Svar: Baby 15 måneder - vågner op i timer om natten

22. november 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M & Co.

Tak for dit brev og fine beskrivelse - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

Der er, som jeg ser det, flere ting som spiller ind hos jer. Det ene er, at jeres datter er motorisk meget fremmelig - hurtig til at kravle, rejse sig og gå rundt og nu bruger masser af energi på at kravle op og ned af stole/stiger, løber på løbehjul, forsøger med løbecykel osv. Hun er trods alt kun 15 måneder gammel - og det er super fint og rigtig dejligt! Men det giver naturligt udfordringer i forhold til søvnen - både tidligere og nu.

Børn som er motorisk meget hurtige sover ofte dårligt om natten. Det skyldes både, at de motorisk har en stor rastløshed i kroppen og dermed har rigtig svært ved at ligge stille, finde fysisk ro under søvn, og det skyldes også, at de i kraft af deres udvikling oplever verden større, får flere stimuli og en masse indtryk, som de skal bearbejde - på et tidspunkt, hvor de mentalt måske ikke er helt parate til det. Og det gør også, at de derfor drømmer meget og dermed sover uroligt med mange natlige lyde, fordi alt hvad de oplever skal bearbejdes, når de sover.

Derudover, så er der nok ikke nogen tvivl om, at jeres datter har et søvnassociationsproblem, som handler om, at hun er afhængig af jeres favn og at I går rundt med hende eller vugger hende i jeres arme, når hun vågner om natten. Hun klarer ofte at falde i søvn i egen seng, men ikke altid - nogle gange falder hun i søvn i jeres favn og flyttes derefter til egen seng. Så om problemstillingen er der, når hun skal sove er svær helt at gennemskue. Men der er ikke tvivl om, at hun om natten har lært, at hun skal op i favn, ligge og kikke hos jer, når hun vågner - og at dette ritual så varer 1.5-3 timer hver nat, indtil hun er så træt, at hun kan puttes igen.

Det er derfor nødvendigt, at I ændrer på dette ritual, så hun ikke længere bæres rundt i favn om natten, men så I enten hjælper hende videre i søvnen i egen seng og holder fast i, at hun skal forsætte med at sove der. Eller ved at I tager hende ind i jeres seng og på den måde signalerer, at det er sovetid - og at det betyder, at I ligger ned, lyset er slukket, I ligger med lukkede øjne, der er ikke noget snak, ikke nogen vugning, ikke noget bevægelse osv. Og ja, det kan godt være, at hun til at begynde med vil være vågen, ligge og kikke, rode voldsomt rundt i sengen osv. men det er nødvendigt, at hun lærer at hun skal sove om natten og at hun netop kan spejle sig i jer og det I gør, det I signalerer, som skal ske :)

Så kan dagsrytmen også spille ind. Vi har alle sammen har en cirkadisk rytme, et indre ur, og en del af denne rytme handler om, at vi har "et dyk" om dagen og "et peak" om natten. Når man ser på vores cirkadiske rytme over et døgn, så vil vi voksne f.eks. være trætte om eftermiddagen f.eks. kl 15, her har vi brug for lidt kaffe og lidt sødt, vi har "et dyk" om eftermiddagen. Og det modsatte "peak", har vi så om natten kl 03, hvor vi måske vågner op, går på toilettet og går tilbage i seng og sover videre ...

På samme måde kan børn have det samme dyk og peak i deres rytme og hos nogle børn ser man, at hvis barnet f.eks. ...

Annonce

... sover middagslur mellem kl 13-15, så kan barnet have en vågenperiode om natten omkring kl 14...

Derudover så påvirker det også nætterne, hvis jeres datter nogle gange når at powernappe om eftermiddagen. Det kan være, når I henter hende i vuggestuen. Hvis hun har tendens til at falde lidt i søvn på vej hjem i bilen eller på cyklen, så kan det være forklaringen på, hvorfor hun vågner midt nat. Hun bør ikke powernappe efter kl 16 med den alder hun har - og sover hun en længere sen middagslur, er det vigtigt, at denne heller ikke strækker sig for længe ud på eftermiddagen.

Du nævner, at hun nogle gange powernapper om formiddagen - og det er klart, at hun har brug for denne ekstra lur, når hun er vågen om natten. Men det er netop vigtigt, at hun tager denne lur om formiddagen og ikke nogle gange om eftermiddagen, fordi den ellers vil påvirke hendes natterytme og give vågenhed midt nat...

Jeg er enig med jer i, at det vil være synd bare at lade hende græde/skrige om natten og ikke tage hende op. Hun er jo vant til og har lært, at hun om natten kommer op i jeres favn og forstår derfor ikke, hvorfor hun så pludselig ikke må dette. Mit forslag vil derfor være, at I stadig reagerer på hende og evt. tager hende ind til jer, så hun mærker, at I er der, men så hun samtidig nu lærer, at hun ikke skal ligge og kikke i jeres arme, fordi det netop er sovetid. I ligger med lukkede øjne, og det skal hun spejle sig i... Ender hun med at vække hele familien kan en madras på hendes værelse også være en mulighed. På den måde kan hun samtidig lære, at hun ikke skal ud af sit værelse om natten og derfra så lære at forsætte natten i sin seng...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Om en tyngdedyne vil hjælpe afhænger af, hvorvidt hun har brug for at føle sig holdt og omsluttet. Hvis I har indtryk af, at hun har brug for jeres arme, fordi det netop er følelsen af at være holdt, som gør hende tryg og rolig, så kan en tyngdedyne godt have en vis effekt, og der sker naturligvis ikke noget ved at prøve. Det lyder dog umiddelbart som om, at det ikke er tyngden, men snarere vanen med at ligge og kikke i jeres arme og afvænning fra bevægelse - at I vugger hende og går rundt med hende - som i første omgang skal trappes ud...

Om hvid lyd, musik og lignende vil hjælpe - eller f.eks. en puttebamse, klud, slaskedukke eller lignende afhænger af, om hun er vant til disse ting. Hvis hun er vant til at sove med noget af dette og derfor finder det genkendeligt og trygt, så vil det naturligt være lettere at fjerne jeres favn og bevægelse. Jo mere genkendelighed, jo bedre er det - så jo færre ændringer I kan skabe, jo bedre vil det være. Derfor kan en løsning også nogle gange være, at i netop introducerer nogle af disse ting og så gradvist trapper ud af det, som I gerne vil vænne hende fra... I forhold til hendes alder, vil det være fint at introducere puttebamse, putteklud og lignende nu - de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en sådan substitut for mor og far bevidst :)

Jeg tænke desværre ikke, at det pludselig slutter om 3 måneder, men at I skal arbejde på aktivt at lære hende nogle nye vaner og rutiner...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.