerer dette tidspunkt for netop på denne måde at hjælpe hendes indre ur til at fornemme behov for en længere lur :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder