Svar: Amning og nedsat mælkeproduktion

27. november 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Baby A´s mor

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt, at du ikke oplever samme brystspændinger, nu hvor din dreng er 7 måneder gammel, og at din mælkeproduktion naturligt nedsættes - i takt med han tilbydes mere og mere skemad i løbet af dagen og også drikker vand af kop, så vil hans behov for mælk naturligt gradvist nedsættes, og det vil din mælkeproduktion også.

Det betyder dog ikke, at din mælk fuldstændig forsvinder. Din mælkeproduktion vil tilpasse sig din drengs behov og mælkens sammensætning vil passe til den alder, som han har nu. Og der vil naturligt være mælk i brystet, når han dier og lægges til...

De fleste børn vil i denne alder trives med 4 amninger i døgnet, og jeg anbefaler at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Du ammer stadig formiddag, eftermiddag og midt nat - og giver således 3 amninger ud over de anbefalede fire, og din mælkeproduktion burde derfor ikke nedsættes - jo hyppigere du ammer, jo mere vil du normalt producere. Og du kan næsten ikke amme mere, end du gør, med den alder han har, hvis der også skal være plads til anden mad...

Trods dette så oplever du, at din mælk mangler, og at dine bryster er helt flade og slatne. Og når du lægger din dreng til brystet, så slipper han i frustration over at nedløbsrefleksen er for langsom og brystet virker tomt...

Er du stresset? Stress kan nedsætte din mælkeproduktion. Nogle kvinder oplever faktisk direkte ammestop på grund af stress, så er der noget i din hverdag, som du stresser over, bekymrer dig omkring, har svært ved at overskue...?

Er du ked af det, grådlabil, får du sovet... er der sket noget i nærmeste familie, går det godt mellem dig og lilledrengens far...? Det kan altsammen påvirke din mælkeproduktion.

Har du fået menstruation? Det kan skabe nogle ændringer i din cyklus, som påvirker din mælk - både i mængde og også i smag, hvilket din dreng godt kan reagere på...

Er du begyndt at træne - måske løb, styrketræning eller andet, fordi du gerne vil tabe dig eller i bedre form efter fødslen...? Træning kan også påvirke mælkedannelsen og også smagen af din mælk...

Er du begyndt at indtage noget medicin. Det kan også påvirke din mælkeproduktion...?

Har du skiftet parfume, sæbe, ændret din kost og lignende - det kan alt sammen spille ind på hans lyst til at die hos dig og være en forklaring på, hvorfor han slipper brystet i frustration. Og det er netop vigtigt, at han bliver ved med at die hos dig, for at ...

Annonce

... stimulere til mælkedannelse...

Det kan være en god idé, hvis du kan stimulere brystet lidt, før du lægger ham til, så du får mælken til at løbe og han med det samme kan mærke, at mælken er der. Nogle gange kan det hjælpe at varme brystet lidt op, før du skal amme din dreng. Du kan bruge en varmepude på brystet og massere brystet lidt kort før amning.

Vær også opmærksom på ikke at få træk, og at du ikke bør fryse. Sørg for lune indesko og store uldne ammeindlæg. Pas på med at stå med hænderne i koldt vand, når der f.eks. skal skrælles kartofler... Kulden kan få blodkarrene i brystet til at trække sig sammen og gøre at mælken har sværere ved at flyde...

Det kan også være en god idé at købe nogle engangssprøjter på apoteket, trække lidt mme op i sprøjten og dryppe det ind i munden på din dreng, når han ligger ved dit bryst, så han igen kan mærke, at der er noget at komme efter og derfor får lyst til at blive ved med at die.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis det er nedløbsrefleksen som er problemet, så skal du være opmærksom på ikke at spænde i kroppen, når du lægger ham til brystet. Jo mere du spænder og måske sidder og tænker over, hvorvidt amningen vil være problematisk, jo mere kan du mentalt "lukke for mælken" og dermed forlænge tiden før nedløbet går igang. Det er derfor vigtigt, at du slapper af, tænker på at mælken skal løbe, måske drikker noget vand imens...

Nogle kvinder har også glæde af en Syntocinonspray. Her tager du et pust i hvert næsebor kort for amning og det kan sætte gang i nedløbsrefleksen. Syntocinonspray virker kun, hvis der er mælk, og hvis man har brug for hjælp til at få mælken til at løbe hurtigere - den fremmer ikke mælkedannelsen...

Du kan også forsøge med amme-te, som kan købes i forskellige helsekostbutikker. Der er dog forskellige meninger om disse - nogen mener, at de kan have en positiv effekt på mælkeproduktionen, andre oplever ingen virkning - og du skal være meget opmærksom på, at der i visse urte-teer kan være urter, som kan give din dreng mavekneb...

Det er hyppigheden af amning, som normalt øger din mælkeproduktion, og det betyder, at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Men da du lige nu ammer 6-7 gange i døgnet og stadig ammer om natten, så er der gode forudsætninger for at din mælkeproduktion opretholdes, og derfor kan det være nødvendigt at overveje om noget andet end ammefrekvens spiller ind...

Jeg håber derfor at mine tanker vil hjælpe dig lidt videre på vej - fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie