Svar: Hjælp til søvn - dag og nat

27. november 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev, dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen, har læst flere af mine svar og også har læst min bog om børn og søvn. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge... Der er ikke umiddelbart noget i det du skriver, hvor jeg kan sige, at udfordringerne skyldes netop dette - men der er et par enkelte ting, som du kan forsøge at ændre for at se om det kan gøre en forskel hos jer :)

Det lyder ikke umiddelbart, som om om at jeres datter er afhængig af dit bryst for at sove - næsten tværtimod. Og ud fra hendes vægtøgning, så lyder det ikke som om, at hun mangler mad... men der er dog stadig en vis risiko for, at hun måske ikke indtager helt mælk nok i løbet af dagen, fordi hun har en alder, hvor hun naturligt følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring jer - og måske derfor lader sig forstyrre, når hun skal spise. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på, at hun tømmer et bryst rigtig godt, før hun får lov til at putte sig om dagen. Det er vigtigt, at hun ikke "slatspiser" ved brystet, men hjælpes til at tage rigtig godt fra og tømme et bryst af gangen, før hun tilbydes modsatte side...

Hvis hun f.eks. kan spise i 20 minutter, så er det i princippet bedre, at hun spiser 20 minutter fra et bryst, eller 15 minutter fra et bryst og 5 minutter fra det andet. Fremfor at hun spiser 10 minutter på hver side... Dette for at sikre, at hun får den federe mælk med ud, fordi den er med til at give ro i maven og sikre længere søvn...

Du skriver blandt andet "jeg ammer hende i stuen godt fra begge bryster, går op i soveværelset, bøvser hende af, lægger hende i babynestet i bedside cribben, hun drejer hovedet ind i nussekluden...". Du skal være opmærksom på, at det nogle gange kan være problematisk at amme et andet sted end der, hvor du ønsker, at hun skal sove. At skulle overgive sig til søvnen er naturligt forbundet med adskillelse fra forældrene, og når du ammer i stuen og derefter går til værelset, så kan dette forstærke hendes behov for dig. I fjerner jer fra det trygge og går til værelset, hvor separationen foregår.. Derfor kan det være et forsøg værd at amme hende på værelset og putte hende direkte derefter.

Du skriver også, at når hun skal sove om dagen, så "ammer du hende, bøvser hende af, giver hende tøj på til barnevognen, går rundt med hende lodret til vejrtrækningen er afslappet og lægger hende derefter vågen i barnevognen med sut og nusseklud" - og måske vil hun have glæde af, at tiden fra amningen slutter og til hun puttes gøres en lille smule kortere...

Jeg vil foreslå dig, at du forsøger at amme hende af to omgange. Min tanke er, at du om dagen starter med at amme hende, derefter skifter hende og putter hende i barnevognstøjet - og så ammer du hende igen og putter hende først der ned i barnevognen ...

Annonce

... med sut og nussekluden ved den ene kind.

Det samme kan du gøre om aftenen - starte med at amme hende fra det ene bryst (det kan evt. gøres i stuen) derefter skifte hende og gøre hende klar til natten med nattøj osv. og så ammer du hende igen - denne gang på værelset - og direkte derefter putter du hende i seng.

Det kan også være et forsøg værd, at du om dagen lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen. Du skriver, at hun altid har haft et stort tryghedsbehov og at hun let kan sove 2 timer, hvis du har hende i bæreselen. Og jeg tænker, at du måske netop ved at lægge dig med hende om dagen kan give hende den ekstra nærhed og tætte kontakt, som hun har behov for, netop for at sove et lidt længere søvnstræk - og uden at du skal bære hende og gå rundt med hende, men hvor hun faktisk lærer at sove liggende og uden at være i bevægelse. Samtidig kan du være der for hende med det samme, hvis hun efter ca. 45 minutter viser tegn på at ville vågne op, så du med dine hænder, kærtegn og evt. brystet får hende videre i søvnen, så hun får et søvnstræk på mindst 1.5 time i løbet af dagen...

Om natten skal du fortsætte med at berolige med hænder, kærtegn, stillingskift osv. og hvis hun har brug for brystet, så må du tilbyde hende det, men prøv at gøre det kortvarigt. Træk brystet ud af munden på hende, så hun ikke fylder sig med mælk og gør det igen og igen, så hun vænnes til, at hun ikke behøver brystet i munden. Og samtidig med at du gør dette, så forsøger du at berolige hende med dine hænder på hoften, luller hende videre ind i søvnen med kærtegn, nusseklud osv. Så dette stille og roligt kan tage mere og mere over, uden at hun behøver brystet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er super med hendes bedside crib - det er en god idé, at hun ikke sover tæt op af dig, fordi hun så naturligt vil kunne dufte din mælk og derfor være ekstra brystsøgende - hvis hun kan sove fysisk lidt på afstand af dig, så er det lettere for hende at sove et længere søvnstræk.. Sørg derfor også for at sove med en t-shirt eller lignende, så hun ikke selv kan søge og finde brystet i søvne, men så det er dig der styrer, hvornår hun kan ammes og hvornår hun ikke kan...

Pas på med sutten. Det er fint, at hun får en sut at falde til ro med, men det er vigtigt, at hun ikke per automatik tilbydes en sut, hver gang hun vågner op - det kan skabe en uhensigtsmæssig vane, hvor hun igen og igen har brug for sutten i munden for at sove og derfor vågner, hver gang hun taber den... Det kaldes vanebetinget afbrudt søvn...

Og så skal du naturligvis også være opmærksom på om hun kan have smerter, som kan forklare, hvorfor hun har tendens til at vågne op, græde og virke søgende. Det kunne være smerter fra ørerne, eller måske problemer med refluks, tandfrembrud, urinvejsinfektion eller lignende...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.