Brev:
Amning og nedsat mælkeproduktion
27. november 2018
Alder:
7 mdr.
Amning og nedsat mælkeproduktion
Kære Helen, nu er det mig igen og med endnu et spørgsmål om amning....
Jeg har desværre en kedelig fornemmelse af, at min mælkeproduktion er ved at stoppe. Og eftersom jeg rigtig meget ønsker at langtidsamme, så vil jeg bede dig om råd til at få gang i produktionen igen.
Min dreng er 7,5 måned og vi følger det skema du har sendt os tidligere hvor han får 3 hovedmåltider dagligt (som alle ligger lige når han er vågnet, for at han kan være sulten til mælk til næste amning inden næste lur) samt et mellemmåltid. Jeg forøger at ‘begrænse’ mængden af grød/mos til 1-1,5 dl for stadig at gøre plads til lidt mælk.
Jeg tilbyder ham brystet tidlig morgen (kl 5), inden formiddags- og eftermiddagsluren samt inden aftenputning og et drømmemåltid ved 23 tiden og derudover vågner han selv og vil have bryst midt på natten ved 2-3 tiden. Men af alle de amninger han som nævnt tilbydes, så er det faktisk nærmest kun drømmemåltidet og natmaden ved 2-3 hvor han reelt drikker noget. Han ammer her ca 5 minutter (og tilbydes begge bryster) men de resterende gange spiser han 1-2 minutter hvis det overhovedet bliver til så meget, inden han slipper i frustration over at nedløbsrefleksen er for langsom eller brystet ganske enkelt er tomt :(
Mine brystet bare helt flade og slatne (!) så jeg har ganske enkelt ikke følelsen af, at der er ret meget mælk. Den der spænding som jeg ellers altid har haft, når brystet var fyldt er fuldstændig væk nu. Og det bliver jo lidt en ond cirkel - jeg får mindre og mindre mælk for hver dag han ikke får stimuleret ordentligt.
Så altså, hvad gør jeg for at få gang i det igen inden det stopper helt?
Jeg håber meget at du kan hjælpe mig :)
Hilsen baby A’s mor